כאן 88 עם מוזיקה חדשה בשבילכם. אלה שירים ישראלים ובינלאומיים שתוכלו לשמוע אצלנו. כמובן שלצדם אנו משמיעים שירים חדשים ומעולים נוספים בשידורי התחנה. בכל שבוע נפרסם כאן באתר שירים חדשים שכדאי להכיר, אשר בחרו העורכים המוזיקליים שלנו. לכל בחירות העורכים אפשר להאזין בפלייליסט מתעדכן בספוטיפיי
יהלי סובול - סוף משחק
באחד המערכונים המבריקים של החמישייה הקאמרית, מגלם דב נבון כדורגלן שנתקף לפתע בתהיות אקזיסטנציאליסטיות כשהוא ניצב מול שער ריק. למה לבעוט בכלל לשער הזה? ולמה לשחק 90 דקות? הוא שואל, ומתקשה מאוד לענות. ב-"סוף משחק", אחד משיריו החדשים והמצוינים של יהלי סובול מתוך אלבומו הרביעי "מים על הסלע", נשאלת שאלה דומה על גבי דימוי מאותו המגרש. "משהו הסתיים // ואף אחד לא הודיע // לא הייתה שריקה של השופט // אתה ממשיך לרוץ // אבל כבר אין כדור", כותב סובול ומיטיב לנסח תחושה של קטנות וחיפוש חסר תוחלת, של הישמטות המשמעות והוודאות מחיינו. מחשבות אלו, אשר צפו והציפו אותנו רבות בשנה החולפת, נוסחו במחברתו של סובול עוד בטרם התהפכו חיינו באוקטובר 2023, אך הוקלטו ונארזו לאלבום רק בחודשים האחרונים. אמנם, מפתה להתייחס לטקסטים של סובול באלבום ככאלו שתואמים במיוחד את ההוויה הכואבת שבה נעטפנו בתקופה האחרונה ונכתבו כמעט בכדי לתארה, אך נראה כי מגיע להם מבט רחב יותר מכך. מתוכו, נקראת הכתיבה של סובול ככזו המתארת בשנינות ובחמלה את החוויה האנושית והישראלית עוד הרבה לפני האסון והשלכותיו, וכזו שהייתה מדויקת עבורנו גם לולא התקיים. את "סוף משחק", כיתר שירי האלבום, הקליט סובול עם להקה בנגינת לייב באולפן. הבחירה הזו, כפי שהגדיר אותה סובול, מבקשת לצמצם מניפולציות ממוחשבות ולשוב ל-"מגע של בני אדם, אם זכור לכם היצור הזה". כשהמגע הזה מגיע מידיו של עוזי רמירז על הגיטרות והלהקה המיומנת איתה הוא מנגן בשנים האחרונות, מתקבל צליל חם ואורגני. בחסותו, יכול סובול לדייק ולהציע את תהיותיו על המציאות האישית והלאומית המתעתעת שלנו. לאן הכל הולך ומה יבוא עכשיו? סובול לא יודע וגם לא צריך לדעת להשיב. העיקר שיש דשא לרוץ עליו.
מיקה קרני - לברוח
יש שירים עם אנרגיה של קיץ. שירים שהקצב שלהם מביא איתו משב של רוח חמימה, מפיחת חיים ושמחה. שירים שנשמעים כמו חופש גדול (לאלו מכם שזה זיכרון רחוק). שירים שנועדו להשמעה על הדשא ביום בהיר תחת שמיים כחולים, כאשר הזמן עובר ברוגע מעל הראש. "לברוח", אחד מהשירים באלבומה החדש של מיקה קרני "ביקור מולדת", ניחן בדיוק באווירה הזאת. יש בו שכבות של לא מעט כלי נגינה: פסנתר, כינורות, כלי הקשה, גיטרה, בס סינתיסייזר ובכל זאת, ההפקה מרחפת בקלילות דרך הרמקולים אל תוך האוזן. להוציא שיר של קיץ בשיאו של החורף (גם אם החורף הזה גם הוא קצת קיץ בדרכו) זאת קריאת תיגר של ממש על המציאות. הצהרת כוונות המבקשת ליצור מרווח של נשימה וטווח של חופש תנועה על גבי ההווה הקריר והסגרירי. סמלית, מתברר כי זו בחירה הולמת לימים אלו, בהם קרן אור של תקווה מצליחה לחדור מבעד לשכבת העננים שמלוות אותנו כבר שנה ורבע. קרני, תושבת הישוב כליל שבצפון, העבירה את המלחמה על הקו שבין הבית המופגז לתל אביב "הבטוחה" אך הרחוקה כל כך רגשית. האלבום נרקם בשיתוף פעולה בין קרני למוזיקאי והשכן לישוב עמיר לב, והוא מציע מבט עדין ומיוחד על החיים שנמצאים תמיד על התווך שבין האישי ללאומי. דווקא בתקופה זו, הוא מצליח לייצר חזון אופטימי של שאיפה לחזרה למולדת, ולבית שקט. כזה שאין צורך יותר לברוח ממנו.
Mac Miller - Funny Papers
בשיר Funny Papers מהאלבום החדש של מק מילר, עור הברווז עולה על ההתחלה. הקול הנעים והרגוע שלו שר: Yeah, somebody died today, I saw his picture in the funny papers. Didn't think anybody died on a Friday. סביר שלחלק מהמעריצים הרבים שלו עולה אפילו דמעה בזוית העין - כי מילר, המוזיקאי והראפר חובב הג'אז עם הלב הטוב, העיניים העצובות והמילים התמהוניות, מת ממנת יתר לפני כמעט שבע שנים בגיל 26, ביום שישי. Balloonerism הוא האלבום השני שיוצא אחרי מותו הטראגי של מילר, ויותר מעשור שלם אחרי שהקליט אותו ולא השלים בחייו - בתקופה נפשית סוערת במיוחד שעבר בשנים 2013-2014. האלבום נפתח בחצי דקה של מילר מנגן מקצב בטמבורין, וממשיך עם שיר לא פחות נסיוני בתחושה, שכולל צלילי אורגן ילדותי וקולות של הזמרת SZA. כל 14 שירי האלבום, בהפקת "לארי פישרמן" שהוא למעשה מילר עצמו בשם המפיק שבדה, מתעסקים לא מעט במאבק שלו עם הנפש המעונה ועם ההתמכרות הקשה לסמים. כך, נוצר אלבום נוגע ללב, שמרגיש מושלם באי השלמות שלו, לא מוכן לגמרי ומעט ערום, השופך אור על המצב שהוביל בסופו של דבר למותו המוקדם. העצב הזה מצטבר ונבנה עד השיר התשיעי - "ניירות מצחיקים". מקור שמו של השיר הוא בביטוי "See you in the funny papers" שהיה נפוץ בשנות העשרים בארה"ב ובימי מלחמת העולם השניה, כשהכוונה היא לדפי הקומיקס בעיתונים ומבטאת מעין דרך קלילה להיפרד לשלום בתקופה של כאוס נוראי. מילות השיר, הפסנתר הנוסטלגי והמשוטט והתהיות על מוות ובדידות שמשאירות בעיקר שאלות פתוחות, יוצרים יחדיו מכתב מרגש ועצוב כל כך של מילר לעצמו - סוג של ד"ש מהעבר, מהעתיד ומהעולם הבא. מאזינים ומתגעגעים.
My Morning Jacket - Time Waited
לאחר עשור שבו ההפקה של ג'ים ג'יימס עיצבה וגיבשה את הסאונד של My Morning Jacket, ההרכב החליט לעשות את הצעד האמיץ ולהכניס טבח חדש למטבח. האלבום העשירי של ההרכב שצפוי לצאת במרץ הופק על ידי ברנדן או'בריאן (פרל ג'אם, ברוס ספרינגסטין) בשיתוף פעולה שג'יימס תיאר כ-"חוויה חוץ גופית". ואכן, נראה שהחוויה הרוחנית העמוקה הזו קיימת בכל היבט של האלבום החדש. שמו של האלבום הוא IS באופן שמייצג גם מצב של הוויה נוכחת ומלאה וגם את התשובה לכל הבעיות שנתקלו בהם חברי ההרכב בדרך - קבלה של הדברים כפי שהם - as Is. השיר הראשון שיוצא מהאלבום, Time Waited, נולד מתוך דגימת פסנתר מהשיר Blue Jade מ- 1969 של אגדת הפדל-סטיל באדי אמונס, לה ג'ים ג'יימס האזין בלופים במהלך טיול, עד שהמלודיה עלתה מעצמה. המילים, איך לא, הצטרפו כבר בחלום, בו שמע את המילים בוקעות דרך הרדיו בזמן שישב בבית קפה. באופן משונה זה נרקם Time Waited כשיר מרגש בעל מסר גדוש כוונה על הכוח שיש לאהבה להגמיש ולעוות אפילו את הזמן לרצוננו. כשהכוונות שלנו במקום הנכון, גם הזמן יחכה.
לשאלות ולשליחת חומרים: 88music@kan.org.il
(חומרים חדשים יש לשלוח בפורמט Mp3-320 בלבד)