פלאש 90

מחקר: צריכה יומית של אגוזים יכולה להפחית משמעותית את הסיכון למחלות לב

חוקרים אירופאיים ניתחו נתונים של מרחבי העולם: הסיכון למחלות לב, שבץ וסרטן ירד משמעותית בקרב מי שצרך כ-20 גרם של אגוזים על בסיס יומי
יערה שפירא
01 בינואר 2017
16:59
עודכן ב 17 אוקטובר 09:19

לא מנשנשים אגוזים כי זה משמין? צריכה יומית של 15 עד 20 גרם של אגוזים מובילה להפחתה של 22% בתמותה מוקדמת. כך לפי מחקר חדש שערכו חוקרים מהאימפריאל קולג' בלונדון ומהאוניברסיטה הנורבגית למדעים ולטכנולוגיה, שניתחו 29 מחקרים שנעשו בנושא ברחבי העולם - על כמעט 820 אלף נסיינים. מהנתונים עולה כי חופן ביום של אגוזי לוז, מלך, קשיו, מקדמיה, צנוברים או בוטנים (שהם בכלל קטניות) מפחית את הסיכון למחלות לב, שבץ וסרטן.

באופן מפורט יותר, בקרב אלה שאכלו יותר מ-20 גרם אגוזים ביום, ירד הסיכון למחלות זיהומיות ב-75%, למחלות נשימתיות ב-52% ולסוכרת בכמעט 40%. הסיכון למחלות לב כליליות פחת בכמעט 30%, הסיכון למחלות לב וכלי דם פחת ב-21% ואילו הסיכון הממוצע לחלות בכל סוגי הסרטן, פחת ב-15%. בנוסף, בוטנים באופן ספציפי הקטינו משמעותית את הסיכון לשבץ מוחי.

"יש כאן אינדיקציה חזקה לקשר בין צריכת אגוזים לתוצאות בריאותיות חיוביות, וזו השפעה מהותית מאוד ביחס לכמות המזון שאנחנו מדברים עליה", אמרו החוקרים. עוד העריכו כי "כ-4.4 מיליון מקרי מוות מוקדם בצפון ובדרום אמריקה, באירופה ובדרום-מזרח אסיה, עשויים להיות מוסברים בצריכה נמוכה מדי של אגוזים". עורכי המחקר סבורים כי לערכים התזונתיים באגוזים עשויה להיות השפעה על התוצאות. עוד ציינו כי לא נצפה שיפור בריאותי נוסף בקרב אנשים שצרכו יותר מ-20 גרם ליום של אגוזים, ולכן זו הכמות היומית שהם ממליצים עליה לכל האוכלוסייה.

עדי מגד, דיאטן קליני, מסביר שממצאי המחקר מתיישבים עם ההנחות לגבי פעולת המינרלים שבאגוזים: "יש באגוזים באופן כללי הרבה מגנזיום וסידן שמרחיבים את כלי הדם ומפחיתים את לחץ הדם, הרבה אבץ שעוזר למניעת שפעות וברזל שתורם ליצירת כדוריות דם לבנות. באופן ספציפי יותר, באגוזי ברזיל יש סלניום, שהוא מינרל שמונע חמצון באופן משמעותי, ובאגוזי מלך יש אומגה 3 בכמות גדולה, שהוא אנטי-דלקתי ומסייע במניעת מחלות לב. חוץ מזה, יש באגוזים שומן חד-בלתי רווי, כלומר, אומגה 9, שזו חומצת שומן שיש לה גמישות גדולה ועוזרת בבניית הממברנות של התאים. גם זה מסייע במניעת מחלות לב".

עוד מסביר מגד, כי כמות האגוזים שעליה ממליצים היום דיאטנים בארץ היא אכן 30-20 גרם ליום, ואפילו עד 50 גרם עבור מטופלים שאין להם בעיות משקל. 20 גרם הם כ-15-10 אגוזים, ולדברי מגד לא כולם מצליחים לעמוד בהמלצה: "אגוזים הם יקרים בארץ ולא כל כך נגישים, ולכן יש הרבה אנשים שלא מצליחים לאכול מספיק. יש כאלה שלא אוהבים את הטעם. בעיה אחרת היא שהדעה הרווחת היא שאגוזים זה משמין, ולכן אנשים מתרחקים מזה. זה נכון שזה משמין, אבל היתרונות בזה חשובים".

דוכן פיצוחים (צילום: פלאש 90)

לשקדים המצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)

יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת: "לקחת בערבון מוגבל"

מנגד, הפרופסור איתמר רז, יושב-ראש המועצה הלאומית לסוכרת ונשיא עמותת "מהיום" לקידום אורח חיים בריא בישראל, נותר ספקן ביחס לתוצאות: "צריך לזכור שמדובר במטא-אנליזה ולא במחקר מעשי. הנתונים האלה מבוססים על תצפיות, ומהניסיון שלנו אנחנו יודעים שלפעמים נתונים מהסוג הזה לא מתממשים בסופו של דבר כשמנסים ליישם אותם במחקר קליני ממש. הגיוני מאוד שהמסקנות נכונות, אבל כל עוד זה לא הוכח, צריך לקחת אותן בעירבון מוגבל ולהיזהר מהכרזות. ברור שצריך לעשות מחקר אמיתי אבל לצערנו אין מי שיממן אותו - בשביל מחקר כזה צריך כ-200 מיליון דולר, וצריך לעקוב אחרי כ-20 אלף איש לכ-5 שנים. אין לאף אחד אינטרס לעשות את זה ולכן זה לא קורה, למרות שזה חשוב. סביר להניח שאף פעם לא נדע בביטחון מה באמת היתרונות מאכילת אגוזים".

יחד עם זאת, מוסיף פרופסור רז כי יש בהחלט סיבות טובות ומוכחות לאכול אגוזים: "יש לאגוזים אינדקס גליקמי נמוך והם מורידים ספיגת סוכר. ככל הנראה יש להם גם השפעה טובה על הדופק ויש היגיון שזה מוריד גורמי סיכון למחלות לב ולסוכרת. צפוי שזה יוריד גם תמותה".