ארה"ב: "קוראים למנהיגי ישראל להגיע לפשרה"

ארה"ב: "קוראים למנהיגי ישראל להגיע לפשרה"
נתניהו בביקורת על פשרת הנשיא: "לא מתווה העם, ואני לא בטוח שזה מתווה חצי העם"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
בנימין נתניהו
צילום: OLIVIER FITOUSSI/POOL

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי התייחס הערב (חמישי) למחאות בישראל נגד הרפורמה המשפטית. קירבי אמר בתדרוך לכתבים כי בארה"ב קוראים למנהיגי ישראל להגיע לפשרה, וכי תומכים במאמצי הנשיא הרצוג להגיע לפתרון, שעולה בקנה אחד עם עקרונות דמוקרטיים. יחד עם זאת, קירבי לא מתייחס למתווה הנשיא שהוצג אתמול.

מוקדם יותר, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למתווה, לפני עלייתו למטוס חזרה לארץ מברלין: "הצעת הנשיא זו הזדמנות שהוחמצה, לא בטוח שזה מתווה חצי העם". עוד אמר "צריך להביא מתווה שתואם את המנדט שקיבלנו. נעשה את זה בצורה אחראית". בנוסף, על פי גורם מדיני בכיר, נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, בירר עם נתניהו על אפשרות לתווך בין רוסיה ואוקראינה.

ראשי האופוזציה הגיבו לדברי נתניהו על פשרת הנשיא. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "לממשלה לקח אתמול 17 דקות להודיע שהיא דוחה את המתווה. הם אפילו לא טרחו ללמוד אותו. כדרכם, אמרו לנשיא שגם הוא יכול ללכת לעזאזל".

יושב ראש המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב: "מתווה הנשיא לא אידיאלי, אבל ריאלי - האלטרנטיבה קשה והרסנית״. עוד אמר כי "המצב הביטחוני מחייב אותנו לצופף שורות - ונתניהו ושותפיו מפרקים אותן לגורמים״.

לדברי גורם ישראלי בכיר, בניגוד להערכות מוקדמות, קאנצלר גרמניה אולף שולץ לא התנה קידום מהלכים עם ישראל בשינוי הרפורמה במערכת המשפט. "הדבר החשוב ביותר הוא העובדה שבניגוד למה שמפיצים הם אמרו שהם לא מצטרפים לשום קמפיין, הם לא חלק מקמפיין ולא מתנים את המחוייבות לביטחון ישראל וליחסים המיוחדים שנרקמים עם ישראל".

מוקדם יותר נפגש נתניהו עם קנצלר גרמניה והשניים ערכו מסיבת עיתונאים. שולץ התייחס לנושא הרפורמה המשפטית בארץ ואמר: "כחברים קרובים שחולקים ערכים דמוקרטיים, העצמאות של בתי המשפט חשובה מאוד לדמוקרטיה, הקונצנזוס בחברה חשוב מאוד. כחברים של ישראל, אנחנו מציעים שהמהלכים יישקלו מחדש".

"אני מבטיח לך שולץ, ישראל היא דמוקרטיה ליברלית – וכך היא תישאר", השיב נתניהו בתורו לדבר. "אני זה שהובלתי מהלכים ליברליים. לליכוד יש בוחרים להט"בים רבים, נציג הקהילה הלהט"בית בליכוד הפך ליו"ר הכנסת. מערכת המשפט עצמאית ותישאר עצמאית. אבל יש רבים שחושבים שמערכת המשפט חזקה מדי. בגרמניה שופטים נבחרים על ידי מי שנבחר בידי הציבור. ישראל תישאר דמוקרטיה ליברלית ותישאר חזקה וחיונית כמו שהייתה לפני כן".

על דברי שולץ באשר לקונפליקט במזרח התיכון השיב נתניהו: "נשתף פעולה עם שכנינו כדי למנוע הידרדרות לאלימות. יש אתגר גדול כעת, כי יש מי שמנסה לשבור את השלום והשלווה באזורנו".

עם נחיתת נתניהו נפגשו השניים לביקור מדיני בגרמניה בבוקר במשרדו של שולץ. בפגישה השתתפו גם ראש הסגל של נתניהו צחי ברוורמן, ראש המטה לביטחון הלאומי צחי הנגבי ושגריר ישראל בגרמניה רון פרשאור.

קודם לכן קיימו נתניהו ושולץ טקס זיכרון לקורבנות השואה בתחנת הרכבת גרונוולד בברלין, משם גורשו 50 אלף יהודי העיר למחנות השמדה. בטקס שנערך בברלין השתתפו בין היתר נציגי הקהילה היהודית בגרמניה, שורד השואה פרנץ מיכלסקי ורב חב"ד הראשי בברלין.

נתניהו ושולץ בטקס לזיכרון השואה בברלין (צילום: חיים צח, לע"מ)

במקביל, ההפגנות בארץ נמשכות במספר רב של מוקדים, בעיקר באזור גוש דן והשרון. שגריר גרמניה בישראל, סטפן זייברט, יצא לשוחח עם המפגינים שמחו מול השגרירות, ואמר להם: "יש לכם את כל הזכות להפגין, גרמניה עוקבת אחרי הדיון בישראל מקרוב, וחשוב שנדבר בין חברים - כמו שראש הממשלה והקנצלר יעשו היום".

השגריר זייברט משוחח עם המפגינים

הפופולריים