לאחר הפשרה: מימון 75% משכר הלימוד ללוחמים עבר בקריאה שנייה ושלישית

מימון 75% משכר הלימוד ללוחמים אושר בכנסת
ברגע האחרון: הרשימה המשותפת דרשה הצבעת אי אמון - האופוזיציה לא הצביעה • 55 הצביעו בעד, 6 התנגדו
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
לוחמים, צה"ל, חיילים, אפריל 2022
צילום: צילום: דובר צה"ל

שידור חי

החוק "ממדים ללימודים" אושר הלילה (שלישי) בכנסת לאחר הצעת הפשרה, שבה הוחלט להגדיל את המימון משני שליש ל-75%. 55 חברי כנסת הצביעו בעד ושישה התנגדו. האופוזיציה לא הצביעה לאחר שהרשימה המשותפת ביקשה שההצבעה תהפוך להצבעת אי אמון בממשלה.  

הצעת הפשרה בדבר מימון 75% משכר הלימוד גובשה בהתייעצות שבה השתתף ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, השר זאב אלקין וחבר הכנסת טופורובסקי. הפשרה גובשה לאחר שהתברר כי חברת הכנסת רינאוי-זועבי סירבה להתחייב שתתמוך בהצעת החוק. 

השר גנץ ציין בדיון כי הצעת הפשרה שלו טובה משום שהיא משרתת את כל החברה הישראלית. לדבריו, הימים האחרונים היו קשים בעבורו כמי שגדל במערכת הביטחון. "חיילי צה"ל אף פעם לא היו חלק מהמשחק הפוליטי. מטרתי היא לא לפגוע בליכוד אלא לחזק את חיילי צה"ל", אמר גנץ. 

בהקלטות מתוך ישיבת הסיעה שפורסמו אמש בחדשות הערב בכאן 11, נשמע יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נוזף בחברי סיעתו על כך שהם אינם מהדהדים את מה שנאמר בתדרוכים: "אני בדקתי את הראיונות שלכם - רובכם נאדה, כלום. אני מרגיש ששמים אותי על השתק".

"זה דבר איום ונורא", אמר נתניהו והמשיך: "אני לא יכול להאמין - ואני אומר את זה, איך לומר? בכעס? בתסכול". דברים אלה נאמרים אחרי שכמה מחברי הליכוד הצהירו בפומבי על התנגדותם לעמדתם של נתניהו ויו"ר הסיעה יריב לוין, לפיה האופוזיציה לא תתמוך בחוק. בישיבה היום, חברי הכנסת שהביעו את התנגדותם לעמדה זאת, בהם חברי הכנסת יואב גלנט וניר ברקת, הסבירו שרק התכוונו שצריך להעלות את הסוגייה להצבעה ודיון בישיבת הסיעה.

ראש הממשלה נפתלי בנט פנה לאופוזיציה בהצהרה מחוץ ללשכתו: "תפקיד האופוזיציה הוא להילחם בממשלה - לא בלוחמים שלנו. אל תעשו פוליטיקה קטנה, אל תרימו יד נגד לוחמי צה"ל". השר גנץ, הבהיר בישיבת סיעתו: "לא אקבל היעדרות של אף מרכיב בקואליציה מהצבעה על החוק. משמעת קואליציונית איננה מותרות, אלא תנאי בסיסי למשילות".

הפופולריים