הפגישה, הסערה וההימלטות: "חשש לחייה של שרת החוץ הלובית"

הפגישה, הסערה וההימלטות: "חשש לחייה של שרת החוץ הלובית"
גורמים מדיניים טוענים כי "המגעים הללו לרוב לא מתפרסמים" | כל הפרטים
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
שרת החוץ של לוב, שר החוץ אלי כהן
צילום: באדיבות משרד החוץ

פגישת שרי החוץ: גורמים מדיניים טענו היום (שני) כי במהלך תיאום הפגישה בין שר החוץ אלי כהן ושרת החוץ הלובית, נג'לאא' אלמנקוש, סוכם כי המפגש יתפרסם באופן פומבי - והדבר היה ברור לשני הצדדים. עם זאת, גורמים המעורים ביחסים הרגישים בין ישראל לבין מדינות שאין עימן יחסים דיפלומטיים אומרים כי המגעים הללו לרוב לא מפורסמים, וכי ישנו חשש לחייה של שרת החוץ הלובית בעקבות הדברים.

בתוכנית "סדר יום" בכאן רשת ב דווח כי גורמים מדיניים אמרו לכאן חדשות שהפגישה נעשתה בתיאום הגורמים הבכירים ביותר בלוב, וכי היא נמשכה כמעט שעתיים. על פי אותם גורמים, ראש הממשלה הלובי, א-דבייבה, מעוניין להשתמש בישראל כגשר למערב ולממשל האמריקני. והם אכן דיברו בכנות על האפשרות לנורמליזציה בעתיד.

הגורמים הוסיפו כי הם מעריכים שהסערה תחלוף, וכי "ברור שהאופוזיציה תנגח את השלטון, אבל ההבנה בקרב הממשל בלוב שהוא צריך הכרה מהמערב ולכן נפגש איתנו. וזה לא ישתנה".

ראש האופוזיצה יאיר לפיד הגיב להודעת משרד החוץ בה פורסמה הפגישה: "מדינות העולם מסתכלות הבוקר על ההדלפה חסרת האחריות של פגישת שרי החוץ ישראל-לוב, ושואלות את עצמן: 'זו מדינה שאפשר לנהל איתה יחסי חוץ? זו מדינה שאפשר לסמוך עליה?'". יו"ר המחנה הממלכתי גנץ אמר: "כשעושים הכל בשביל יחסי ציבור וכותרות, עם אפס אחריות וחשיבה קדימה - זה מה שקורה".

אתמול פורסם כי השר אלי כהן נפגש בשבוע שעבר באיטליה עם שרת החוץ של לוב. זו הייתה פגישה ראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות, ונטען כי מטרתה הייתה לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה וקשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב, וכי מדובר ביוזמה ישראלית ליצור קשר עם לוב.

לאחר הפרסום, ראש הממשלה הלובי הפסיק את עבודתה של שרת החוץ, והיא הועברה לחקירה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הלובית הרשמית השר לענייני צעירים החליף אותה. מנגנון ביטחון הפנים של לוב אסר על אלמנקוש לעזוב את המדינה עד שתתייצב לחקירה. טרם החלטת ראש ממשלת לוב התקיימו במדינה הפגנות נגד הפגישה בין שרי החוץ.

 

בתוך כך, כלי תקשורת בלוב דיווחו שמטוסה של אלמנקוש, נחת באיסטנבול. מקור ביטחון לובי ציין שהשרה עזבה את שדה התעופה מעיתיקה הבינלאומי של לוב בחצות בכיוון טורקיה. מנגנון ביטחון הפנים בלוב אמר שהיא לא עברה דרך האולם הרגיל או המיוחד או הנשיאותי בשדה התעופה.

בחודשים האחרונים ניסתה ישראל לשכנע את לוב להצטרף לפורום הנגב - הפורום שמאגד את שרי החוץ של ישראל, ארה"ב, מרוקו, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין. הסוגייה עלתה גם במהלך השיחות בחודשים האחרונים בין גורמים ישראלים לגורמים לובים, וגם במהלך הפגישה ביו שרת החוץ הלובית לשר החוץ אלי כהן לפני כמה ימים.

הפופולריים