משרד הביטחון, התעשייה האווירית וצה"ל שיגרו הלילה (רביעי) בהצלחה לחלל את לוויין "אופק 13", לוויין ריגול מכ"מי "בעל יכולות מתקדמות", משדה ניסויים בפלמחים. שעות לפני השיגור, תנועת המטוסים בנתב"ג הוסטה צפונה. כשהלוויין נכנס למסלול סביב כדור הארץ, הוא עבר סדרת בדיקות כדי לאמת את תקינותו ורמת הביצועים שלו.
משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו בהצלחה לחלל את לוויין "אופק 13", לוויין תצפית מכ"מי בעל יכולות מתקדמות, משדה ניסויים במרכז הארץ
— כאן חדשות (@kann_news) March 28, 2023
(צילום: קובי ריכטר, TPS) @ItayBlumental pic.twitter.com/Al2ByWTtdH
לראות גם בחושך ובכל מזג אוויר
אבי ברגר, ראש מנהלת החלל במפא"ת במשרד הביטחון, אמר הבוקר: "אופק 13 מפיק תמונה סינטטית. בניגוד לצילום תמונה שצריך מקור אור, הטכנולוגיה של הלווין מייצרת אור מהמכ"ם עצמו, כך שהוא משגר קרן לקרקע, וההחזר והשינויים שבה מאפשרים ליצור תמונה כמו שאנחנו רואים ממצלמה אלקטו- אופטית. זאת הייחודיות שלה. אנחנו יכולים בעזרת הלווין לראות באור ובחושך, ויכולים לחדור עננים ולצלם בכל תנאי מזג אוויר".
לאחר השיגור וכניסתו למסלול אמר: "הלוויין כבר משייט בחלל ומייצר אינדיקציות מוצלחות. הוא מדבר איתנו אחרי ששחררנו אותו לחלל ועשה פעולות מורכבות כמו פריסת פאנלים סולריים, התייצבות במסלול, והיערכות לקבלת משימות מאיתנו".
נע מעל איראן וסוריה
בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית, התייחס לשיגור המוצלח וסיפר: "שיגור הלוויין מאפשר לישראל יכולות טכנולוגיות שיש למעט מדינות בעולם. המסלול של הלוויין זה המסלול שאליו התכוונו, הוא חולף על פני כדור הארץ אחת לשעה וחצי, ונע במסלול שעובר גם מעל סוריה ואיראן במסלול האורביט שלו. אנחנו כבר מדברים עם הלוויין, לומדים את הנתונים שלו, ועושים בדיקות לכל אחת מהמערכות שלו לוודא שהכול על פי רצוננו. בהמשך נעביר אותו להפעלה של מערכת הביטחון".
לווייני תצפית-ריגול מסוג זה, כך אמרו בכירים בתעשייה הביטחונית הישראלית, מסוגלים לשהות עשרות שנים בחלל. מבלי לנקוב במספר מדויק, בלאי הלוויינים והוצאתם משימוש תלוי בכמות הדלק שיש בהם, תנאים בחלל, ופעילות בקרבת השמש שעלולה להזיק לאורך זמן למעטפת ורכיבים על הלוויין. "אנחנו מדברים על תקופה משמעותית שתאפשר שימוש במשך תקופה ארוכה", אמרו גורמי הביטחון.
ממנהלת החלל במנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית שבמשרד הביטחון, מסרו כי השיגור בוצע באמצעות משגר לוויינים מסוג "שביט". בפיתוח הלוויין והמשגר מעורבים צה"ל (יחידה 9900 באגף המודיעין וחיל האוויר), התעשייה האווירית, אלתא. החברות תומר ורפאל ייצרו את מנועי טיל השיגור.