איך יודעים באגף המודיעין של צה"ל איזו משאית מתוך השיירה הארוכה היא זו שנושאת אמצעי לחימה מתקדמים ולא דלק לשימוש אזרחי? ומי החיילים שמרכיבים את תמונת המודיעין, שמאפשרת בסוף התהליך לטייסי חיל האוויר לתקוף את משאית מספר 8?
הלוויין אופק 9 צילם במעבר במעבר הגבול בין סוריה לעיראק את התמונה המרשיעה. אבל המעקב אחרי משאית מספר 8 התחיל עוד הרבה לפני, ביחידת הלוויינים של צה"ל.
זה כעשור חיל תוקף האוויר מטרות איראניות, בעיקר בשטח סוריה. בדרך כלל ישראל נמנעת מלקחת אחריות. את אמצעי הלחימה האיראנים מבריחים דרך הים, דרך מטוסים שנוחתים בסוריה, וכמו במקרה הזה, דרך הציר היבשתי שעובר מאיראן, דרך עיראק, ועד לסוריה, למעבר הגבול היבשתי באל אבו כמאל.
עוד הרבה לפני שטייסי חיל האוויר שיגרו את הפצצה, חיילי יחידת 9900 וחטיבת המחקר של אמ"ן חיפשו את ציר ההברחות האיראני וסימנו את המטרה הבאה. בזמן שהשיירה הארוכה חצתה את הגבול מעיראק לסוריה, בסביבות השעה 23:00 בלילה, ישבו בכירי צה"ל בבור השליטה בתל אביב ועקבו אחרי 21 המשאיות. מי שעוד ישבה בבור, היא סמל נ', שבלי אישור סופי שלה, התקיפה האווירית לא יצאה לדרך.
בשנים האחרונות ההברחות מתמקדות בעיקר בכלי טיס לא מאוישים, ברכיבים של הגנה אווירית ובפרוייקט דיוק הטילים של חיזבאללה. כדי למנוע מישראל לתקוף, איראן עושה שימוש גם במטוסי נוסעים שנוחתים בסוריה. לפי פרסום בעיתון סעודי, היא עושה שימוש גם בטיסות לשדה התעופה של ביירות.
במשאית מספר 8 האיראנים ניסו להבריח בין היתר טילי שיוט ונשק מתקדם שמיועד למליציות בסוריה. המערכה הזאת רחוקה מסיום, היא מתנהלת מסביב לשעון. לפי הערכות, כ-30% מההברחות מצליחות לחמוק לתוך שטח סוריה. היתר מסתיימות באופן דומה למשאית מספר 8.