כבר לא אלמוני: אותר בפ"ת קבר נעדר ממלחמת יום העצמאות

כבר לא אלמוני: אותר בפ"ת קבר נעדר ממלחמת יום העצמאות
הקבר אותר בבית העלמין סגולה והגופה זוהתה אחרי חקירה של הענף לאיתור הנעדרים בצה"ל, שנמשכה משנת 2006. דב ברודר נשלח להוביל כיתת סיירים מגדוד 33 של חטיבת אלכסנדרוני כתגבורת במבצע "מדינה", שם נפל
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
נעדר אותר דב ברודר
צילום: דובר צה"ל

דובר צה"ל הודיע היום (ראשון) כי טוראי דב (ברל'ה) ברודר, שנפל במבצע "מדינה" במלחמת העצמאות ומאז מקום קבורתו לא נודע, הוא שנקבר בקבר בבית העלמין סגולה בפתח תקווה שהוגדר כשייך לאלמוני. הקבר אותה והגופה זוהתה אחרי חקירה של הענף לאיתור הנעדרים בצה"ל, שנמשכה משנת 2006. למשפחתו נמסר לאחר נופלו כי הוא "מת ונקבר לאחר שאי אפשר היה לזהותו".

בד' באייר תש"ח, 13 במאי 1948, יצא גדוד 33 של חטיבת אלכסנדרוני למבצע "מדינה". ברודר השתתף בקרב כנהג משוריין וכשנשלח לסייע בחיפוי על כוח אחר באזור כפר סבא הערבית, הכוח שלו נקלע להיתקלות והמשוריין בו שהה נפגע. גופתו לא אותרה או זוהתה בין ההרוגים, והוא נחשב כחלל שמקום קבורתו לא נודע.

מ-2006 ועד היום נעשו מאמצים לאיתור זהות האלמוני ונבדקו מסמכים ועדויות רלוונטיים מהתקופה, תוחקרו עדים מהקרב ובוצע ניתוח מהלך הקרב ופינוי הנפגעים לבית החולים בילינסון אחריו ועוד. "מסיכום הממצאים אשר עלו בחקירה לאורך השנים, אפשר לייצר רצף כמעט מלא מגיוסו כנהג משוריין, מהלך הקרב והפגיעה במשוריין, הפינוי לבית החולים לבלינסון והקבורה בסגולה - שהוביל לבסוף לזיהוי החלל האלמוני כדב (ברלה) ברודר", נמסר מדובר צה"ל.

בני משפחתו, ובהם אלמנתו בתיה, שכיום בת 95, עודכנו אתמול על סיום החקירה. אחרי 75 שנים, ייערך טקס לגילוי מצבתו, עליה ייכתב שמו במקום הכיתוב "אלמוני".

ברודר נולד ב1927 בווילנה שבליטא, שאז הייתה שייכת לפולין, ועלה לארץ בגיל 7 עם הוריו. הוא שירת בפלמ"ח והתגייס לחטיבת אלכסנדרוני כשפרצה מלחמת העצמאות. דב נפל ביום ד' באייר תש"ח, ,13.5.1948 בלחימה באזור כפר סבא הערבית, בעת שנשלח להוביל כיתת סיירים.

לדברי ראש אגף כוח האדם בצה"ל, אלוף יניב עשור, "זוהי סגירת מעגל וחוב ערכי ומוסרי של צה"ל ומדינת ישראל לדב, שמסר את חייו למען תקומת ישראל, לאלמנתו ובני משפחתו שאיבדו את היקר להם מכל. צה"ל, אגף כוח האדם וענף איתור הנעדרים ימשיכו לעשות כל שיידרש בכדי לקבוע מצבה לחללים אשר מקום קבורתם לא נודע".

הפופולריים