תסתכלו רגע על המדריך הזה. הוא מופיע באתר של רשות המסים, ונועד לעזור לשכירים לבדוק אם מס הכנסה חייב להם כסף וגם מסביר איך לתבוע אותו.
אם הוא עורר בכם בהלה קלה, אולי תתנחמו בכך שאתם לא לבד. שכירים רבים בישראל שחושדים שמגיע להם החזר מס, נרתעים כל כך מהעיסוק בנושא ומהתנהלות ישירה מול רשות המסים, עד שהם מעדיפים לפנות לרואי חשבון ויועצים אחרים, שעושים עבורם את העבודה - תמורת עמלה של 15%-20%. במילים אחרות, הם מעדיפים לשלם כסף - ולפעמים הרבה כסף - רק כדי לקבל בחזרה מס עודף ששילמו למדינה.
זה מה שקרה לשירה (32), שהניחה שהיא זכאית להחזר מס מהשנים האחרונות בגלל תקופה של כמה חודשים שבה היתה בין עבודות. שירה לא חשבה אפילו לנסות ולהתנהל ישירות מול רשות המסים, ופנתה לאתר אינטרנט שמציע לעשות את העבודה בשבילה. "כשחשבתי להתחיל את התהליך", היא מספרת, "אמר לי יועץ פיננסי שהכרתי - 'רק אל תעשי את זה לבד. את תיכנסי לפינג-פונג מול רשות המסים שלא תדעי איך לצאת ממנו'".
כמה כסף נשאר אצל רשות המסים, פשוט מכיוון שאנשים לא יודעים שהוא מגיע להם, או יודעים ולא עושים עם זה כלום? בשנת 2015 חשף דו"ח מבקר המדינה את היקף התופעה. הוא גילה שלאורך שנים נצברו ברשות המסים עודפי גבייה בהיקף של מיליארדי שקלים - תוצאה של שכירים שעבדו רק בחלקה של שנת המס. הוא גם קבע שמערכות המחשוב של הרשות לא צעדו לשנות ה-2000, ושגם כשרשות המסים ידעה שאזרחים מסוימים לא מיצו את זכויותיהם - היא לא טרחה ליידע אותם.
החלפתם עבודות? אולי המדינה חייבת לכם כסף
אז איך התהליך של קבלת החזרי מס אמור להתבצע? ראשית, צריך להבין מי בכלל זכאי להחזר. כעיקרון, מדובר בכל מקרה שבו שכיר עבד רק באופן חלקי בשנה מסוימת. הקטגוריה הזו כוללת בתוכה גם נשים ששהו בחופשת לידה שנמשכה מעבר ל-15 השבועות שמשולמים בידי הביטוח הלאומי. זכאים פוטנציאליים נוספים הם שכירים שעבדו בשתי עבודות במקביל ולא ביצעו תיאום מס וגם שכירים שעברו מעבודה אחת לאחרת ושכרם שודרג.
הסיבה להחזר מס במקרים אלה היא האופן שבו מחושב תשלום מס ההכנסה בישראל. מדובר בחישוב שמבוצע ברמה השנתית, ולא החודשית, גם עבור שכירים. לכן כאשר עובדים אצל מעסיק אחד, והשכר עולה לאורך השנה, הוא יידע בדרך כלל לקזז את המס כך שהחישוב יהיה מדויק ברמה השנתית. אבל כשעוברים ממעסיק למעסיק, או כשלא עובדים במשך כמה שנים, יכול להיות פער בין המס שמשולם ברמה החודשית, לבין זה שצריך לשלם לו החישוב היה מתבצע ברמה השנתית.
וישנם עוד מקרים שיכולים לזכות בהחזרי מס: הפקדות שאנשים מבצעים עצמאית לביטוחי חיים ופנסיה; מתן תרומות לעמותות מוכרות במס; ולפעמים גם השקעה בשוק ההון.
השלב הבא, במידה ואתם זכאים להחזר הוא לאסוף את כל המסמכים הדרושים. "הם צריכים להציג את כל מה שקשור בהכנסות שלהם עבור אותה שנת המס", מסביר רואה החשבון ארז עמית. וביתר פירוט, זה אומר שהם צריכים את כל טפסי ה-106 מהמעסיקים הקודמים והנוכחיים שלהם, וכן כל אישור אחר רלוונטי - אישור על ביטוחי חיים, תרומות, טופס אישור מהבנק על ניירות ערך, ואישורים מהביטוח הלאומי עבור דמי אבטלה ודמי לידה.
משה אשר, מנהל רשות המסים. רשות המסים ידעה שאזרחים מסוימים לא מיצו את זכויותיהם, אך היא לא טרחה ליידע אותם (צילום: פלאש 90)
בשיחת הטלפון שקיימנו עם רשות המסים, כדי להבין טוב יותר איך עובדת הפרוצדורה, נאמר לנו שהמדריך להחזרי מס נכתב במכוון בשפה שנועדה להיות בהירה ונגישה ככל הניתן, כי הם עוזרים במילוי הטופס (135; בקשה להחזר מס) ושבכל פקיד שומה יהיה תמיד נציג שישמח להסביר לכל מתעניין מה צריך לעשות. עם זאת, כשניסינו לעשות שימוש ב"סימולטור לחישוב מס הכנסה שנתי לשכירים" במהלך השיחה, שנועד לסייע לשכירים אם הם בכלל זכאים להחזר - התברר שהסימולטור בכלל לא עובד. אשת המקצוע הסבירה ש: "בדרך כלל הוא עובד. אולי יש בעיה נקודתית". היא גם הוסיפה "שמכיוון שאנחנו יודעים שאנשים לא כך כך מיומנים, מספיק לחתום על הטופס ולשדך לו טפסי 106 ממעסיקים (טופס הכנסה שנתית לשכירים, מצד המעסיק, ה"ו), ואנחנו כבר ממלאים אותו עבורו".
מי שיהיה אמיץ כדי לצלוח את כל ההתעסקות הזאת לבד, יגלה שבסיומה הוא גם צריך להגיע פיסית לפקיד השומה כדי למסור את הטפסים. מה לגבי האפשרות לפנייה מקוונת? ברשות המסים טוענים שהם עובדים על זה. "הרשות נמצאת בתהליך בו בהדרגה היא תהפוך ל'רשות ללא נייר'. אנו פועלים לפתיחת האפשרות להגיש דו"ח מקוון, ובהמשך ניתן יהיה להגיש גם בקשה להחזר מס באופן מקוון". ועוד דבר שכדאי לדעת הוא, שהחזרי מס אפשר לקבל רק עד שש שנים לאחור. מה שאומר שאם תספיקו להגיש את הטפסים הנדרשים להחזר מס עד סוף השנה, ההחזרים שתוכלו לקבל ילכו לאחור עד 2012 לכל היותר.
חברות מסחריות ממלאות את החלל
אם רשות המסים היתה באמת רוצה, היא היתה יכולה לפתח ממשק מקוון וידידותי שיקל על שכירים לבדוק זכאות ולהגיש טפסים לקבלת החזרי מס. אך מכיוון שהיא לא עושה זאת, בשנים האחרונות חברות מסחריות מתחילות למלא את החלל הריק הזה. החברות האלה מאפשרות לכל מי שחושד שהוא זכאי להחזר לבדוק את הפוטנציאל לכך ללא עלות. אחר כך, הן מנהלות את כל התקשרות מול רשות המסים בתמורה לתשלום. גובה העמלה משתנה מחברה מחברה ותלוי בגובה ההחזר, כך יש חברות שלקוחות עמלה של 20% וישנן חברות שגובות עמלות נמוכות בהרבה.
אחת מהחברות האלה היא Finupp. לפי המנכ"ל והבעלים שלה, משה רדמן, בשנתיים האחרונות החברה החזירה לעשרות אלפי האנשים שנעזרו בה 100 מיליון שקל. כן, קראתם נכון. 100 מיליון שקל. זה סכום עצום, שרק מעיד על הכסף הרב שלעתים קרובות נשאר אצל רשות המסים ללא דורש. "זה פשוט כסף שיושב על הרצפה ומחכה", אומר רדמן. לפי Finupp, סכום ההחזר הממוצע ללקוחות הוא 6,700 שקל. "Finupp קיימת גם כשירות לציבור, וזו רק ההתחלה. יש עולם שלם שם בחוץ של שירותים פיננסיים שיש בהם כשל שוק, ואנחנו רוצים להיכנס אליהם. ייעוץ משכנתאות, ביטוח לאומי ועוד. אנשים מפסידים שם ערמות של כסף, והם אפילו לא יודעים את זה".
איך תקבלו החזר מס לבד?
1. תבדקו את הזכאות שלכם
אתם יכולים לבדוק אם אתם זכאים להחזר מס באתר הסימולטור של מס ההכנסה, שעובד רק בדפדפן של אקספלורר (שימו לב שאם הדפדפן שלכם חדש, יקפוץ חלון נוסף שיסביר איך להתאים את הרזולציה לאתר של רשות המסים). מי זכאי? כעיקרון, מדובר בכל מקרה שבו שכיר עבד רק באופן חלקי בשנה מסוימת. למשל: מי שלקח פסק זמן של כמה חודשים בין עבודה לעבודה, או קיבל דמי אבטלה תקופה מסוימת. הקטגוריה הזו כוללת בתוכה גם נשים ששהו בחופשת לידה שנמשכה מעבר ל-15 השבועות שמשולמים בידי הביטוח הלאומי. זכאים פוטנציאליים נוספים הם שכירים שעבדו בשתי עבודות במקביל ולא ביצעו תיאום מס וגם שכירים שעברו מעבודה אחת לאחרת ושכרם שודרג. וישנם עוד מקרים שיכולים לזכות בהחזרי מס: הפקדות שאנשים מבצעים עצמאית לביטוחי חיים ופנסיה; מתן תרומות לעמותות מוכרות במס; ולפעמים גם השקעה בשוק ההון.
2. ההחזר מוגבל בזמן
אתם זכאים? מזל טוב. קודם כל, החזרי מס אפשר לקבל רק עד שש שנים לאחור. מה שאומר שאם תספיקו להגיש את הטפסים הנדרשים להחזר מס עד סוף השנה, ההחזרים שתוכלו לקבל ילכו לאחור עד 2012 לכל היותר.
3. תתחילו לאסוף מסמכים
השלב הבא הוא לאסוף את כל הטפסים שצריך כדי לדרוש החזר מס. זה אומר שאתם צריכים את כל טפסי ה-106 מהמעסיקים הקודמים והנוכחיים שלהם, וכן כל אישור אחר רלוונטי שנוגע להכנסות שלכם באותה השנה - אישור על ביטוחי חיים, תרומות, טופס אישור מהבנק על ניירות ערך, ואישורים מהביטוח הלאומי עבור דמי אבטלה ודמי לידה.
4. עכשיו זה אתם וטופס 135
עכשיו הגיע הזמן למלא את טופס 135. במדריך להגשת בקשה להחזר מס מסבירים איך ממלאים את הטופס ומנסים לפשט את המושגים הבירוקרטיים לשפה פשוטה. אך, במס הכנסה מבטיחים שבמקרה והסתבכתם עם הטופס, תוכלו להגיע לפקיד שומה ושם יהיה נציג שישמח לעזור לכם במילוי.
5. הגיע הזמן לעלות ברגל לפקיד השומה
לבסוף, אחרי שמיליתם את טופס 135 ואספתם את כל האישורים, אתם צריכים להגיע לפקיד השומה הקרוב לביתכם ולמסור את הטפסים. ביחד עם הטפסים צריך גם לצרף צילום המחאה כדי לאמת את פרטי חשבון הבנק, במידה ותצטרכו לקבל החזר.
hilaw@kan.org.il