הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה היום (שני) על פתיחת ההרשמה למאגר "אל תתקשרו אליי", שמטרתו לשים סוף לשיחות הטלפון השיווקיות ללקוחות שאינם מעוניינים בכך. מ-1 בינואר 2023 ייכנס לתוקף החוק שיאסור על בעלי עסקים לבצע שיחות שיווק לצרכנים שהכניסו את הטלפון שלהם למאגר. מי שיעבור על החוק ישלם קנס של 46 אלף שקלים על כל הפרה.
כדי להירשם למאגר יש צורך למלא את הטופס באתר האינטרנט של הרשות. אפשרויות נוספות הן דרך מענה ממוחשב בטלפון שמספרו 1800-071-171, מוקד אנושי במספר 1800-071-170 לפי שעות הפעילות המופיעות באתר הרשות או דרך הוואטסאפ.
המאגר מיועד לצרכנים המעוניינים לרשום מספרי טלפון נייד ונייח ישראלים והוא ללא עלות. ברשות מדגישים כי הנתונים במאגר מאובטחים והמאגר אינו דורש או אוסף כל מידע נוסף מהצרכן מלבד מספר הטלפון שנרשם למאגר. כמו כן הודגש שניתן להסיר את מספר הטלפון מהמאגר בכל שלב. חובת המאגר לא תחול על עוסקים בתחום הביטוח, מוסד פיננסי, ובנקים.
סמנכ"לית אסדרה ומנהל ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ענת בן עזרא דוקן, הסבירה בריאיון לליאל קייזר וגילי כהן בכאן רשת ב איך ניתן להירשם למאגר והוסיפה: "מדובר על מאגר מחוק הגנת הצרכן, שהוא משתי סיבות. תופעת עוקץ הקשישים ועוקץ פיננסי על אוכלוסיות מוחלשות וצרכנים שלא מעוניינים לקבל שיחות כאלה. ברגע שנרשמת, מדובר בחוק. העוסק לא יכול להתקשר אליך וחייב לבדוק אם המספר נמצא במאגר 15 יום לפני ביצוע השיחה". היא הבהירה: "נקטנו בכל אמצעי אבטחת המידע. שמנו את כל האמצעים הכי טובים שיש. התפקיד שלנו להגן על מספרי הטלפון שבמאגר".
האזינו לריאיון עם ענת בן עזרא דוקן
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי מסרה: ״הקמת מאגר 'אל תתקשר אלי' מעביר את הכוח לידי הצרכנים, כך שיוכלו לבחור האם לקבל שיחות שיווקיות או לא. מדובר בכלי אפקטיבי שנועד להגן בעיקר על האוכלוסייה המבוגרת החשופה לפגיעה יותר מאחרים. פעלנו בשיתוף פעולה של הרשות להגנת הצרכן, המשרד לשוויון חברתי בהובלת עמיתתי השרה מירב כהן ומשרד הכלכלה והתעשייה. אין לי ספק כי שיתוף הפעולה יצמצם משמעותית את הפגיעה בצרכנים. אני מזמינה כל אזרח החפץ בכך להרשם למאגר".
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן מסרה: "המטרה של מאגר 'אל תתקשר אליי' היא בראש ובראשונה להגן על צרכנים מוחלשים שחברות טלמרקטינג רואות בהם טרף קל. הקמת המאגר באה בהתאם למגמה העולמית ועל רקע אלפי מקרים קשים שטיפלנו, בהם צרכנים מבוגרים, עולים חדשים, אנשים עם מוגבלויות שנוצלו בצורה מחפירה. אני מאמינה שלצרכנים צריכה להיות שמורה הזכות לבחור – האם הם מעוניינים לקבל שיחות שיווקיות או לא. מדובר במודל שיושם כבר בעולם בהצלחה והגיע הזמן שגם הצרכנים הישראלים יזכו להגנה זו".