הדממה באל-על: חברת התעופה ביטלה את טיסותיה

הדממה באל-על: חברת התעופה ביטלה את טיסותיה
הנהלת החברה איימה שאם העיצומים יימשכו, הטייסים יוצאו לחל"ת, ובינתיים ניתנה הוראה להחזיר ארצה את כלל מטוסי החברה כדי לעצור את פעילותה. החברה ניסתה לשבץ טייסים לטיסות מחר ללא הצלחה וגם הטיסות האלה צפויות להתבטל. חברת התעופה הפסידה 140 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה
מחבר שרון עידן מחבר שרון עידן
Getting your Trinity Audio player ready...
מטוסים, נמל התעופה בן גוריון, אל על
צילום: צילום: משה שי, פלאש 90

המשבר באל על: מנכ"ל חברת התעופה, גונן אוסישקין, הורה הבוקר (רביעי) על ביטול כל טיסותיה. בהתאם להוראה יוחזרו לתל אביב כלל מטוסי החברה, כולל אלה המצויים בסבבי מטען בחו"ל. החברה ניסתה לשבץ טייסים לטיסות מחר ללא הצלחה וגם הטיסות האלה צפויות להתבטל. איש מ-120 הטייסים הפעילים שלא הוצאו לחופשה, אינו מסכים להשתבץ לשום טיסה. הנהלת החברה איימה כי אם העיצומים יימשכו, הטייסים יוצאו לחל"ת וההשבתה תהיה מוחלטת.

על פי הדוחות שפרסמה אמש, הפסידה חברת התעופה 140 מיליון דולר - כחצי מיליארד שקלים - ברבעון הראשון של השנה, לעומת הפסד של 55 מיליון דולר באותו רבעון בשנה שעברה. אתמול הודיעה אל על כי היום לא יתקיימו טיסות, לאחר שמוקדם יותר טייסי החברה הודיעו שלא ישבצו עצמם בטיסות. הודעת הטייסים פורסמה לאחר פגישת ועד הטייסים עם מנכ"ל החברה. מטעם הוועד נמסר כי "לאחר שהנהלת החברה לא כיבדה גם את ההסכמים שעליהם חתמה עם הוועד לפני פחות מחודש, לוועד לא נותר אלא להגיע למסקנה, כי אין ביכולתה של בעלת החברה לחלץ אותה ממצבה".

באל על אישרו את הפרסום ומסרו כי "החברה נמצאת בתהליך מתקדם לסיכום מתווה הסיוע מהמדינה, באחד משני המתווים שעל הפרק, והשיקול המרכזי בבחירת המתווה הוא טובתה של החברה. כפי שהובהר על ידי המדינה והבנקים - תנאי יסודי לקבלת הסיוע הוא חתימה על הסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים. בשבוע שעבר נחתם הסכם עם מגזר דיילי האוויר, ואנו עוסקים במרץ בניסיון להגיע להסכם בחסות ההסתדרות עם יתר המגזרים. נדרשת אחריות ומנהיגות מצד כל הגורמים המעורבים בתהליך - ההסתדרות, ההנהלה ונציגי העובדים".

מאז משבר קורונה בחברה פועלים כ-100 טייסים, והשאר בחופשה ללא תשלום. באל על פעלו עד עכשיו במתכונת מצומצמת, והחברה הטיסה טיסות נוסעים בודדות וטיסות מטען. בהודעת הוועד נכתב גם כי "החברה זקוקה להזרמת הון, אם מהבעלים הקיימים או מבעלים אחרים, שיהיו מסוגלים להנהיג את החברה ולצלוח את משבר הקורונה. טייסי אל על יעמדו לצידם ויסייעו לכל מי שיפגינו את המסוגלות הזאת".

בשבת האחרונה פורסם כי לאחר שדחתה את מתווה החילוץ של המדינה, אל-על מגבשת תוכנית הבראה. במסגרת התוכנית, כרבע מהדיילים הקבועים ומנהלי השירות בטיסה יפוטרו. המהלך צפוי לחסוך לחברה כ-30 מיליון דולרים בשנה. מדובר בכ-100 עובדים שיפוטרו. נוסף לכך, חברת התעופה הישראלית תפטר מאות דיילים זמניים מתוך כ-1,000 המועסקים היום בחברה. 

הדיילים ילונו בחו"ל במלונות זולים משמעותית ובמיקום פחות מרכזי ממה שהיה נהוג עד כה. זמן השהות של הדיילים ביעדים השונים יצומצם לצורך הפחתה בהוצאות, וכן הם יקבלו פחות דמי אש"ל.

כאמור, לפני כשבוע דחתה מועצת המנהלים של אל על את מתווה החילוץ שהוצע לחברה על ידי המדינה. דירקטוריון החברה המליץ על מתווה חלופי, שתכליתו היא למנוע את הפיכתה של החברה לממשלתית. לפי המתווה שהציע, המדינה תערוב להלוואה של 300 מתוך 400 מיליון הדולרים הנדרשים, ההנפקה לציבור תפחת ל-40 מיליון דולר ולא תהיה מובטחת על ידי המדינה, אלא על ידי חברות חיתום פרטיות, והזרמת המדינה תוגבל ל-60 מיליון דולר.

הפופולריים