כבר יממה שהצלם הגרמני בוריס אלדגסן עושה רעש בכל עולם הצילום והאומנות. בריאיון שהעניק היום (רביעי) לכאן חדשות מהסטודיו שלו בברלין, דב גיל-הר ניסה להבין מה היה בבסיס תרגיל העוקץ שעשה בתחרות הבין לאומית היוקרתית "Sony World Photography Awards", שם זכה בפרס ראשון בקטגוריית "יצירתיות פתוחה".
אלדגסן נתן לבינה המלאכותית שורת הוראות מפורטות איך ליצור את התמונה המנצחת בתחרות, לה קרא "פסאודומנזיה – החשמלאי". היום הוא סיפר: "זה לא היה רצון לנצח בתחרות. באתי יותר בגישה של האקרים. בואו נראה כמה רחוק אני יכול להגיע. ברגע שהבנתי שהגעתי מאוד רחוק, היה ברור שלא אנסה לנצל את המצב. ניסיתי לומר להם: היי, יש כאן נקודת תורפה, ואתם צריכים לשנות אותה. זו הייתה הכוונה שלי".
את התהליך אלדגסן התחיל עם רעיון בסיסי בראש. "אתה צריך לענות למחשב על שורה ארוכה של שאלות שקשורות בתוכן ובתחושה. זה ניסוי וטעייה. מה שאני אוהב בזה שזה ניסוי בשפה, אתה אף פעם לא יודע מה ייצא לך, אין לזה ספרי לימוד".
ה"צילום" שנוצר ב-AI. קרדיט: בוריס אלדגסן
כשרצה לעצור את המתיחה, והודיע לסוני שהתמונה נוצרה בבינה מלאכותית ושלא מדובר בצילום אותנטי, בסוני סירבו להקשיב. "אמרו לי 'מזל טוב', ואז אמרתי 'זה נוצר בבינה מלאכותית. אתם יכולים להחליט להעניק את הפרס למישהו אחר, או לי, אבל בתנאי שזה ילווה בדיון פתוח בשאלת צילום מול AI', אבל הם לא הגיבו להצעה שלי". אחרי הרבה התכתבויות, אלדגסן הרים ידיים והודיע שהוא מסרב לקבל את פרס הצילום.
אלדגסן סיפר שבעיניו זה לא משנה אם הוא צילם את התמונה או שמחשב יצר אותה לפי הוראותיו. "מבקרי תמונות שנוצרו על ידי AI אומרים שאין לזה נשמה אם המחשב יצר אותה – זה שטויות. אני הבמאי כאן, זה הכלי שלי, זה השותף שלי לצוות, אני יודע מה אני רוצה ואני יודע לאן ללכת, וזו המשימה שלי כאמן, לחבר את הטכנולוגיה לרצון האנושי".
בוריס אלדגסן עבד 30 שנה מחייו כצלם אמנותי ובשנה האחרונה החל לעבוד עם בינה מלאכותית. כדי לתת כבוד לשני התחומים, יש לו אפילו רעיון משלו לגבי איך לקרוא לתחום החדש. "עבורי חשוב מאוד להיות ברור לגבי הטרמינולוגיה. אנשים קוראים לתמונות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית - 'צילום AI', אבל זה מטעה כי זה לא צילום. התהליך שונה לחלוטין, ואני מציע לקרוא לזה Promptography (מלשון "prompt" = הוראה), כי מדובר באומנות שנוצרת על פי הנחיות שאני מנחה את המחשב".
דובר מטעם התחרות מסר כי במהלך הדיונים עם האומן לפני שהוכרז כזוכה, הוא אישר שהיצירה היא יצירה משותפת שלו ושל AI. והדגיש ש"התמונה מסתמכת במידה רבה על הידע הצילומי שלו", ולכן הפרס לא נשלל ממנו. "מכיוון שאלדגסן החליט לדחות את הפרס, הפסקנו את פעילותנו איתו והסרנו אותו מהתחרות". בתחרות אמרו שהם מכירים ב"חשיבות ה-AI והשפעתה על יצירת דימויים כיום", אך הדגישו כי הפרסים בתחרות "ימשיכו להיות פלטפורמה לקידום המצוינות והמיומנות של צלמים ואומנים הפועלים במדיום הצילום".