אחרי שעתיים של תקלת מחשב - הטיסות בארה"ב יחודשו

אחרי שעתיים של תקלה - הטיסות בארה"ב יחודשו
מינהל התעופה הפדרלי עדכן כי התקלה טופלה והורה לחברות התעופה לחדש את ההמראות והנחיתות • קורקעו עד כה למעלה מ-7,000 טיסות וכ-120 אלף נוסעים נשארו בשדות התעופה
מחבר בן יניב מחבר בן יניב
ארה"ב תקלה מחשוב טיסות, 11.1.23
צילום: צילום: רויטרס

התקלה טופלה - אחרי שעתיים: מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית מסר היום (רביעי) כי התקלה במערכת ההודעות טופלה וכל הטיסות אשר נמצאות באוויר, יכולות לנחות בבטחה. בנוסף, בכמה שדות תעופה חודשו ההמראות והטייסים הונחו לבדוק את המערכות לפני יציאה להמראה. ברשת CNBC דווח כי כ-7,000 טיסות עוכבו בשל התקלה במערכת.

שר התחבורה של ארצות הברית, פיט בוטיג'ג', התראיין ל-CNN וציין שהיו חריגות במסרים שיצאו ממחשב והמערכת שהובילו לתקלה הנרחבת. עוד טען כי אין שום ראייה או אינדיקציה למתקפת סייבר על מערכת המחשוב, אולם אפשרות זו לא נשללת על הסף.

מדוברת הבית הלבן נמסר שהנשיא ג'ו ביידן עודכן על תקלת המחשב מפי שר התחבורה בוטג'ג'. לפי שעה אין שום ראייה למתקפת סייבר, אולם הנשיא ביידן הורה למשרד התחבורה לערוך חקירה מלאה בנדון, וטען כי "המטוסים יכולים לנחות בבטחה, הסיבה לתקלה איננה ידועה".

בשל התקלה במערכת ההודעות Notam (notice to airman) לצוותי אוויר, המינהל קרקע את כל הטיסות במדינה. המנהל הורה לדחות את כל הטיסות היוצאות בארצות הברית לפחות עד לשעה 16:30 (שעון ישראל), בזמן שהמערכת עוברת אתחול. 

בעקבות התקלה, כ-7,000 טיסות עוכבו ועוד כ-640 בוטלו. לפי הערכות, התקלה משפיעה על כ-120 אלף נוסעים בשעה. ברשת NBC דווח כי כל טיסות חברת "אמריקן איירליינס" מפריז נדחו עד להודעה חדשה. במקביל, חברת "אייר פראנס" הודיעה שטיסותיה מארה"ב יתקיימו כמתוכנן, וכי טיסותיה לא הושפעו מהתקלה.

 שמי ארה"ב, (מתוך אתר Flightradar24)

לאחר אתחול, המערכת שבה לפעילות חלקית אך עדיין מוגבלת. דוברת הבית הלבן מסרה שהנשיא ביידן עודכן על תקלת המחשב מפי שר התחבורה. לדבריה, לפי שעה אין ראייה למתקפת סייבר, אך הנשיא הורה למשרד התחבורה לערוך חקירה מלאה בנידון.

מערכת הנואטם שבה אותרה התקלה אחראית על שליחת הודעות שמכילות מידע הכרחי לעובדים שמפעילים את הטיסות. הדבר משפיע על המראות מארצות הברית. נחיתות מתאפשרות בחלק מהמקרים, כפוף למלאי דלק וכדומה.

המערכת נחשבת חשובה מאוד וקריטית, כיוון שהיא מעבירה מידע בין כל שדות התעופה בעולם, על מה שקורה בכל שדה תעופה ובכל הנתיבים בשמיים. עוד מאחריותה הם: שמישות מסלולים בשדה, שמישות בעזרי ניווט, שינוי בשעות הפעילות, מזג אוויר בשדה, בשדות, ביעד ובנתיב.

בהכנת הידיעה השתתפו מואב ורדי ומיכל רשף

הפופולריים