לא רק בישראל: קשה לומר שמישהו מופתע ממה שקורה עכשיו כמעט בכל העולם. אחד הנוזלים החיוניים למין האנושי הופך יותר ויותר יקר. ממשלות מעלות מחירים, והאזרח הקטן שתלוי כל כך בנוזל הזה מתקשה לעמוד בהוצאות, ובעיקר חושש מהעתיד לבוא.
צפו בכתבת המוסף גלובלי
בשבוע שעבר בפקיסטן נראו עשרות, אם לא מאות, נהגים מסתערים על תחנת דלק בבירה איסלמבאד, רגע לפני שמחיר הדלק מזנק בין לילה בלא פחות מ-20%. עלייה חדה כזאת היא מכה קשה לפקיסטני הממוצע שנהנה עד כה מפיקוח מחירים. אבל הממשלה נאלצה להסיר את הסבסוד לדלק כדי לצמצם את חובותיה, ולעמוד בתנאי ההלוואה של קרן המטבע העולמית. בכך חשפה את תושביה מעוטי היכולת להתייקרות הקיצונית של הנפט והדלק בעולם. שני גורמים מרכזיים חברו יחד ליצור את המשבר הזה: המלחמה באוקראינה ואפקט הפוסט קורונה שמתבטא בעלייה חדה בצריכה והאטת שרשרת האספקה. עכשיו, כשהאיחוד האירופי מתכנן להרחיב את העיצומים על הנפט הרוסי והעולם ממשיך להפשיר מקיפאון הקורונה ולצרוך יותר, החשש הוא שהמשבר עוד עלול להעמיק. מי שמרגישים היטב את ההתייקרות הם האמריקנים, עם שלאורך ההיסטוריה לא בדיוק התעסק במחירי דלק,אבל עכשיו הם מדברים עליו ועוד איך. שימו לב לנתונים הבאים: בתוך שנתיים עלה מחיר הבנזין הממוצע מ-0.5 דולר לליטר לקצת יותר מ-1.25 דולר. והסולר - הוא זינק בשנתיים ביותר מ-130%, עד לסכום של 5.5 דולרים לליטר. מחירים כאלה אמריקה לא ראתה כבר עשרות שנים. מחיר הדלק מאמיר כל הזמן ובמדינה שבה הכול בנוי על נסיעה ברכב פרטי, מהפרברים לעיר, מהעיר בחזרה, כל אמריקני מרגיש את זה בכיס שלו באופן ום-יומי. אפילו כתבנו בוושינגטון, נתן גוטמן, לא האמין שישמע בטלוויזיה האמריקנית, יום אחד, טיפים לחיסכון דלק. כן, כן, שמעתם נכון. "ללא ספק, תוודאו שיש מספיק אוויר בגלגלים שלכם, זה כנראה הדבר הכי חשוב שאתם יכולים לעשות. בהתגברות על ההתנגדות מהגלגלים...", נשמע מראויין ברשת CBS אומר לצופים. אחת הדרכים להגן על הציבור מפני עליית מחיר הנפט הגולמי היא סבסוד חלק מעלות הדלק. זה בדיוק מה שעשתה הונגריה, אבל ראש הממשלה שלה, ויקטור אורבן, שם לב שאזרחים זרים מהמדינות השכנות שותים לו את הדלק בזול, אז הוא עשה מה שאורבן יודע לעשות הכי טוב מכולם - רק מכוניות עם לוחית רישוי הונגרית יוכלו לתדלק בהונגריה. באירופה סובלים מאוד. בגרמניה נרשמה בתוך שלושה חודשים עלייה של כמעט 30% במחיר הבנזין. הממשלה הורידה מיסים כדי לבלום את הזינוק אבל תחנות רבות לא ממהרות להתאים מחירים. בבריטניה עמד מחיר הבנזין ביוני 2020 על 107 פני לליטר. השבוע הבריטים כבר שילמו עלייה של כמעט 60% בתוך שנתיים. ויש מקומות שבהם הדלק לא רק יקר, אלא גם נדיר. בסרי לנקה, מוכת המשבר הכלכלי, לממשלה עצמה אין יכולת לשלם על הדלק והתחנות לרוב ריקות. משבר הדלק מאיים לערער את היציבות הפוליטית מדינה וכבר הוציא המונים לרחובות. נהגי ריקשה נאלצים להמתין לעתים לילה שלם להשיג קצת דלק כדי שיוכלו לעבוד ולהתפרנס. ההכנסה הממוצעת שלהם נחתכה בחצי מתחילת המשבר.