דוגמת הפייזלי - כולנו מכירים אותה, אבל אולי לא תמיד חשבנו איך היא הגיעה לחיינו. אנחנו רואים אותה בכל מקום - מעטיפות אלבומים משנות ה-60, החליפות של פרינס ועד לבנדנות שהפכו לסמל אמריקני מובהק. לקראת פתיחת תערוכה במוזיאון האסלאם המוקדשת לפייזלי, מואב ורדי שוחח עם האוצרת עדי יאיר על נדידת הדוגמה מארמונות המלכים הפרסים עד למפגינים בבלפור.
מה משותף למלכי פרס במאה ה-19, לפרינס ולמחאת בלפור? במוזיאון האסלאם תיפתח השבוע תערוכה חדשה על דגם הפייזלי. האוצרת עדי יאיר מספרת ל-@MoavVardi הצורה שנדדה מארמונות מלכים לעטיפות אלבומים בסיקסטיז ועד למפגינים בירושלים#העולם_היום pic.twitter.com/aoWdCbTPjG
— כאן חדשות (@kann_news) May 22, 2022
עדי מספרת כי לשאלת המקור של ההדפס יש הרבה גרסאות, הרווחת ביותר היא שמקורו בסוף המאה ה-18 באיראן - ממנה היא נדדה להודו, ומשם, בסוף המאה ה-18, היא הגיעה למערב עם הבריטים, ששלטו בהודו. בתקופת הקולוניאליזם האירופי, מסבירה עדי, במערב חשקו באקזוטיות והצבעוניות של המזרח, וזה שגרם לפייזלי לצבור פופולריות.
במיוחד נפוצה הדוגמה באירופה אחרי שאשתו של נפוליאון, ג'וזפין, קיבלה מתנה שלים מקשמיר עם דוגמת פייזלי - ובמהרה לכל בני האצולה האירופים היה של קשמיר בארון. וכמו כל דבר טוב, מסבירה עדי, בסופו של דבר הוא מצא את דרכו להמונים - שמצאו דרך לשכפל את המוטיב. ממצב שבו אריגת הפייזלי עלתה כמו שתי דירות בלונדון, הפכו אותו להדפס שיותר מהיר לשכפל אותו, באמצעות הקטנתו.
אבל הפריצה הגדולה באמת הגיעה דווקא בזכות להקת הביטלס, שהיו בסוף שנות ה-60 במסע בהודו והביאו את הדגם יחד איתם. אחריהם גם הנדריקס לבש פריטים עם הדפס פייזלי, והזמר פרינס לקח את זה כסימן ההיכר שלו. אחרי כן, הוא עבר לבנדנות, שהפכו לסמל מובהק של אמריקה.
לסיכום, אומרת עדי שמה שמיוחד בפייזלי זה שהוא "ספוג תרבותי". הוא מופיע בתקופות שונות בגדלים שונים, בצבעים שונים ובצפיפויות שונות - וכל אחד יכול למצוא בו משהו להזדהות איתו.