קריסת הבניין במיאמי: משלחת החילוץ של פיקוד העורף ממשיכה במאמצים לאתר ולחלץ נעדרים, מזירת הקריסה. "ככל שחולפות השעות יורדים הסיכויים למצוא ניצולים חיים. עם זאת, אנחנו מתייחסים ללכודים כאל אנשים ושומרים על אופטימיות", אמר היום (רביעי) סגן מפקד המשלחת, אלוף משנה אלעד אדרי.
12 קומות וקומת חניון, קו ראשון לים: משלחת הסיוע הישראלית במיאמי הגיעה מצויידת במודל תלת מימדי של הבניין שקרס @ItayBlumental https://t.co/gonHQXYNtt pic.twitter.com/fhA6iAzVE9
— כאן חדשות (@kann_news) June 30, 2021
המשלחת ובה עשרה מומחים ושבעה קצינים, עובדת בשתי משמרות, סביב השעון, מאז שנחתה במיאמי ביום ראשון. פעולות החילוץ והאיתור בבניין בן 12 הקומות שקרס, אורכות שעות ארוכות, בגלל גודלו של המבנה ומפני שקרס אל תוך עצמו, אמר אדרי.
בריאיון לתוכנית "קלמן ליברמן" בכאן רשת ב הוסיף אדרי כי "זו המשלחת השלישית שאני משתתף בה בעולם, זה האתר הכי מורכב ומסוכן שנתקלתי בו - חצי מהבניין קרס לתוך עצמו וזו קריסה נדירה. יש מעט מאוד כיסי אוויר בהם אפשר למצוא ניצולים", אמר וציין כי העבודה היא סביב השעון.
מספר ההרוגים באירוע עלה ל-16. 147 בני אדם עדיין נעדרים, כשההערכות הן שיותר מ-30 הם יהודים. יוסי לנדאו, איש זק"א העוסק בחילוץ בזירה אמר ליעקב אייכלר בתוכנית "כאן הלילה" בכאן רשת ב כי "לצוותי החילוץ המקומיים, אין ידע וציוד המתאים". לנדאו הסביר שמאז הגעת משלחת פיקוד העורף חלה תזוזה מקצועית. לדבריו, עד כה פונו רק שתי קומות מתוך 12 שקרסו, וחמש מתוכן מתחת לפני הקרקע. "גשמים וסופות ברקים מאלצים את הצוותים לסגת לפרקי זמן של שעתיים בכל פעם" ציין לנדאו.
משלחת הסיוע הישראלית נחתה ביום ראשון בפלורידה ובה נציגים מפיקוד העורף, מומחים בתחומי ההנדסה והאוכלוסייה, ונציגים של משרד החוץ.
אירוע הקריסה התרחש ביום חמישי שעבר. מדובר בבניין בן 12 קומות ובו 130 דירות. מכיוון שמדובר בבניין שמשמש לדירות נופש עבור מי שלא בהכרח מתגורר במיאמי לכל אורך ימות השנה, ישנה תקווה שלא כל מנותקי הקשר אכן קבורים תחת ההריסות, וחלקם אולי נמצאים במקום אחר במדינה.
הניו-יורק טיימס דיווח בשבת ששלוש שנים לפני התמוטטות הבניין, מהנדס שייעץ למנהלי הבניין מצא ראיות ל"נזק משמעותי למבנה" וסדקים ובעיות בעמודים, בקירות ובחנייה של הבניין בן 13 הקומות. הדוח של המהנדס עזר לעצב תוכנית של מיליוני דולרים לשיפוץ הפרויקט, תוכנית שהייתה אמורה לצאת לדרך בקרוב.
המהנדס כתב שיש חשש לנזק משמעותי ללוח הבטון שנמצא מתחת לבריכה בבניין, וקיימת סכנה לפיצוץ ולהתפוררות של העמודים וקירות החנייה מתחת לבניין. אפשר היה להסיק שהנזק נגרם לבטון ולמוטות מחשיפה ממושכת לאוויר ולמלח הים של פלורידה. היועץ פרנק מורביטו כתב: "על אף שחלק מהנזק הזה הוא קל, יש לתקן את הידרדרות הבטון". לא ניתנה בדוח אינדיקציה שהמבנה בסכנת קריסה, אבל צוין שתיקונים נדרשים כדי לשמור על שלמות המבנה. ראש העיר דניאלה לווין-קאווה טענה כי העיירה לא הכירה את דוח המהנדס מ-2018: "לא ידענו דבר על הדוח הזה", אמרה לעיתונאים בתדרוך שנערך באתר האסון.