מממצאים ראשונים של התרסקות מטוס חברת התעופה "אתיופיאן איירליינס" עולה כי אחת המערכות של המטוס, המונעת את הזדקרותו, הופעלה לפני שפגע בקרקע - כך דיווח הבוקר (שישי) העיתון וול סטריט ג'ורנל. חוקרי ההתרסקות של מטוס מאותו דגם באינדונזיה בחודש אוקטובר מתמקדים גם הם במערכת הזו.
בהתרסקות מטוס בואינג 737 מקס לפני כשלושה שבועות נהרגו 157 נוסעים ואנשי צוות, בהם שני ישראלים: שמעון ראם, בן 55 מזיכרון יעקב ואבי מצליח, תושב מעלה אדומים בן 49. גופותיהם של השניים עדיין נמצאות באתיופיה, ובני משפחותיהם וארגון זק"א ממשיכים במאמצים להביאם לקבורה בישראל.
בחקירה התברר כי כבר בנובמבר, שלושה שבועות אחרי ההתרסקות באינדונזיה, דיווח קברניט אחר בזמן אמת על תקלה חמורה במטוס לאחר ההמראה - אך השתלט עליו.
על פי הממצאים, מדובר במערכת ייחודית למטוסי המקס, שתפקידה לאזן את הכובד של שני מנועי הסילון (שכבדים משמעותית ממטוסי ה-737 הרגילים) הגורמים בנסיבות מסוימות למטוס להזדקר יתר על המידה, זמן קצר לאחר ההמראה. החוקרים הגיעו למסקנה זו מניתוח הממצאים בקופסה השחורה של המטוס שהנתונים בה נשמרו בצורה טובה מאוד.