מלחמה קרה חדשה

תחקיר: "תסמונת הוואנה" - פעילות מכוונת של צבא רוסיה

תחקיר: "תסמונת הוואנה" - פעילות מכוונת של צבא רוסיה
התסמונת שפגעה בבריאותם של חיילים ודיפלומטים אמריקנים ברחבי העולם ממשיכה להעסיק את כלי התקשורת, שחושפים - בכירים בצבא הרוסי קיבלו פרסים על פיתוח "נשק אקוסטי לא קטלני"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
שגרירות ארה"ב בהוואנה, קובה
צילום: AP

תחקיר שביצעו רשת "60 דקות", הדר שפיגל הגרמני וגופי תקשורת נוספים הראה כי ישנה סבירות שמקורה של "תסמונת הוואנה", שפגעה באנשי צבא ודיפלומטים אמריקנים, הוא בשימוש בכלי נשק אנרגטיים מכוונים שאותם מפעיל צבא רוסיה. על פי התחקיר שפורסם היום (שני), את הפעילות מובילה יחידה 29155 של ה-GRU - המודיעין של צבא רוסיה.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי

"תסמונת הוואנה" (או AHIs), שהיוותה מקור לדאגה בקרב הממשל והצבא האמריקני בשנים האחרונות, היא השם שניתן לתופעה שבה התלוננו אנשי צבא ודיפלומטים אמריקנים ברחבי העולם על רעש חזק באוזניים - שהוביל בחלקו לתסמינים כמו כאבי ראש, סחרחורות, עייפות, בחילה, חרדה, קשיים קוגניטיביים, אובדן זיכרון ותופעות נוספות המתאימות לתיאור של זעזוע מוח.

כלי התקשורת שערכו את התחקיר פרסמו כי השיגו מסמכי מודיעין רוסי, יומני נסיעות ומסד נתונים של שיחות, יחד עם עדות של עדי ראייה המאתגרת את הערכת קהילת המודיעין האמריקנית משנת 2023 ש"מאוד לא סביר" שתסמונת הוואנה היא עבודתו של יריב זר.

על פי התחקיר, בכירים ביחידה 29155 במודיעין של צבא רוסיה קיבלו פרסים וקידומים פוליטיים על עבודה הקשורה בפיתוח "נשק אקוסטי לא קטלני". בנוסף לכך, אנשים הקשורים ליחידה, שבלרוב נוסעים בחשאי, מוקמו במקומות גיאוגרפיים רבים ברחבי העולם, ממש לפני או בדיוק בזמן של תקריות תסמונת הוואנה חריגות שדווחו.

הפופולריים