בלי יהודים ואוקראינים: רוסיה שוב משכתבת את ההיסטוריה

בלי יהודים ואוקראינים: רוסיה שוב משכתבת את ההיסטוריה
לקראת ציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית, המצוין ברוסיה ב-9 במאי, יועבר בבתי הספר במדינה שיעור מיוחד. בחוברת ההכנה לשיעור הושמטה העובדה כי חיילים יהודים ואוקראינים לחמו לצד אחרים נגד צבאו של אדולף היטלר
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
דגל רוסיה
צילום: אי-פי

רוסיה ממשיכה במאמציה לנסות ולשכתב את ההיסטוריה: לאחר הקמפיין שגרס כי המונח "השואה" לא מתייחס לניסיון השיטתי של גרמניה הנאצית להשמיד את העם היהודי, כעת עולה על הכוונת של הרשויות מידת ההשתתפות של לוחמים יהודים בצבא האדום בימי מלחמת העולם השנייה.

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי 

לקראת יום הניצחון על גרמניה הנאצית, המצוין ב-9 במאי, יועבר לתלמידי כיתות ה' עד י"א ברחבי הפדרציה הרוסית - שיעור העוסק במורשת מלחמת העולם. בחוברת שהופצה למחנכים לקראת המפגש צוין כי על המורים להקדיש חלק מהשיעור לאזכור כל העמים שהתגייסו לשורות הצבא האדום, על מנת למגר את צבאו של אדולף היטלר.

מתוך רשימת העמים שצוינה בחוברת נעדרים באופן מופגן האוקראינים והיהודים. "את יום הניצחון מציינים ברגשות מיוחדים לא רק בארצנו", נכתב בחוברת הרוסית. "כתף אל כתף הגנה על העולם מפני הפאשיזם בלורוסים, טטארים, בוריאטים, טג'יקים, אוזבקים, ארמנים, קזחים ועמים אחרים".

יש לציין כי בצבא האדום שירתו במהלך מלחמת העולם השנייה יותר מ-500 אלף יהודים, בהם קיפחו את חייהם יותר מ-200 אלף: כ-120 אלף בקרבות, ועוד כ-80 אלף בשבי. החיילים היהודים לקחו חלק מרכזי ביחידות הלוחמות ומקבלי אותות ההצטיינות. זאת למרות המדיניות הבלתי הרשמית שהייתה נהוגה אז, לפיה אין להעניק לחיילים יהודים את אותות ההצטיינות הגבוהים ביותר.

במהלך שנות המלחמה וגם אחריה, הופץ מיתוס אנטישמי ברחבי ברית המועצות לפיו היהודים לא השתתפו במאמץ המלחמתי והיו מרוכזים ברובם בעורף, הרחק מאזורי הלחימה.

הרשויות לא זו בלבד שלא עשו דבר כדי למנוע את הפצתו - אלא גם עודדו אותו, לצד העלמת חלקם של הלוחמים היהודים בניצחון על הנאציזם, שעד עצם היום הזה מהווה את האירוע המכונן של החבר הסובייטית והרוסית. כעת, נראה שרוסיה הרשמית עושה שוב צעד לעבר ימים אפלים של שכתוב ההיסטוריה, כאשר היהודים שבו למלא בו את אחד התפקידים המרכזיים.

הפופולריים