במושב "הבונים" הפסטורלי שבחוף הכרמל מנהלים מאבק עיקש בחודשים האחרונים נגד רכבת ישראל, שמתכננת להקים חומה אקוסטית גבוהה לצד המסילה הסמוכה למושב. כזו שתחסום את כל הנוף והחיבור לים, לשדות ולשמורת הטבע הנדירה שמסביב.
אילן פכולדר, תושב מושב הבונים, אמר לכאן חדשות: "הקיר הזה יחסום לנו את האוויר, יחסום לנו את הנוף. ינתק את המושב. המושב הזה כל החיים שלו סביב הנוף הזה, הים והשמורה". ערן וובר סיפר כי "יש אנשים שיראו קו שמיים. לא ייראו שדה. לא יראו כלום".
המאבק של מושב הבונים ברכבת | הכתבה המלאה מחדשות הערב בכאן 11
הקיר המדובר הוא חלק מפרויקט של רכבת ישראל להקים קיר אקוסטי לאורך מסילת הברזל בגובה של ארבעה מטרים, וזאת כדי להפחית את מפגעי הרעש בהתאם לחוק ולתקנות המשרד להגנת הסביבה. הצדדים, הנהלת הרכבת, המועצה האזורית והתושבים מנסים להגיע להסכמות אבל בלי הצלחה.
התושבים במושב הבונים שכרו את שירותיו של מומחה בינלאומי לאקוסטיקה והוא אומר שהקיר המתוכנן לא יפחית את הרעש כנדרש. יותר ממאה התנגדויות הוגשו עד כה לתוכנית לשנת 2040, להכפלת המסילה בין חיפה לשפיים, שנדונה בימים אלה בוועדה לתשתיות לאומיות.
הקיר האקוסטי המדובר במושב הבונים עתיד להתנשא עם מימוש התוכנית לגובה של שמונה מטרים. ובמקומות אחרים לאורך מסילות, הוא יגיע לגובה של יותר מעשרה מטרים. גם במועצת חוף הכרמל מתנגדים להקמת הקיר האקוסטי ודורשים חלופה ידידותית יותר לסביבה.
התושבים נחושים להמשיך במאבק נגד הקמת הקיר המתוכנן, ומתכוונים לעתור לבית המשפט העליון אם הרכבת לא תיעתר לדרישתם ליישם במקום פתרון הולם שלא פוגע בנוף ובסביבה.
תגובת רכבת ישראל:
רכבת ישראל פועלת בהתאם לחוק ולתקנות המחייבות. כחלק מכך, ובהתאם לתקנות של המשרד להגנת הסביבה, נדרשת הרכבת להקים באיזור מיגון רעש בהתאם לתקנות הרעש המחייבות. בהתאם לכך, פועלת הרכבת לקדם את הקמת מיגון הרעש, אשר צפוי להיות מוקם עם השלמת ההפרדה המפלסית באיזור, וסגירת מפגש הכביש מסילה, פרויקט שבפני עצמו יביא לשיפור מרקם החיים באיזור, הגברת בטיחות משתמשי הדרך, ושיפור השירות הרכבתי לאורך קו החוף.
פרויקט הקמת המיגון האקוסטי מקודם כיום במסגרת ועדות התכנון, ובמסגרת קידום התוכנית בועדת התכנון מתנהל דו שיח עם הרשות המקומית. במסגרת הדו שיח עם התושבים הציעו נציגי הרכבת מספר אפשרויות למיגון רעש העומד בתקנות המשרד להגנת הסביבה, ובלבד שהחלטת התושבים תחייב את כל היישוב.
בימים אלה הרכבת ממתינה לקבלת עדכון מהמועצה המקומית לגבי מיגון הרעש שנבחר.
לצד פרויקט המיגון האקוסטי, מקודמת בימים אלה בועדת התכנון תוכנית להכפלת מסילות החוף, הנמצאת כיום בתהליך תכנוני המבוצע בהתאם לתקנות. במסגרת ההליך המסודר נשמעות גם התנגדויות בעלי העניין, ולאחר מכן תקבל ועדת התכנון החלטה והרכבת כמובן תפעל בהתאם.
הרכבת מקימה בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, המשרד להגנת הסביבה וארגוני שמירה על בעלי חיים, מעברים רבים למעבר חיות בר, כך גם באיזור מישור החוף.