צוללים בעקבות המטוסים: שרידי התאונה האווירית שהתגלו בלב ים

צלילה בזיכרון: שרידי תאונת המטוסים שהתגלו בים
השנה מלאו 70 שנה להקמת טייסת התקיפה הראשונה של חיל האוויר – טייסת 109. כיום, מפארים אותה מטוסי F16, אבל אז, בהתחלה, היו אלה מטוסי מוסקיטו ישנים עשויים מעץ. אחד מהסיפורים המסתוריים והעצובים ביותר של הטייסת, הוא תאונת האימונים הראשונה של חיל האוויר. תחקיר: שלומי קיים
מחבר איתמר מאירי מחבר איתמר מאירי
Getting your Trinity Audio player ready...
צלילה בעקבות המטוסים
צילום: צלילה בעקבות המטוסים

יובל רייזנר ודניאל אשל עומדים לגלות פיסת היסטוריה לאומית ומשפחתית במרינה של נהריה, שהתרחשה לפי 70 שנה. באוגוסט 1953 מטוס מדגם מוסקיטו של הטייס אוריאל אשל והנווט עודד שתיל, התרסק באזור מפרץ חיפה. בבוקר למחרת, יצאו חבריהם לטייסת לחפש אחריהם, וגילו שמטוסם של אליעזר רייזנר ויהודה כץ התרסק לים – ונעלם. בתוך פחות מ-24 שעות חיל האוויר איבד שני מטוסי מוסקיטו וארבעה מבניו - בתאונת האימונים שראשונה של החיל.

במשך יותר מארבעה עשורים, לא נמצא זכר לאף אחד מהמטוסים, עד שב-1997 זוהו מנועיו של המטוס השני. שרידי המטוס הראשון לא נמצאו מעולם. לציון 70 שנה להקמת טייסת 109 – טייסת התקיפה הראשונה של חיל האוויר, כינסנו את משפחות ארבעת הטייסים והנווטים בחצר הטייסת בבסיס רמת דוד –שם מוצב אחד המדחפים של המטוס השני. 

כמה שנים לאחר שהתגלה מטוסם של רייזנר וכץ, אותרו שרידי גופותיהם באדמה שהוצאה מקרקעית הים. בשל הקושי להפריד בין השרידים, הוחלט בהסכמת המשפחות לקבור את שניהם בקבר אחים משותף, בחלקה הצבאית בקריית שאול. 

למשפחות שתיל ואשל אין קבר לעלות אליו. כמעט 70 שנה חלפו ולאיש אין מושג היכן התרסק מטוסם, ומה גרם לתאונה. בבית העלמין של קיבוץ מזרע, מקום הולדתו של אוריאל אשל, ניצבת בין הקברים אנדרטה צנועה לזכרו.

כמעט שבעה עשורים לאחר האסון, החליטו דניאל ויובל – שניהם בני הדור השלישי לשני הטייסים, לרענן את רישיון הצלילה ולרדת אל שרידי המטוס הראשון. בקרקעית הים נותרו שני מנועים ומצבר, גוף העץ של המטוס התפורר ונעלם עוד לפני שאותרו השרידים. שני הצוללנים הצעירים לא הכירו מעולם את הדודים שלהם, שהיו מראשוני הטייסים של חיל האוויר. האחד יצא לחפש את האחר, וברגע, גורלן נקשר.

בחירת העורכת