"איך יכול להיות שמפורסמים בסדר גודל שלהם יסכנו את כל המוניטין שלהם ויעשו דבר כזה?" השאלה הזאת חזרה על עצמה שוב ושוב בצורות שונות מצד משקיעים המומים, שהפקידו את מיטב כספם בחברת אמוזה – חברת השיווק והפרסום הדיגיטלית שהקימו בשנה שעברה אושיות הרשת מישל טרוני ודניס צ'רקוב יחד עם השותף השלישי שלהם לחברה אריאל אהרוני.
תחקיר שיטת אמוזה - החלק הראשון
בזמן שמשקיעים רבים כבר מבינים שבחברה הוליכו אותם שולל, אחרים עדיין מסרבים להאמין שנפלו לכאורה לתרמית בידי שתיים מהדמויות האהובות בישראל. "הם פעילים חברתיים, דואגים להראות את העשייה שלהם בכל הזדמנות. זה לא נתפס", אמרו כמה מהמשקיעים לכאן חדשות. אנשי אמוזה כיוונו לשכבות הנמוכות ביותר של החברה הישראלית כדי לחלוב מהם כספים בשיטות מפוקפקות. חיילים וחיילים בודדים, נשים חד-הוריות, צעירים ועוד. אצל חלקם היה מדובר בשארית חסכונותיהם. הרציונל, שאותו לא הסתירו אנשי החברה בזומים הרבים שערכו כמעט על בסיס יומי, היה: "אם זה היה עוקץ היינו מחפשים לדפוק משקיע אחד ולא 100 אנשים". מישל טרוני אמר לא אחת באותם סרטוני זום שערכו: "מי שעוקץ ומרמה לא יראה את הפרצוף שלו יום אחרי יום". אלה היו חלק מהמשפטים שנועדו לתת אמון בחברה, וצריך להודות: זה הצליח בצורה שאפילו בעלי אמוזה כנראה לא חלמו עליה. בשנה האחרונה, בעוד שעסקים רבים קרסו בתקופת הקורונה ואחרים הפכו למובטלים, הסטארט-אפ של מישל ודניס עשה את הבלתי ייאמן והצליח לגייס, על פי המידע שבידי כאן חדשות, שלא רחוק מהמידע שהחברה פרסמה בעצמה, כ-30 מיליון שקלים מכ-700 ישראלים וישראליות. מה קרה כשכתב כאן חדשות ביקש תשובות מכוכבי הרשת? את המיזם מציגים באמוזה עד היום כ"פרויקט קהילתי-חברתי". כן, ממש במילים האלה. צבעו את העתיד בצבעים ורודים. צבעים של פעילות ועשייה חברתית. דיברו על קהילה שרוצים לגבש, מפגשים וקרוזים שהם מתכננים להוציא למי שישקיעו כסף בחברה ויהפכו לחלק מאותה קהילה. לכל אחד משלושת השותפים – מישל, אריאל ודניס - היה תפקיד מוגדר שהוא לקח על עצמו, כפי שהצלחתי להתרשם מצפייה בשעות ארוכות של סרטונים שצילמו והעלו לרשת. מישל ואריאל היו אלה שהופיעו דרך קבע בסרטונים שערכו למתעניינים, דניס לרוב נשאר מאחורי הקלעים. מישל היה פונה למשקיעים הפוטנציאלים ומדבר בעיקר לרגש שלהם. לא פעם מרים את קולו, מתעצבן, כועס. בחלק מהסרטונים היה ניכר שהוא בעצמו לא מבין על מה הוא מדבר. אבל הבן אדם נוטף כריזמה, יודע לדבר לליבם של אנשים ונתפס כאמין מאוד. אריאל לעומת זאת, הוא מכונת שיווק. מסוג האנשים שיכולים למכור קרח לאסקימואים. הוא הגיע מהתחום של השיווק ברשת. עוד בשנת 2016 היה מבכירי חברת הפירמידה "וורלד ונצ'רס" ששיווקה חופשות בחו"ל. מהר מאוד התברר כי מדובר בשיטת פירמידה קלאסית שבה הרווח נעשה מצירוף חברים חדשים ולא מהמוצר. לאחר מכן עבד בכמה חברות שסימני שאלה ריחפו מעליהן. האחרונה שבהן עסקה למעשה באותה הנישה שאליה אמוזה נכנסה - מכירת נכסים דיגיטליים והכנסה פסיבית מהם. אלא שהפעם הוא שכלל את השיטה, וחבר למישל ודניס. כדי להבין איך כ-700 ישראלים וישראליות נפלו לכאורה ברשת של הכוכבים, צריך לחזור להתחלה ולראות מה פיתה אותם בכלל להיכנס להרפתקה הזאת. מהו מודל ההכנסה הפסיבית שהציעו באמוזה? אנחנו נפשט לכם אותו, אבל תדעו שקשה היה להבין במה בדיוק משקיעים ומה עומד מאחורי המונח המכובס "משפך שיווקי". ההסברים של אנשי אמוזה היו מבלבלים ולא בהירים. אין הרבה שהבינו אותם, כולל נציגי המכירות עצמם שעבדו בחברה. בדיעבד ידוע לכל למה הכול היה מעומעם ולא ברור. מישל ודניס כאושיות רשת עם מאות אלפי עוקבים ומיליוני צפיות בסרטונים, ידועים כמומחים ביצירת תוכן ויראלי. המטרה הייתה לקחת את מה שהם ידעו לעשות הכי טוב שלב אחד קדימה. לפי המודל של אמוזה, הם היו אמורים למכור מוצרים שונים ולייצר שיתופי פעולה עם בעלי עסקים – עורכי דין, רואי חשבון ובעלי מקצועות חופשיים אחרים. אותם הם היו אמורים לקדם בפרסום ממומן ברשתות חברתיות – כמו פייסבוק, גוגל וכו'. כל גולש אקראי שנתקל באותו פרסום השאיר פרטים בדף נחיתה, בעקבות החשיפה לפרסום רכש לבסוף את המוצר או השירות שמישל ודניס פרסמו, והכניס בסופו של דבר עמלה לחברה. 50% מהעמלה נכנסו לאמוזה ו-50% התחלקו בין כל המשקיעים. אז גם נותר הרווח הסופי לקמפיין - ההכנסה הפסיבית. אחד מסרטוני ההסברה של חברת אמוזה את אותו "קמפיין" אמוזה מכרה במחיר שהגיע בשיא תקופת המכירות עד ל-2,000 שקלים. זה התחיל בהתחלה ב-100 שקלים, כשהחברה החלה לשווק את הקמפיינים אי שם בדצמבר 2019. ככל שעבר הזמן, מחיר הקמפיין הלך ועלה. לא הייתה הגבלה על כמות הקמפיינים, כך שכל משקיע יכול היה לרכוש כמה שרק רצה. היו מי שקנו עשרות ומאות קמפיינים כדי שיוכלו להגדיל את ההכנסה הפסיבית שלהם בסוף כל חודש. לא מעט משקיעים שילמו לאמוזה עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. כדי לקבל את אותה הכנסה פסיבית, באמוזה הציבו תנאי נוסף – כל משקיע נדרש לשלם תשלום חודשי קבוע, "דמי פרסום" על סך 117 שקלים עבור כל קמפיין. את התשלום הזה אמוזה הייתה אמורה לשלם לפייסבוק ולגוגל, כדי לקדם בפרסום ממומן את המוצרים ובעלי המקצוע שאמורים למכור. כבר בדצמבר 2019, עוד הרבה לפני שהחברה הוקמה באוגוסט 2020, היו נציגי מכירות של אמוזה שפנו לגולשים ברשתות החברתיות וניסו ללכוד אותם. הם הבטיחו תשואה של 5%-10% והחזר השקעה בתוך כשנה. בתקופה הזאת החל גם השיווק האגרסיבי מצד נציגי המכירות, אבל בעיקר מצד בעלי אמוזה – מישל טרוני ושותפו אריאל אהרוני. חלק מנציגי המכירות אף התחזו ברשתות למשקיעים מרוצים. הם הציגו קבלות והעברות בנקאיות של אלפי שקלים שאמוזה העבירה להם לכאורה מהכנסה פסיבית. ככה החברה השתיקה בהתחלה את מי שביקר את המודל הבעייתי והלא ברור שלה. מישל טרוני תוקף את כתב כאן חדשות דניאל אלעזר בעת צילומי התחקיר מה שהסתירו מאותם גולשים זה שאותם "לקוחות מרוצים" היו למעשה אנשי המכירות הבכירים בחברה. הם הרוויחו עמלות גבוהות שהגיעו עד ל-50% מכל מכירה שביצעו. תחשבו, נציג שמכר למשקיע קמפיינים ב-30 אלף שקלים, יכול היה להרוויח 15 אלף שקלים מהמכירה. נציגים זוטרים יותר הסתפקו "רק" ב-25% עמלה מהמכירה. באמוזה הציגו את הקמפיינים למשקיעים כמו מניות בבורסה, ששווין רק ילך ויעלה עם הזמן. ככה דחפו אותם לרכוש כמה שיותר ובאותה נקודת זמן. אנשי החברה שיחקו במוחם של המתעניינים בשלל מניפולציות שונות. בנוסף הבטיחו למי שירצה למכור את הקמפיינים שלו "לגזור קופון" מעליית הערך, ושהחברה תעשה את זה עבורו בניכוי עמלת השיווק על סך 25%. הפסיכולוגיה עבדה שעות נוספות באמוזה. כמעט אין תרגיל שלא השתמשו בו כדי למכור וכמה שיותר. כך למשל הבטיחו "לשמור מחיר", ושלל פרקטיקות שונות שנועדו לייצר לחץ ולגרום למשקיעים לחשוב שהם מפספסים את עסקת חייהם. בסרטוני ה"לקוחות מרוצים" שקידמה החברה, ושדיברו בשבחי אמוזה, היו מי שסיפרו שהם מרוויחים 80 אלף שקלים ואפילו מאות אלפי שקלים. מישל עצמו תועד בסרטונים רבים מדבר על מי שמרוויח בחברה עשרות אלפים מהכנסה פסיבית. זה נאמר לא פעם אחת ולא פעמיים. לא מדובר במעידת לשון חד פעמית. הוא גם זה שאמר שכל 700 המשקיעים כבר נמצאים במצב של רווח, שהם החזירו את השקעתם בתוך כשנה, ועכשיו ממשיכים לקצור את הפירות. משקיעים שרצו לראות את הקמפיינים שאמורים להניב להם הכנסות נתקלו פעם אחר פעם בסירוב או התחמקויות מצד נציגי המכירות. סיפרו להם שזה "סודי", ושלא ניתן לחשוף את הקמפיינים מחשש שחברות מסחריות אחרות "יעתיקו" את הנוסחה שמייצרת מיליונים. פטנט לא רשום. למרות ההצהרות של בעלי אמוזה שהם פתוחים ושקופים עם המשקיעים, לא הייתה שום שקיפות מצד החברה כלפי מי שהשקיעו בה את מיטב כספם. וכאמור, היו מי שהשקיעו עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. ואם נודה על האמת – את חלק לא מבוטל של המשקיעים זה גם לא עניין. הם מבחינתם רצו שבסוף כל חודש הם יראו רווחים. הדבר היחיד שהם קיבלו מדי חודש זה מייל, שהתחלף בהמשך לפלייר פרסומי שבו החברה ציינה בשלוש שורות את ההכנסות, ההוצאות והרווח שנשאר לקמפיין. כמו דף רשימת מכולת שאפשר לשנותו בכל רגע נתון. התחקיר שלנו חושף כי מאחורי אותם "קמפיינים" שמכרו למשקיעים והכניסו לחברה מיליוני שקלים, לא עמד לכאורה כמעט כלום. "מוצרי אוויר", כפי שאפילו כינו זאת, מי שלימים הפכו לשותפים החדשים של מישל, דניס ואריאל. חשוב להבין, בעולם השיווק יש משמעות מאוד ברורה למונח "משפך שיווקי" - לקוח פוטנציאלי לא יכול לרכוש על ההתחלה מוצר כלשהו. יש תהליך מסוים שהוא נדרש לעבור עד לשלב המכירה, שהוא השלב הסופי. ואם נלך לפי האנלוגיה של אבישי פרוינד, מומחה לשיווק ופרסום באינטרנט: "אתה לא מכיר בחורה ובאותו מפגש מציע לה להתחתן". בין זה לבין ה"קמפיינים" שאמוזה הקימה, מרחק מזרח ממערב. במקום קמפיינים, מה שעשו זה להקים עמודי תוכן שונים באתרים שאף אחד כנראה לא שמע עליהם, או יכול היה למצוא אותם בחיפוש בגוגל. פשוט הקימו רשימה של אלפי עמודי אתר. נזכיר, אלה "קמפיינים" שבסופו של דבר אמורים היו לייצר הכנסות ורווחים פסיביים למשקיעים. אבל רגע, החברה כן שילמה חלק מהרווחים למשקיעים, אז איך זה קרה? יש מי שמכנה את שיטת אמוזה כ"פונזימידה", ייצור כלאיים של הונאות הפירמידה והפונזי. נסביר למה: פירמידה זו הונאה עתיקת ימים כאשר אין באמת מוצר רווחי מאחורי החברה, ולמעשה כל הרווחים והעמלות מתקבלות מצירוף חברים חדשים. שיטת הפונזי היא הונאה שבה מבטיחים תשואה בפרק זמן קצר מאוד והרווחים אכן משולמים למשקיעים, אלא שמקורם מכספי המשקיעים עצמם שמזרימים כסף חדש לחברה. באמוזה המשקיעים לא נדרשו לצרף אנשים. הם מבחינתם רכשו "קמפיינים", או כמו שבחברה אהבו להגיד "נכס דיגיטלי". אם כי בחלק מהמקרים באמוזה כן דחפו את המשקיעים להפוך להיות נציגי מכירות, ולמעשה להביא לזה שהם ימכרו בעצמם את הקמפיינים המדוברים. התחקיר שלנו העלה כי הרווחים שאמוזה שילמה למשקיעים, גם אלה שכן שולמו, נעשו באמת מתוך כספי המשקיעים עצמם. באמוזה לא הכחישו זאת, טענו שמדובר ברווחים שלהם - עבור דמי הקמה, תפעול וכו', ושבאפשרותם לעשות מה שהם רוצים עם כספם. ראייה לזה אפשר היה לראות גם בחודשים האחרונים. כשאמוזה חדלה מלמכור את אותם קמפיינים, הרווחים של המשקיעים לפתע צנחו בהתאמה, עד כדי כך שבחודש האחרון כלל לא היו. מן צירוף מקרים שכזה. אנשי אמוזה פעלו בתחכום רב ועשו הכול בניסיון לטשטש את פעילות החברה, או ליתר דיוק אי הפעילות. כבר בהתחלה, כשרבים החלו לתהות בנוגע למודל ומקורות הכנסותיה, באמוזה הבינו שכדי להפריך טענות על שיטת הונאת הפירמידה והפונזי, הם צריכים, אפילו למראית עין, להראות שמתקיימת בחברה פעילות לגיטימית כלשהי. כך למשל הוצג שיתוף פעולה עם רונן ספיר, מאלף כלבים שפרסם עם מישל ודניס סרטון שבו הוא מופיע ומציע את הקורס שהוא מעביר. לכאורה, זה בדיוק מה שמישל ודניס הבטיחו שיעשו וזה אמור היה לייצר הכנסות. אך הקורס הזה היה אי בודד בים. בשיחה עם כאן חדשות ספיר אמר שבאותה מהירות שבה אושיות הרשת צילמו איתו את הסרטון, כך גם ניתקו איתו מגע. תגובת אמוזה מעורך הדין של אמוזה, עורך הדין יואב כהן, נמסר: "בחודשים האחרונים אנו עמלים כדי למזער את הנזקים שגרמה לנו וללקוחותינו חברת 'פאפא דיגיטל', שכל מטרתה הייתה להשתמש בשמנו הטוב כדי לגרוף לעצמה רווחים. הם ניצלו בעורמה את המוניטין שלנו וגרמו לנו להיראות כמי שעקצו אחרים. צר לנו כי צוות החדשות של כאן 11 נפל גם הוא בפח שטמנו לו אותם הגורמים. אנו סמוכים ובטוחים כי האמת תתברר בבית המשפט וכי הצדק ייצא לאור".תחקיר שיטת אמוזה - החלק השני
מהו מודל ההכנסה הפסיבית שהציעו באמוזה?
פונזימידה