מחקר חדש של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל מגלה כי רק כ-10% מתקציב משרד החינוך מופנה לקידום אוכלוסיות חלשות. על פי המחקר, שפורסם הבוקר (רביעי) ב"הבוקר הזה" בכאן רשת ב - בשנים האחרונות הפער בין הישגיהם של תלמידים יהודים לתלמידים ערבים בבתי הספר היסודיים אמנם הצטמצם מאוד, אך יחד עם זאת נמצאו פערים גדולים בחטיבות הביניים ובתיכונים.
נוכח פרסום תוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2018 אתמול, שהצביע על פערים גדולים בין שכבות האוכלוסיה והמגזרים בישראל, כתבו עורכי המחקר כי במערכת החינוך ישנם פערים בהקצאת המשאבים בין שכבות חברתיות-כלכליות. עוד נכתב כי מדיניות ההעדפה המתקנת שנקט משרד החינוך לא הביאה עד כה לשינוי משמעותי.
על בסיס ממצאי המחקר, חוקרי מרכז טאוב מציעים לשנות את שיטת התקצוב על ידי הפעלת סל שירותים דיפרנציאלי לתלמיד מגיל הגן ועד לחטיבה העליונה. סל כזה יאפשר לרכז את כול השירותים בידי משרד החינוך, במקום המצב הקיים היום שבו רשויות מקומיות בעלות משאבים שונים וצרכים שונים, משתתפות במימון הוצאות החינוך באופן שווה.
מתוצאות מבחני פיז"ה לשנת 2018 שהתפרסמו אתמול עלה כי תלמידי המגזר הערבי בישראל נמצאים בתחתית טבלת מדינות ארגון ה-OECD. בנוסף, ציוני תלמידי ישראל בקריאה, מתמטיקה ומדעים נמצאים מתחת לממוצע המדינות המפותחות. ישראל ממוקמת במקום ה-37 מתוך 77 מדינות בקריאה ונותרה באותו המקום מהמחקר הקודם. תלמידי ישראל קיבלו ציון ממוצע של 470 נקודות לעומת 487 נקודות בממוצע ה-OECD.