יותר מ-700 אלף תלמידי התיכונים וחטיבות הביניים בישראל סיימו השבוע את שנת הלימודים ויצאו לחופשה, ובמשרד החינוך דאגו לציין כי השנה נרשם שיא של כל הזמנים במספר התלמידים שניגשו למבחני הבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה - 19,200. אך לדעת כלת פרס נובל בכימיה פרופ' עדה יונת ממכון ויצמן, יש בעיה עם לימודי המדעים. "הלימודים בבתי הספר משעממים", אמרה היום (שבת) יונת בריאיון לתוכנית יומן השבוע עם רון נשיאל בכאן רשת ב.
האזינו לריאיון עם פרופ' עדה יונת בכאן רשת ב
את הבעייתיות בלימודי המדעים בבתי הספר תולה הביוכימאית בת ה-80 דווקא בדגש ששמים על מתמטיקה. "בכימיה ובפיזיקה מנסים ללמד מה קורה בטבע, בחוץ – מה מהות החיים שלנו. אבל בפועל מלמדים נוסחאות", אומרת יונת. "במקום ללמוד עוד ועוד נוסחאות, אפשר ללמוד את התהליך עצמו. לא מלמדים תהליכים אלא מלמדים מקצועות".
יונת, שזכתה בפרס נובל ב-2009, סיפרה כי בפגישות המרובות שהיא עורכת עם תלמידי תיכון, שואלים אותה שאלות טובות ומעניינות: "אומרים שהנוער של היום הוא לא טוב, זה לא נכון. הנוער מצוין וקולט מהר ורוצה יותר. אולי אנחנו קצת מקנאים בהם".
יונת התייחסה גם למה שמכונה כ"בריחת המוחות" באקדמיה בישראל, כלומר עזיבתם של אנשי אקדמיה ישראלים למדינות אחרות, ואמרה: "כשאתה נכנס למעבדה טובה, יש אנשים מכל העולם - יש ספרדים שעובדים בבלגיה, ויש בלגים שעובדים ברומניה. לנו יש תחושה של עם מאוחד, אז היינו רוצים שמי שאנחנו מחנכים יהיה איתנו, אבל זה לא תמיד 'בריחת מוחות'".