מבקר המדינה פרסם היום (רביעי) דוח ביקורת מיוחד המתמקד במשבר התחבורה הציבורית בישראל. הוא הצביע על תופעה עגומה של עומסי תנועה כבדים בערים הגדולות ובצירי התנועה הבין-עירוניים המובילים אליהן, כשמנגד - שירותי התחבורה הציבורית אינם ברמה הנדרשת להתמודדות עם בעיה זו.
במשרד התחבורה הגיבו לדוח והסבירו כי המשרד "מדביק פער של עשרות שנים" בהשקעות בתשתיות התחבורה. "גם עשור של עשייה חסרת תקדים, שטרם היתה כמותה מאז קום המדינה, לא יכול לצמצם פערים של יותר ממאה שנה, בהשוואה למדינות המתקדמות בעולם", נמסר.
"המשרד נמצא בעיצומה של מהפכת התשתיות הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בישראל. בשנים האחרונות גדל באופן משמעותי ביותר התקציב שמשרד התחבורה משקיע בפרויקטים של התחבורה הציבורית, והוא ממשיך לגדול מדי שנה. כיום, כ-60% עד 70% מתקציב המשרד, העומד כיום על כ-17 מיליארד שקלים, מושקע בפרויקטים של תחבורה ציבורית", נכתב בהודעת משרד התחבורה.
גם ברכבת ישראל התייחסו לדוח: "רכבת ישראל תלמד את דוח מבקר המדינה ביסודיות, ותפעל יחד עם הגורמים הרלוונטים למימוש ההמלצות הנדרשות, ככל שניתן". יו"ר העבודה אבי גבאי תקף את הממשלה ואמרה כי היא "ירדה מהפסים". גבאי האשים כי בתקופת ממשלת נתניהו "מיליוני המשתמשים בשירותי התחבורה הציבורית מקבלים שירותים ברמה של מדינת עולם שלישי".
יו״ר מרצ תמר זנדברג טענה כי הדוח הוא "כתב אישום חריף נגד משרד התחבורה ושר התחבורה". זנדברג אמרה כי "במדינה מתוקנת השר האחראי היה שם את המפתחות וחוזר הביתה באוטובוס״. גם גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות" - ארגון צרכני התחבורה הציבורית, הגיב לדוח המבקר: "מדובר בכישלון שנמשך שנים. ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה. כזה שנוסע בתחבורה ציבורית, שמחוייב לקיצור זמני הנסיעה באוטובוסים, שיקדם הקצאת נת״צים במהירות, שיסיר את החסמים שתוקעים את פיתוח הרכבת ושיהיה מחוייב לנוסעים ולא לטקסי גזירת סרטים״.