ליאורה כהן, אם לחמישה מהיישוב קציר שבאזור ואדי ערה, יוצאת נגד מערכת החינוך הישראלית בטענה שהיא מעודדת רק הישגים בלימודים - ללא קשר לאופי הילד ולכישורים אחרים שיש לו. היא מספרת כי לפני מספר ימים, חזר בנה קרני בן ה-10 מיום לימודים כשהוא עצוב ומכונס בעצמו. זאת לאחר שהשתתף בסימולציה של מבחן מיצ"ב המיועדת לצרכים הפנימיים של בית הספר. "הילד בן 10. הוא לא צריך להיות בתקופה שבה הוא כל הזמן נבדק ונמדד, ובוחנים אותו מתחת למיקרוסקופ", אומרת ליאורה.
ליאורה מעידה שקרני לא רצה לשתף את הוריו או אחיו במצוקה שלו - התנהגות לא אופיינית לבנה. למחרת, מצאו ליאורה ובעלה משה על השולחן בסלון דף עם תוצאות המבחן, שבו נכתב כי אינו שולט בחומר. לידו, פתק בכתב ידו של בנה: "צר לי לאכזב אתכם, אני צריך שתלמדו אותי". לדבריה, הציון הנמוך של בנה הכניס אותו למתח וללחץ: "למה להכניס אותו מראש לסיטואציה שבה הוא מתמודד עם משהו שהוא לא מסוגל?", תהתה האם המודאגת.
ליאורה סיפרה לכאן חדשות כי היא משוכנעת שהערכת תלמידים המבוססת על מבחן חד-פעמי - פוגעת ברבים מהם. לטענתה, לא כל תלמיד מצליח להצטיין בכל המקצועות "החשובים" - עברית, אנגלית ומתמטיקה - ויש ילדים ברוכי כישרונות, אך בתחומים אחרים. היא מעידה על בנה כי הוא ילד חברותי וסובלני, אוהב בעלי חיים ובעל אמפתיה לחברים במצוקה.
"צר לי לאכזב אתכם". הפתק שכתב קרני בן ה-10 להוריו
לאחר שכתבה פוסט נוקב, שזכה לשיתופים רבים ברשת, מספרת ליאורה כי קיבלה פניות רבות בעלות מסר דומה: "אנשים יוצאים ממערכת החינוך הישראלית עם תחושה קשה. יש פה אוכלוסייה שלמה של ילדים שסובלת במערכת החינוך, גם אם הם מצטיינים או גם אם הם לא". ליאורה טוענת שההתמקדות היתרה של בתי הספר מובילה לפספוס של תלמידים רבים, שעלולים לאבד עניין בלימודים מתוך תחושת תסכול.
הטענות של ליאורה מצטרפות לביקורות רבות שעלו בשנים האחרונות על מבחני המיצ"ב. הורים וגורמים חינוכיים טוענים כי המבחן לא מספק דרך אופטימלית להערכת תלמידים, ובוחן פרמטרים בודדים - שלא כל ילד מסוגל להצטיין בהם. טענות נוספות נגד המבחן הן כי הוא מעודד למידה מוכוונת ציונים, במקום העשרה אישית, פיתוח יצירתיות וחינוך לערכים. בנוסף, נטען כי הוא מעורר לחץ בקרב התלמידים.