ישראל 2023: מערכת החשמל לא עומדת בעומס

ישראל 2023: מערכת החשמל לא עומדת בעומס
בעקבות ביקוש שיא: הפסקות חשמל יזומות ברחבי הארץ • נגה, חברת ניהול החשמל, לא הנחתה לייצר חשמל במלוא היכולת • הערכה: הפסקות החשמל היזומות יימשכו לפחות עד 21:00
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
תחנת הכוח רמת חובב
צילום: יניב נדב, פלאש 90

המוני משקי בית נמצאים גם הערב (שישי) מאז שעות הצהריים ללא חשמל. מערכת החשמל של ישראל אינה מצליחה לעמוד בעומסים, בעקבות אי-היערכות למזג האוויר הנוכחי וניתן להגיד כי מדובר ממש ב"יום הכיפורים" של ניהול החשמל בישראל.

בעקבות השריפות, החל משעות הצהריים החלו הפסקות חשמל בעקבות הנחייה של כיבוי אש לנתק קווי חשמל. זאת בשל החשש שהשריפות יביאו לשריפת קווי חשמל. החל מהשעה 16:00, בעקבות עודף ביקוש מול יכולת ייצור, מערכת ניהול החשמל של ישראל "נגה" הורתה לבצע הפסקות חשמל יזומות.

אז מה הסיבות? היקף הייצור של חוות סולאריות שמייצרות חשמל מהשמש ירד משמעותית בגלל האובך, אחת מתחנות הכוח הפרטיות קרסה בעקבות העומס והפסיקה לפעול. בנוסף, כדי שלא תהיה הפסקת חשמל רחבה וארצית בהיקפים הרבה יותר גדולים, ב"נגה" נתנו הנחייה להוריד קווים.

וזה אומר שבנגה לא נערכו מספיק לקראת מזג האוויר השרבי, לא נתנו הנחייה שכל תחנות הכוח ייצרו חשמל במאה אחוז ותפוקה. לראייה, תחנות כוח פחמיות כמו "אורות רבין" לא עובדות היום בתפוקה מלאה. ההערכה היא שלקראת השעה 21:00 תהיה ירידה בביקושי צריכת חשמל ועלייה ביכולת לייצר ולכן הפסקות החשמל ייפסקו.

אבל הבעיה המשמעותית היא - מה יהיה מחר, כשהצפי הוא למזג אוויר שרבי ודומה עם יכולת ייצור דומה. ובכלל, מה הולך להיות כאן בקיץ הקרוב, כאשר משק החשמל של ישראל לא יכול להתמודד עם כמות האוכלוסיה הקיימת ובמיוחד עם צריכת שיא. ולכך היו כבר אזהרות, גם של ראש אגף תקציבים במשרד האוצר בהצגת התקציב הקודמת וגם של מבקר המדינה.

הפופולריים