דרישה לתשלום מס לפני שנולדת ושקע בתקרה: התלונות ההזויות נגד הגופים הממשלתיים

דרישה לתשלום מס לפני שנולדת ושקע הטענה בתקרה
בשנת 2022 הוגשו כ-21 אלף תלונות נגד הגופים הממשלתיים - עלייה של 6% מ-2021 | התלונות הנבחרות
מחבר נופר משה פרדו מחבר נופר משה פרדו
Getting your Trinity Audio player ready...
משרד מבקר המדינה מבחוץ
צילום: תאגיד השידור

בשנת 2022 התקבלו 20,938 מכתבי תלונה בנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה. עלייה של 6% משנת 2021. 44% מהם נמצאו מוצדקים. על פי הדוח שפורסם היום (שני) בראש הרשימה עם הכי הרבה תלונות נמצא משרד התחבורה עם 1,624 תלונות. 

דרישה לתשלום מס לפני שנולד

בין התלונות יש כמה דוגמאות הזויות. אחת מהן היא נגד רשות המיסים. המתלונן קיבל הודעה ממשרד פקיד שומה בגוש דן על שנפתח לו תיק במס הכנסה, והוא נדרש להגיש דוחות שנתיים או הצהרות הון משנת 1999 ואילך. לטענת רשות המיסים, מאותה שנה הוא הפך לבעל מניות בחברה בע"מ. לא הועילה למתלונן טענתו שהוא יליד שנת 2000, ולא ייתכן שהוא פתח חברה עוד לפני שנולד. מבירור הנציבות עלה שמדובר על אדם בעל אזרחות זרה עם אותו השם.

שקע הטענה בתקרה

תלונה נוספת שהתקבלה, הפעם נגד חברת עמיגור, שהתקינה שקע לקלנועית בתקרה. הדיירת נהגה להוציא כבל מהדירה שלה כדי להטעין את הקלנועית בשטח הציבורי של הבניין. חברת עמיגור דרשה מאותה דיירת נכה להוציא את הקלנועית כדי לא להפריע לדיירים האחרים. לאחר שהיא הסכימה התקינו בעבורה שקע הטענה, רק שהוא הותקן בתקרה, וכדי להגיע אליו נדרשה הנכה לטפס על שרפרף והיא נפצעה.

פרטי אשראי נגנבו כדי לשלם חוב - מרכז הגבייה לא זמין

בנוסף, התקבלה תלונה נגד משטרת ישראל. מתלוננת הגישה למשטרה תלונה על גניבת פרטי כרטיס האשראי שלה וחיוב על סך 26 אלף שקלים לשם כיסוי חוב למרכז לגביית קנסות. לטענתה, המשטרה לא טיפלה כראוי בתלונה ולא איתרה את מי שהשתמש בכרטיס, על אף שהשימוש בו נעשה לשם תשלום חוב לגוף ציבורי. ההסבר של המשטרה היה "פנינו למרכז לגביית קנסות והם לא ענו".

דרישה למסמכים רק בפקס - כשהמכשיר תקול

המתלוננת נדרשה להעביר מסמכים למרכז הרפואי לבריאות הנפש באר יעקב, לצורך טיפול באימה שמאושפזת שם. המרכז הרפואי דרש ממנה לשלוח את המסמכים בפקס בלבד. מאחר שהפקס של המרכז הרפואי לא היה תקין, ביקשה המתלוננת שתימסר לה כתובת דואר אלקטרוני למשלוח המסמכים, אולם נמסר לה כי אין אפשרות כזו. בנציבות הבהירו למרכז הרפואי שיש חוק שמחייב לתקשר במייל, ורק אז המרכז סיפק לחולה את המייל.

שיאני תלונות נוספים היו משרד הכלכלה עם 1,353. מדובר בעלייה במספר התלונות, אך זה מיוחס למעבר של אגף המעונות למשרד. גם הביטוח הלאומי עם 1,341 תלונות, אך מדובר בירידה דרמטית מ-2020, אז עמד המספר על 3,285. רשות האוכלוסין וההגירה הייתה עם 1,160 - עלייה לעומת שנים עברו.

בשנת 2022 התקבלו על האגף לעידוד תעסוקת הורים 1,193 מכתבי תלונה. עלייה ניכרת - של פי 7.7 ב-2021, אז התקבלו 155 מכתבי תלונה בלבד. 80% מהתלונות על האגף לעידוד תעסוקת הורים בנושא השירות לציבור נמצאו מוצדקות או שעניינן בא על תיקונו.

הפופולריים