ניסתה לרמוז למתחרים להעלות מחירים: חברת שטראוס זומנה לשימוע לפני כתב אישום

ניסתה לתאם מחירים ברמזים: חברת שטראוס זומנה לשימוע
רשות התחרות הודיעה לענקית המזון כי בכוונתה להגיש נגדה כתב אישום. החשדות שנחקרו ברשות: ניסיון ליצירת קרטל עם המתחרים על ידי רמיזות בתקשורת
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
עופרה שטראוס
צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

רשות התחרות זימנה היום (שני) לשימוע את חברת שטראוס גרופ בע"מ לפני הגשת כתב אישום נגדה. על פי מכתבי השימוע, שטראוס אותתה למתחרותיה כי היא שוקלת להעלות מחיר ובכך ניסתה להגיע עמן להסדר כובל (קרטל) על העלאת מחירים. 

הרשות הודיעה לחברה, למנכ"ל החברה לשעבר ולסמנכ"ל הכספים שלה על כוונתה להגיש את כתב האישום, ומסרה כי עומדת בפניהם האפשרות להעלות את טיעוניהם במסגרת הליך השימוע טרם יוגש כתב האישום. ההודעה בדבר השימוע הגיעה בעקבות חקירה שניהלה מחלקת החקירות ברשות התחרות ביחס לחשדות לעבירות של ביצוע הסדרים כובלים  בניגוד לחוק התחרות באמצעות התבטאויות פומביות. 

כתב החשדות מתייחס לכך שתחום אספקת, שיווק והפצת מוצרי המזון בישראל מאופיין בריכוזיות גבוהה, ומספר מצומצם של ספקים בעלי נתח שוק גדול שולטים בחלקו הניכר, וכן למעמדה של שטראוס כאחת מספקיות המזון הגדולות בישראל וכבעלת מונופולין בענפים שונים בתחום המזון. 

מהחקירה עולה: שטראוס ידעה כי תשלם מחיר על ההתבטאויות הפומביות

על פי כתב החשדות, שטראוס, שהינה חברה ציבורית, פרסמה במאי 2021 את הדוח הרבעוני הראשון לשנה זו, שבמסגרתו הודיעה כי לאור העליות במחירי חלק מחומרי הגלם ובמחירי התובלה הימית, היא נערכת לאפשרויות שונות, ובמקרים מסוימים תבחן העלאת מחירים. במקביל לפרסום הדוח שטראוס פרסמה גם הודעה לעיתונות, שבה הודיעה כי החברה עוקבת אחר השפעות עליית מחירי התשומות ובוחנת תכניות ודרכי פעולה, לרבות מדיניות המחרה. לכך נלוו מסרים פומביים נוספים שבאמצעותם הודיעה שטראוס כי היא בוחנת לעומק העלאת מחירים וטרם קיבלה החלטה. מסרים פומביים אלו הועברו על אף שלא התקיים בחברה דיון של ממש בצעד של העלאת מחירים, ועל אף שלשיטת שטראוס היה מדובר באפשרות זניחה ושולית מבחינת השפעתה על שטראוס בישראל לעומת תכניות עסקיות אחרות. 

מהחקירה של רשות החברות עלה כי שטראוס פעלה כך על אף החשש שעלה בחברה כי תשלם על התבטאויות אלו מחיר ציבורי שיתבטא בסיקור תקשורתי שלילי, פגיעה במוניטין החברה וירידה בביקוש הצרכנים למוצריה, בפרט בשל העובדה כי היא החברה הראשונה בתחום המזון שתתבטא בנושא. שטראוס אף העריכה כי העלאת מחיריה עלולה להביא לתגובה שלילית בקרב הציבור ולפגוע בה מבחינה ציבורית ותחרותית.

על פי כתב החשדות, שטראוס השתמשה בדוח, בהודעה לעיתונות ובמסרים הנוספים שפרסמה כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים. 

הפופולריים