מספר התלמידים הנבחנים לכיתות מחוננים עלה בעיקר בקרב התלמידים להורים מבוססים כלכלית. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (שלישי). בעוד שמספר הנבחנים בעשירונים הגבוהים (10-9) עלה ב-95.4% בין השנים 2022-2000, בעשירונים הבינוניים (8-7) מספרם עלה בכ-40% ובעשירונים הנמוכים (6-1) נרשמה ירידה של כ-11%.
שעת מבחן: האתגרים בחינוך לשנת הלימודים תשפ"ד | צפו בסדרת הכתבות
המספר הכללי של הנבחנים בבחינות איתור למחוננים ומצטיינים בחינוך העברי עלה מ-9,947 בשנת 2000 ל-15,255 בשנת 2022 – גידול של כ-53%. תהליך האיתור לתלמידים מחוננים מתחיל במבחן שלב א', המתבצע ברוב בתי הספר בכיתה ב. תלמידים שמצויים בטווח הציונים של 15% הגבוהים ביותר, וכן ילדים שהוריהם או הצוות החינוכי בבית הספר המליצו עליהם – מוזמנים לגשת למבחן שלב ב.
בלמ"ס דגמו רק תלמידים שנבחנו לשלב ב. לפי הנתונים, רוב הנבחנים מגיעים ממחוזות תל אביב, המרכז, חיפה וירושלים – ומספרם עלה מכ-7,000 בשנת 2000 לכ-11 אלף בשנת 2022 (גידול של כ-58.6%). ומספר הנבחנים ממחוזות הצפון והדרום עלה מכ-2,900 לכ-4,000, בהתאמה (גידול של כ-40.5%).
ממשרד החינוך נמסר: "בהנחיית השר קיש, מוביל המשרד מדיניות של קידום מצוינות בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. לשם כך, השקיע המשרד תקציבים באיתור תלמידים מחוננים ומצטיינים מכל רחבי הארץ, בדגש על הפריפריה החברתית. במסגרת זו נפתחו אף לאחרונה תuכניות למחוננים ולמצטיינים בחברה החרדית.
"בהתייחס לטענה על הקשר בין היכולת הכלכלית של ההורים לאיתור תלמידים מחוננים ומצטיינים: בהתאם לנתוני הלמ"ס, יש עלייה באיתור של תלמידים ומחוננים ומצטיינים בעשירוני ההכנסה הנמוכים: אחוז המומלצים לתוכניות למחוננים בעשירוני ההכנסה הנמוכים עלה מ-7.3% בשנת 2000 ל-16.1% בשנת 2021, ואחוז המומלצים לתוכניות למצטיינים בעשירוני ההכנסה הנמוכים עלה מ-6.1% בשנת 2000 ל-28.4% בשנת 2021".