הוועדה המיוחדת לפניות הציבור התכנסה היום (שלישי) לישיבת מעקב בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית. לפי הנתונים של חברת אגד, פקח מחלק בממוצע 2.5 דוחות ביום עבודה של 9 שעות. גל הרשקוביץ יועץ ביקורת וגבייה מחברת אגד: "לפי הנהלים של אגד, כ-60 קנסות בחודש מביאים פקח לקבל בונוס חודשי. יש מספר תנאי סף לכל פקח בתחבורה הציבורית והוא צריך לעמוד בקריטריונים".
> הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי
בחברת דן הפקחים זוכים לתגמול על כל דוח שהם מחלקים. דוח איכותי שכולל פרטים מלאים של האזרח מזכה את הפקח בתגמול של 20 שקלים. לעומת זאת דוח שאינו איכותי ללא פרטים מלאים של מקבל הדוח מזכה את הפקח בתגמול של 10 שקלים בלבד. בחברת סופרבוס, "פקחים מתוגמלים לפי סל קטגוריות בין היתר גם לפי כמות הדוחות: כך לפי עידו אידלס מנהל המבקרים הארצי של החברה.
יו"ר הוועדה ח"כ יצחק פינדרוס אמר: "הגענו למסקנה שהפיקוח צריך לצאת מהידיים של חברות התחבורה הציבורית למכרז חיצוני. כיום חברות התחבורה הציבוריות מקבלות הכנסה לכיסם על כל דוח שהפקחים שלה מחלקים - זאת טעות במודל ההפעלה. האזרח משלם קנסות אבל המדינה לא משלשלת לכיסה את הכספים"
לפי הערכות של משרד האוצר המדינה מפסידה בכל שנה כ-600 מיליון שקלים בשל אי תשלום של נוסעים בתחבורה הציבורית. שחר בר, אגף התקציבים במשרד האוצר התנגד להעברת הפיקוח לחברה חיצונית: "חברות התחבורה הציבורית נפגעות מאוד ברגע שיש אי תיקוף של אזרחים בנסיעות. היעילות והיכולת של החברות הפרטיות לשים את הפקחים במוקדים הנכונים היא גבוה יותר מאשר חברה חיצונית שתיכנס פנימה. הפיקוח והתפעול של חברות התחבורה הציבורית נעשית ע"י משרד התחבורה, בתפיסה שלנו לא נכון להוציא את מערך הפיקוח למיקור חוץ".
עוד בנושא
ח"כ ירון לוי התייחס לכך שלפקחים יש תמריץ כספי לחלק דוח כמה שיותר דוחות, "אזרחים מקבלים קנסות בגלל שפקחים רוצים לקבל פרמיות ולהעלות את השכר שלהם" והוסיף: "הפקחים מנצלים את האוכלוסייה החלשה ביותר של החברה כי שם הכי קל להם לחלק דוחות". ח"כ משה רוט הוסיף על כך: "ממוצע הדוחות משקר, יש אזורים שבהם יש חלוקה אגרסיבית יותר של דוחות. צריך לוודא שיש פיקוח על הפקחים של התחבורה הציבורית".