תלמידי ישראל הם מהמובילים בעולם בפערים בין קבוצות אוכלוסיה בממוצע ההישגים בחשיבה יצירתית, כך עולה מנתוני מחקר פיז"ה שנתוניו פורסמו היום (שלישי). במחקר השתתפו 64 מדינות, הוא נערך בשנת 2022 ונחשב לאחד ממחקרי החינוך החשובים בעולם.
> הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחרי הערוץ הרשמי
על פי הנתונים שנחתו ברשות הארצית למדידה והערכה של משרד החינוך, ישראל מדורגת במקום הרביעי בפערים בין אוכלוסיות אחרי איחוד האמירויות ג'מייקה וקטר, בעיקר בין ערבים ליהודים ועל רקע חברתי-תרבותי-כלכלי. לצד זאת, הממוצע של תלמידי ישראל במחקר ממקם אותה במקום ה-20 מתוך המדינות שנבחנו, חמישה מקומות בלבד מתחת לממוצע המדינות המפותחות. תלמידים חרדים לא השתתפו גם הפעם במבחנים.
מבחני פיז"ה, הבוחנים את החשיבה היצירתית של תלמידים בני 15, מצאו כי תלמיד בישראל ובעיקר תלמידות דוברות עברית בחינוך הממלכתי - מצטיינות בחשיבה יצירתית, והפגינו יכולות גבוהות בבחינה.
כמעט שליש מתוך התלמידים בני ה-15 בישראל (30%), מצטיינים בחשיבה יצירתית. נתון זה גבוה במעט מהממוצע (27%) במדינות ה-OECD. שיעור המצטיינים הגבוה ביותר בישראל נרשם בקרב בנות דוברות עברית שלומדות בחינוך הממלכתי.
בנוסף, שיעור התלמידים המתקשים בישראל גבוה אף הוא יחסית, ובמיוחד בקרב דוברי ערבית. על פי מבחני פיז"ה מבין המדינות המובילות בעולם בחשיבה יצירתית הן סינגפור, קוריאה וקנדה.