הסוף לחזירות במחירי הטיסות? רק אם תוותרו על הפיצוי בגין ביטול

סוף לחזירות במחירי הטיסות? רק אם תוותרו על הפיצויים
בדיון בוועדת הכלכלה דרשו חברות התעופה כי על ביטולים שנגרמים בשל המצב הביטחוני לא יינתנו פיצויים בדרך המקובלת היום. ההוצאות הגדולות מרתיעות את החברות הגדולות מחזרה לפעילות בנתב"ג, ואת החברות הישראליות מפתיחת קווים חדשים
מחבר גילי מלניצקי מחבר גילי מלניצקי
Getting your Trinity Audio player ready...
אל על
צילום: משה שי, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן דנה היום (שני) בשינויים הנדרשים בחוק שירותי תעופה, המכונה "חוק טיבי". החוק קובע פיצוי וסיוע לנוסעים בגין ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. השינויים המבוקשים שנידונו בוועדה יתקבלו במסגרת צו חירום והוראת שעה ייעודית מתוקף מלחמת חרבות ברזל.

בדיון דרשו חברות התעופה כי בעת ביטולים בגין המצב הביטחוני, הפיצוי לא יינתן בדרך המקובלת כיום. חלק מחברות התעופה הזרות הודיעו כי הן לא חוזרות לטוס מישראל ואליה עקב העובדה שהמדינה לא משתתפת איתן בהוצאות אלה, בעוד שהיא כן מסייעת כך לחברות הישראליות. 

הוואטסאפ של כאן חדשות - עקבו אחר הערוץ הרשמי 

לפי נתונים שהוצגו בדיון, יותר ממיליון אירו שולמו עד היום רק בעבור מתן כרטיסי טיסה חלופיים לטיסות שבוטלו, והעיסוק ביצירת חלופות לצד החשיפה לתביעות מרחיקה פעילות חברות זרות, ובעיקר מרתיעה את החברות הישראליות מלפתוח קווים ליעדים "יקרים" בחכירה רטובה (השכרה של המטוס וצוותי האוויר לחברת תעופה אחרת).

לפי ההנחיות החלות היום מתוקף "חוק טיבי", וכן רשות התעופה האמריקאית והסוכנות לבטיחות התעופה של אירופה, על מפעיל הטיסה או המארגן להציג לנוסע חלופות להגעה ליעד הסופי – מדינת ישראל, ככל שישנן כאלה. בכל מקרה, נוסע שטיסתו בוטלה זכאי להשבת תמורה או לכרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו.

בדיון ניסו הצדדים להגיע להבנות לגבי שינויים שמשמעותם כי הנוסעים לא יזכו לקבל את מלוא הפיצויים והחלופות. זאת, במטרה לנסות לעודד את החזרת פעילות חברות התעופה הזרות לישראל ובכך לווסת את העלייה הדרמטית במחירי הטיסות, שמובילה חברת אל על.

עוד נושא מרכזי עבור החברות הזרות הוא השתתפות המדינה בביטוח על נזקים, בגין פגיעה במטוסים ובנוסעים בשל המצב הביטחוני. בעוד שהמדינה מייצרת מעטפת ביטוחית לחברות הישראליות, החברות הזרות לא מקבלות אותה ולכן חוששות להגיע. יו"ר הוועדה ביטן דרש כי המעטפת הביטוחית תינתן גם לחברות הזרות שיהיו מוכנות להגיע, בעוד שבמשרד האוצר טוענים כי למהלך יהיו השלכות משמעותיות על תקציב המדינה וכי לא ניתן לכסות הוצאה זאת – למרות שבפועל לא נגרמו פגיעות למטוסי נוסעים בשנת הלחימה האחרונה.

סיכוי לשבור את המונופול של אל על בטיסות לאמריקה?

בעוד קשה למצוא מושבים פנויים בטיסות בחודש הבא לניו יורק, והמחירים לכרטיס הלוך-חזור יכולים להגיע ל-2,600 דולר, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס הצהיר בדיון בוועדה כי החברה נערכת בימים אלו להפעלת קווים לארצות הברית בחכירה רטובה, אם רק תיענה המדינה לשינויים המבוקשים בחוק טיבי.

"הוספנו תשעת אלפים מושבים בדצמבר כדי להפעיל טיסות לאנגליה ו-70% מהם כבר נמכרו במחיר אחיד של 600 דולרים", אמר סירקיס. "אם תשנו את חוק פיצוי שירותי תעופה (חוק טיבי) נוכל להפעיל שש טיסות בשבוע של 2,000 נוסעים לארצות הברית החל מסוף ינואר. המשמעות היא להגדיל את התחרות בטיסות לארצות הברית, אבל אנחנו חייבים את הממשלה שתהיה איתנו ותייצר את התנאים שיאפשרו חכירה רטובה".

שמואל זכאי, מנהל רשות התעופה האזרחית, הבהיר בימים האחרונים כי ישראייר וארקיע מקיימות משא ומתן במטרה להפעיל טיסות לארצות הברית, אך רק בכפוף להקלות בחוק טיבי שהן מבקשות. החברות המקומיות והזרות חוששות מתביעות נגדן ונגד החברות הזרות בלי ערבויות מתאימות.

הדיון בוועדה לא עסק במצוקתן של חברות ומפעלים שיכולתם להטיס ולקבל סחורות נפגעת דרמטית בגלל הפגיעה בפעילות של מטוסי התובלה. המשמעות של התעלמות ממצוקתם של מפעלים וחברות העסקיות היא פגיעה בהכנסה ובתוצר של עשרות מיליוני שקלים ובסכנת סגירה המרחפת מעל עסקים רבים שתלויים בייבוא ובייצוא.

 

הפופולריים