זינוק של 500% בתלונות הציבור נגד המשרד לביטחון לאומי

זינוק של 500% בתלונות הציבור נגד המשרד לביטחון לאומי
על פי דוח נציב תלונות הציבור, הזינוק בתלונות נגד המשרד לביטחון לאומי בשנת 2024 נובע מבקשות רבות שהוגשו לקבלת רישיונות לכלי נשק • כ-46% מכלל התלונות שהוגשו נגד כל הגופים נמצאו מוצדקות • על פי אחת התלונות שנמצאו מוצדקות, חברת החשמל המשיכה לשלוח דרישות תשלום לנרצח בנובה
מחבר יעל צ'כנובר מחבר יעל צ'כנובר
איתמר בן גביר
צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נציבות תלונות הציבור פרסמה היום (שלישי) את דוח השנתי הסוקר את הטיפול בתלונות שנתקבלו בשנת 2024. מן הדוח עולה כי כ-46% מכלל התלונות שנתקבלו מוצדקות.

על פי הדוח במשרד לביטחון לאומי חלה עלייה של כ-500% במספר התלונות ביחס לשנת 2023. על פי נציב תלונות הציבור הסיבה לכך היא מאות אלפי הבקשות לקבלת רישיונות נשק שהוגשו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל.

הדוח מביא גם שורת תלונות שנתקבלו מהאזרחים ובהן תלונה ממנה עולה כי חברת חשמל דרשה מנרצח במסיבת הנובה להסדיר פעם אחר פעם את חובו בגין חשבון חשמל. זאת למרות שהורי הנרצח הודיעו לחברה על האסון שפקד אותם. 

משרד התחבורה הוא שיאן התלונות, עלייה של 500% בתלונות נגד המשרד לביטחון הלאומי 

דוח הנציב הסוקר את הטיפול ב-21,592 תלונות שהתקבלו בשנת 2024. מדובר בירידה קלה (3.4%) במספר התלונות לעומת השנה הקודמת, אך בשיעור הגבוה ביותר זה שני עשורים בתלונות שנמצאו מוצדקות – 37% מכלל התלונות שנבחנו לעומק.

כמעט מחצית מהתלונות שטופלו מוצדקות או הסתיימו בתיקון הליקוי. שיעור זה משקף עלייה ביחס לשנה שעברה (43% לעומת 46% השנה).

המשרד שלה עדיין מוביל במספר התלונות. שרת התחבורה מירי רגב

המשרד לביטחון לאומי רשם את העלייה החדה ביותר - של 500%, במספר התלונות, לעומת 2023. משרד זה הוא גם שיאן התלונות המוצדקות - 85.4% מהתלונות כולן. אך עדיין, בראש הטבלה בדומה לשנה שעברה, שיאן התלונות הוא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים.

בהקשר למשרד לביטחון פנים נכתב בדוח: "מפרוץ המלחמה ועד סוף 2024 הוגשו יותר מ-370,000 בקשות לקבלת רישיון לכלי נשק. העלייה הניכרת במספר הבקשות שהוגשו לאגף לרישוי כלי ירייה הביאה לעיכובים ניכרים במשכי הטיפול בבקשות והביאו לעלייה של 500% במספר התלונות על המשרד לביטחון לאומי בשנת 2024. נושאי התלונות היו עיכוב במתן החלטה בבקשות ובעררים על החלטות פקידי הרישוי, דרישות להשלמות מסמכים וקשיים בהעברתם ותלונות על ההחלטות עצמן".

שיאני הירידה בתלונות הציבור: בשנת 2024 חלה ירידה בשיעור של 38% במספר התלונות על חברת החשמל לישראל בע"מ, בשיעור של 35% על משרד הפנים ובשיעור של 30% על חברת אגד.

33% מנושאי התלונות עסקו בנושאי השירות לציבור, טיפול בפניות, התנהגות עובדי ציבור, סדרי קבלת קהל, הנפקת אישורים, שירותים מקוונים ועוד.

הנציבות מציינת כי שיעור המתלוננים החרדים (32.7%) כפול מחלקם באוכלוסייה (16%). הדוח מפרט כי בשנת 2024 הושבו לציבור כ-10 מיליון שקלים בעקבות התערבות הנציבות. בין הדוגמאות: תלמידה מעוטף עזה קיבלה פטור מלא משכר לימוד; תושבת חוזרת קיבלה החזר רפואי בסך 71 אלף שקלים.

פיצויים, מענקים למפונים ומימוש זכויות עבודה: תלונות הציבור במלחמת "חרבות ברזל"

הדוח מציין את הנושאים המרכזיים עליהם התלונן הציבור בנוגע למלחמת "חרבות ברזל", ביניהם חוסר מענה בטענות הנוגעות לפיצויים ומענקים, שירותים לעורף הכוללים ליקויים במיגון והפסקות חשמל, ותלונות במימוש זכויות בעבודה לחיילי מילואים ובני משפחותיהם.

"החוב לנרצח במסיבת הנובה בוטל - הריבית נשארה"

הדוח מציין כמה דוגמאות לתלונות שנתקבלו מהציבור, חלקן מקוממות במיוחד. כך למשל, הוריו של נרצח במסיבת הנובה פנו לנציבות תלונות הציבור בתלונה על חברת החשמל, שלטענתם ממשיכה לשלוח להם דרישות תשלום למרות שסמוך אחר רציחתו של בנם הם הודיעו לחברת החשמל על סיום החוזה והחברה אישרה והודיעה על מחיקת יתרת חובותיו.

המשך קבלת דרישות תשלום גרמו להם עוגמת נפש רבה. במענה לפניית הנציבות חברת החשמל מסרה כי היא ביטלה את החוב שנותר לנרצח, אך לאחר ביטול החוב התברר כי נותר לנרצח חוב של תשלומי ריבית, וגם הוא בוטל. בהמשך התגלה חוב נוסף שנוצר לנרצח, בשל תקלה במונה החשמל במקום. חברת החשמל התנצלה על המקרה, ביטלה את החובות של הנרצח והסירה את שמו מרשימותיה.

במקרה אחר גננת פנתה לנציבות וטענה כי משרד החינוך אינו מאפשר לה קיצור יום עבודה המגיע לה בשל שירות המילואים של בעלה, כיוון שלטענת המשרד ההסדר לא חל על גננות. לאחר שהנציבות פנתה והצביעה בפני משרד החינוך על כך שהתנגדותו לא עולה בקנה אחד עם הוראות החוק הודיעו למתלוננת על זכאותה לקיצור של שעתיים בשבוע.

המתלוננת חזרה וטענה כי אינה יכולה למצוא מחליפה לגן למשך שעתיים בשבוע ולכן היא רוצה לקבל את הקיצור כצבירת שעות והמרתן לחופש. היא קיבלה אישור של המפקחת לכך ויצאה לחופשות פעם בשבועיים אך אז הודיעו לה שההסדר בטל והיא לא תוכל לנצל את השעות להמרה לחופש.

בעקבות פניה נוספת של הנציבות הודיע המשרד כי יאפשרו למתלוננת להמיר את השעות לימי חופש וההסדר יחול למפרע. עוד הודיע המשרד כי ההסדר יחול על כל הגננות המועסקות שנמצאות במצב דומה.

בחירת העורכת