הרוב קובע? מכתב פתוח לשר מתן כהנא

הרוב קובע? מכתב פתוח לשר הדתות מתן כהנא
שר הדתות טען בריאיון לכאן חדשות שרוב היהודים בישראל אורתודוכסים, ולכן לא צריך לתת לזרמים אחרים לנהל את הכותל. במציאות - האורתודוכסים הם מיעוט בישראל, ולכהנא אין שום כוונה לתמוך במתווה שייתן לזרמים נוספים שליטה במתחם
מחבר שמואל רוזנר מחבר שמואל רוזנר
Getting your Trinity Audio player ready...
הכותל
צילום: צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לכבוד: שר הדתות, מתן כהנא.

הנדון: עובדות.

אדוני השר,

בטרם נפנה לעובדות ברצוני לומר שאתה בדרך כלל נראה לי אדם רציני. כמו כן, ככל שניתן לשפוט ממרחק, אני מתרשם שיש לך עניין לעשות כמה רפורמות חשובות בתחומים שבאחריות משרדך. באופן טבעי, רפורמות הן דבר שמעורר התנגדות, ולכן הכוונות שלך שנויות במחלוקת. אבל עד כה הנחתי שאתה עושה מאמץ להכין את הרפורמות שלך על בסיס עבודת הכנה שנשענת על עובדות.

מה דעתכם על מערכת החינוך הישראלית? עזרו לנו להציע שיפורים ועדכונים

אתמול נסדקה אצלי במשהו הנחה זו, בגלל מה שנראה כמו הטעייה גסה, ואם להיות בוטה, גם מכוונת, של קהל צופי כאן חדשות. זה היה כבר לקראת סוף הריאיון עם יערה שפירא וסולימאן מסוודה בכאן חדשות, אז אולי לא כולם שמו לב (קצת לפני הדקה השמינית, למי שצופה בקליפ). אבל הנה מה שאמרת: ״רוב מוחלט של היהודים בארץ ישראל הם יהודים אורתודוכסים, ולכן אני לא חושב שכדאי לתת שליטה בחלקים מהכותל לזרמים שאינם מהרוב המוחלט של היהדות בארץ ישראל״.

זה לא נכון. פשוט לא נכון. מאיזה צד שלא תחפש – לא נכון. ואין לי ספק שאתה יודע שזה לא נכון, אבל לטובת צופנו וקוראנו, בכל זאת נדגים מדוע זה לא נכון. ונתחיל כמובן בשאלה: מיהם אורתודוכסים? אפשר להציע שתי אפשרויות. אחת – מי שמגדירים את עצמם או את עצמן אורתודוכסים. שנייה – מי שההתנהלות שלהם בחיי היומיום מעידה שהם אורתודוכסים (ואז כמובן צריך לשאול מהי ההתנהלות שמכניסה בני אדם תחת מטריית האורתודוכסיה – תכף נגיע לזה).

נתחיל בהגדרה עצמית. זה קל. בשנים האחרונות היו לא מעט ניסיונות לבחון כמה אורתודוכסים יש בישראל, וכמה יהודים ששייכים לזרמים אחרים. במחקר #יהודיםישראלים 2018, של המכון למדיניות העם היהודי, נתנו אפשרות לבחור בין אורתודוכסים, רפורמים, קונסרבטיבים, ולא שייכים לאף זרם. הרוב לא שייכים לאף זרם. שיעור האורתודוכסים: 37%. בשאלה אחרת היו יותר אפשרויות להגדרה עצמית, כולל האפשרות ״יהודי ישראלי״. היא קיבלה את הרוב – 55%. שיעור הבוחרים באורתודוכסיה (ובשאלה הזאת אפשר היה לבחור גם וגם) ירד ל-28%.

מה מברכים על חזיר? | עוד יום

נמשיך: שנתיים מאוחר יותר, סקר הפלורליזם של המכון למדיניות העם היהודי, 2020. שיעור האורתודוכסים שוב 37%. לא שייכים לאף זרם – 52%. סיכום: כשמדובר בהגדרה עצמית, אתה, אדוני השר, על הקרשים. אין ״רוב מוחלט״, אין גם רוב לא מוחלט, אין גם רוב. יש רק מיעוט. כשליש מהיהודים הם אורתודוכסים.

"אם לא בודקים את העובדות, אפשר להתרשם שאדוני השר פשוט נותן לרוב את מה שצריך לתת לו. אבל זו הטעייה"

נעבור להגדרה על פי התנהלות בחיי היומיום. זה כבר יותר מסובך, כי ההתנהגות שנקבע היא שתגדיר מיהו אורתודוכסי. אז ננסה כמה אפשרויות. נתחיל בפשוט: אם אורתודוכסים הם פשוט הקבוצה שאנחנו קוראים לה ״דתיים״, אין רוב. שיעור החילונים (חילוני לחלוטין פלוס חילוני קצת מסורתי) הוא 54%. אלה כנראה לא ממש אורתודוכסים. אם נכלול בה גם מסורתיים, זה נהיה קצת יותר מורכב, כי אז נצטרך לשאול מיהו מסורתי. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבדילה בין מסורתיים לא כל כך דתיים למסורתיים דתיים. מסורתיים דתיים יש קצת יותר מ-10%. אם נוסיף את כל אלה לכל הדתיים והחרדים, נתקרב ל-40%. זה עדיין לא רוב ולא רוב מוחלט.

כמובן, כמובן, כבוד השר, אתה יכול לבוא ולטעון שגם המסורתיים הלא דתיים הם בעיניך אורתודוכסים, אבל לא ברור על מה תסתמך כשתעשה זאת. רובם הגדול נוסעים בשבת, קונים בשבת, רובם הגדול לא מגדירים את עצמם אורתודוכסים. כלומר, האם אדוני שר הדתות מנסה לכפות עליהם הגדרה שאיננה מתאימה להם – משום שהיא מתאימה לו?

למה שתעשה דבר כזה? הנה, כאן מתחיל החלק שבו צריך להסביר למה כיניתי את המהלך שלך לא רק ״טעות״ אלא ״הטעייה מכוונת״. ואני מתנצל מראש על הבוטות, אבל אתה אדוני השר עובד אצלנו, לא אנחנו אצלך. כדי להסביר את מה שכבוד השר עושה צריך להקשיב לחלק השני של מה שהוא אומר במשפט שבו הוא מדבר על מתווה הכותל. ״אני לא חושב שכדאי לתת שליטה בחלקים מהכותל לזרמים שאינם מהרוב המוחלט של היהדות בארץ ישראל״.

הנה – זה הסיפור. אתה כבוד השר רוצה לתת שליטה בכותל לאורתודוכסים. אבל לא רוצה לומר במפורש שזה מה שאתה מתכוון לעשות, אז אתה עוטף את הכוונה הזאת באמירה שצריך לתת שליטה ל״רוב המוחלט של היהדות בארץ ישראל״. מי הרוב המוחלט? כבר אמרת: האורתודוכסים. משמע – שליטה לרוב, שהם האורתודוכסים. אם לא בודקים את העובדות, אפשר להתרשם שאדוני השר פשוט עושה את הדבר הנכון והטבעי, לתת לרוב את מה שצריך לתת לרוב. אבל זו הטעייה, ולא אלגנטית במיוחד.

האורתודוכסים אינם רוב, הם מיעוט. לכן, ישנה תמיכה של רוב הציבור במתווה הכותל. לכן, ישנה תמיכה ציבורית נרחבת בהקצאת רחבה ליהודים שאינם אורתודוכסים. זה כמובן לא מחייב תמיכה שלך במתווה, כבוד השר. אפשר להציע לא מעט נימוקים חזקים נגד המתווה, כולל הנימוק שגם אם אין רוב אורתודוכסי, יש עדיין הרבה יותר אורתודוכסים מרפורמים וקונסרבטיבים, ולכן לא ראוי לאפשר שליטה של רפורמים וקונסרבטיבים ברחבה. אם זה מה שהיית אומר, לא הייתה שום בעיה. אבל אמרת משהו אחר, וגם חזרת עליו.

אני למדתי מזה שני דברים: האחד – כדאי לבדוק את מה שאדוני אומר, כי אדוני לא בהכרח מדייק בדבריו. השני – אין לך שום כוונה לתמוך במתווה הכותל. אתה תתמוך במתווה שלא ייתן לרפורמים ולקונסרבטיבים את מה שהיה הכי חשוב להם: הכרה ממלכתית במעמדם. כלומר, מתווה אחר.

בכבוד רב,

שמואל

הפופולריים