יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה החלה לשווק את המכוניות שלה לישראלים והיא הראשונה שהולכת למכור מכוניות לצרכנים בלי יבואן באמצע. זה חריג ויכול לעשות כאן שינוי אמיתי. ייבוא הרכב הוא אחד התחומים הריכוזיים ביותר בישראל, ובהתאם גם אחד התחומים הכי רווחיים שיש כאן.
לפי הכלכלן הראשי, 12 יבואניות הרכב הרוויחו מ-2007 ועד 2014 במשותף יותר מ-14 מיליארד שקל. בין 2006 ל-2014 היה גידול של לא פחות מ-72% ברווח השנתי של החברות האלה. נכון ל-2014 ארבע מיבואניות הרכב החזיקו ביותר מחצי ממחזור הפעילות של הענף הזה. למרבה הצער, אם הנתונים האלה השתנו – כנראה שזה לא לטובה.
לפני כחצי שנה ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה לבדוק מה קרה עם הרפורמה להגברת התחרויות בענף הרכב, שהממשלה והכנסת אישרו לפני כמה שנים. הרפורמה הייתה אמורה להביא להורדה של מחירי המכוניות החדשות, להוזיל את חלקי החילוף ואת הטיפולים ברכב. הכותרת שפרסם יו"ר הוועדה – הגענו למסקנה שהתחרות נכשלה ומוכשלת על ידי הגורמים שהיו אמורים לעודד אותה.
עכשיו קחו בחשבון את העובדה שאנחנו הישראלים מכורים למכוניות הפרטיות – בין אם בגלל שהתחבורה הציבורית כאן לא משהו, בלשון המעטה, ובין אם בגלל הקורונה אנחנו לא רוצים לשבת באוטובוס צפוף עם זרים. בדצמבר 2020 נרשם שיא של כל הזמנים בייבוא כלי רכב חדשים לישראל – בערך 66 אלף מכוניות חדשות. כשרואים את הנתונים האלה, מבינים שהריכוזיות הזאת עולה לכולנו ביוקר. אז האם טסלה תצליח לעשות כאן מהפכה?