אנחנו לא באמת יודעים מה ראש הממשלה מתכנן כשהוא מדבר על שימוש באמצעים טכנולוגיים כדי להילחם בקורונה. אפשרות בסיסית היא לעקוב אחרי אלו שנשלחו לבידוד, להתחבר לסלולרי שלהם, לדעת שהם בבתים שלהם, ושהם לא זזו משם. האפשרות הפולשנית הרבה יותר היא להתחבר ממש לחיי האזרח, למיקרופון בטלפון, למצלמה, לצלם, להקליט אותנו, לקרוא את המיילים והוואטסאפים שלנו ולדעת כמעט הכול על חיינו.
האמצעי הזה נוסה בטייוואן, כנראה בהצלחה יתרה. זאת כנראה הסיבה שראש הממשלה אהב את דוגמה הזו., אבל בטייוואן, הוגבל מאוד השימוש באמצעים טכנולוגיים. מי שרצה שידעו אם הוא בבית או לא בבית היה צריך לאשר זאת, ולמי שלא רצה לתת אישור שכזה ניתן מכשיר חלופי במקום מעקב אחרי הפלאפון הנייד הפרטי. נוסף על כך, הטייוואנים העניקו שירות לאזרח באמצעות אותו שירות מעקב. הם שאלו אותו אם הוא בריא, אם הוא מרגיש טוב, אם הוא מראה סימפטומים. זה לא היה רק מעקב נטו, אלא בדיקה שאין החמרה במצבו.
עד כה, ככל שאנחנו יודעים, לא נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים למעקב אחר אזרחים ישראלים. איפה כן נעשה בכך שימוש בארץ? במלחמה בטרור. כשמערכת הביטחון רוצה לעקוב אחרי מחבל או למנוע פיגוע האמצעים האלה נכנסים לשימוש. זה גם יותר קל מבחינה חוקית. על אזרחים ישראלים, ככל הידוע לנו, עדיין לא השתמשו באמצעים האלה.
החשש המרכזי בכניסת האלמנטים האלה הוא חדירה לפרטיות שעוד לא נעשתה בישראל. אנחנו שומעים כל הזמן על חברות סייבר שמרגלות אחרי כל מיני אנשים שפורצים להם לטלפון, ולוקחים את התמונות וקוראים להם את ההודעות ואת הטקסטים. עכשיו באה ממשלת ישראל ולכאורה אומרת "אנחנו הולכים לעשות לכם האזרחים אותו הדבר".
מעבר לעובדה שלכאורה אולי אפשר לעגן את זה בחקיקה, הסיפור פה שזה מתקיים קודם כל ללא כנסת, או ללא גוף ביקורת שיבקר על ההחלטה. וזה נעשה בצורה מאוד מאוד מהירה. אנחנו לא יודעים מתי זה יצא, מתי זה יאושר בסופו של דבר. אבל כל התהליך הזה על פניו קורה מהר מאוד.