בשאר אסד, ברון סמים: מאחורי חיסול "אסקובר של המזרח התיכון"

בשאר אסד, ברון סמים: מאחורי חיסול "אסקובר של המזה"ת"
ירדן, לא מדינה שידועה בתוקפנות שלה, הפציצה לאחרונה בסוריה. היעד לא היה ארגון טרור אלא מעבדת סמים - ובתוכה מי שכונה "פבלו אסקובר של המזרח התיכון". והמשטר בדמשק? שותק | מסע בעקבות מפת האינטרסים סביב הסחר בסמים במזרח התיכון
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
רועי קייס
צילום: כאן חדשות

הידיעה הזאת הייתה יכולה להיות בקלות תסריט לסדרת מתח של נטפליקס: מלך ירדן עבדאללה השני הורה לחיל האוויר הירדני לתקוף מפעל לייצור סמים ועל הדרך לחסל את סוחר הסמים הכי מפורסם בדרום סוריה, מרעי א-רמת'אן. אם הירדנים היו מפציצים עמדה של פעילי דאעש או של מיליציות פרו-איראניות היה אפשר להבין, בכל זאת אנחנו במזרח התיכון - אבל מעבדה לייצור סמים?! אז מה קורה פה? ואיך זה קשור לקאמבק של משטר אסד לליגה הערבית?

מאז האביב הערבי והמרד במשטר אסד, סוריה התפרקה לכמה תת-מדינות: הייתה סוריה של דאעש, יש סוריה של מתנגדי אסד, יש סוריה של הכורדים, יש סוריה של המילציות הפרו-איראניות ויש סוריה של אסד, שהיום שולט ברוב השטח. אתם בטח שואלים מה הדבק בין כל הסוריות? התשובה היא סמים - ים סמים.

למרות שסמים באיסלאם זה חראם, כשיש כל כך הרבה כסף על הרצפה קשה לעמוד בפיתוי וברחבי סוריה יש אינפלציה במעבדות לייצור קפטגון. הצבא הסורי, חיזבאללה ומשמרות המהפכה מפקחים על הייצור ועל הייצוא, ובזמן שהכלכלה הסורית לא מצליחה לעמוד על הרגליים, נוצרה כלכלה אחרת שמבוססת על הקפטגון.

שלא תטעו - האזרח הסורי הפשוט לא מרוויח מהקפטגון. הוא נותר בן ערובה של הכלכלה הסורית הרגילה, החוקית והקורסת. מי שמרוויח זה הצמרת של משטר אסד, בעלי הברית מטהראן והדאחיה, ברוני הסמים והמבריחים - אחד מהם היה אותו מרעי א-רמת'אן, סוחר הסמים המפורסם מדרום סוריה שירדן חיסלה וזכה לכינוי "פבלו אסקובר הסורי".

אחת הסיבות הנסתרות לכך שמדינות ערב רוצות לחזור להיות BFF של משטר אסד קשורה לניסיון שלהן לרתום אותו לבלימת הצפת השווקים שלהן בכדורי קפטגון

אתם בטח שואלים: איך זה קשור לירדן? אז זהו, שהפעילות של מרעי א-רמת'אן וסוחרי סמים סורים אחרים משליכה באופן ישיר על הממלכה ההאשמית שגובלת עם סוריה. למעשה, ירדן ומדינות ערביות אחרות, בעיקר במפרץ, סובלות מהצפה אין-סופית של סמים וכדורי קפטגון. לא פעם שמענו בשנים האחרונות על משלוחי סמים שנתפסו בגבול ירדן ובמדינות המפרץ בצורות שונות ומשונות - וזה רק מה שנתפס.

ועכשיו שימו לב לתזמון: התקיפה החריגה של ירדן נגד תעשיית הקפטגון בדרום סוריה מגיעה שעות ספורות אחרי שסוריה של אסד חוזרת לליגה הערבית אחרי 12 שנה. ואסד התקבל יפה בסעודיה - כאילו לא מדובר בקצב מדמשק שטבח בבני עמו. מקריות? לא בשכונה שלנו.

אחת הסיבות הנסתרות לכך שמדינות ערב רוצות לחזור להיות BFF של משטר אסד קשורה לניסיון שלהן לרתום אותו לבלימת הצפת השווקים שלהן בכדורי קפטגון - עד כדי כך שלפי סוכנות הידיעות רויטרס סעודיה הציעה לאסד ארבעה מיליארד דולר רק כדי שיפסיק עם ייצור סמים. הדבר הכי משוגע בכל עלילת הסמים הזאת, שמשטר אסד לא פצה את פיו אחרי התקיפה הירדנית נגד תעשיית הסמים שלו. הוא כמובן מתכחש אליה פומבית, אבל במערב ובמדינות ערב כולם מדברים עליה.

אז מה אפשר ללמוד מזה? שמשטר אסד וחבריו בדאחיה ובטהראן לא ממש מתרגשים כשהם שומעים על סנקציות כלכליות - הם פשוט פותחים עסק חדש שעובד רק במזומן. כל זה טוב ויפה כשאתה הילד המופרע של השכונה, אבל עכשיו כשאסד חזר למשפחת העמים, הירדנים מנסים להסביר לו בשפה הדיפלומטית של המזרח התיכון: יש צחוקים - ויש חלאס.

הפופולריים