מה נישואי תערובת בעולם מלמדים על המשבר החברתי בישראל?

מה נישואי תערובת בעולם מלמדים על המשבר החברתי בישראל?
העולם היהודי התכווץ לשתי קהילות גדולות – ישראל, וצפון אמריקה. בארה"ב, ל-45% מהיהודים יש בן או בת זוג שאינם יהודים. האם ככל שיהודים מסורתיים יותר, כך יש אצלם פחות נישואים מעורבים?
מחבר שמואל רוזנר מחבר שמואל רוזנר
Getting your Trinity Audio player ready...
Wedding Rings טבעות נישואין חתונה
צילום: adevcv, Pixabay

רוצים סיבה לשמור על ישראל יהודית, שמכילה את כלל יהודייה בלי לגרום לחלקם להרגיש פחות בבית? רוצים סיבה להישאר בישראל גם אם קצת קשה כרגע לכולם? המכון היהודי למחקר מדיניות היושב בבריטניה (JPR) מספק סיבה כזאת בדוח חדש ומקיף על נישואים מעורבים של יהודים ולא יהודים "המצב הגלובלי ומשמעותו".

מה המצב הגלובלי? המכון ליקט נתונים ממדינות שונות, וקיבץ אותם יחדיו. אין הפתעות דרמטיות, אבל יש משמעות לכינוס של כלל הנתונים בדוח אחד. בישראל, 95% מהיהודים נשואים ליהודים. בתפוצות, 58% מהיהודים נשואים ליהודים. זה פער דרמטי, שמשמעותו ברורה: קיום יהודי לאורך דורות קדימה מובטח בישראל הרבה יותר מאשר בתפוצות. כמובן, אם ישראל תשרוד את המתחים הפנימיים ואת הלחצים החיצוניים. הנה, זה דבר שכל אחת ואחד מאיתנו, המתחבטים בשאלות של זהות ישראלית, ומתייסרים בשאלות על עתידה של ישראל, צריכים לקחת בחשבון: ליהודים שאינם מתגוררים בישראל, בתוך כמה דורות, יהיו כנראה הרבה פחות צאצאים יהודים (יש כמובן הרבה מאוד זוגות מעורבים עם צאצאים יהודים, אבל לאורך זמן ניכרת שחיקה שהגרפים מתעדים היטב). לא בטוח שזה חשוב. אבל למי שזה חשוב, כדאי לזהות שזה המצב.

> יש או אין א-לוהים? אחרי שתסיימו לקרוא, בואו להשיב על סקר האמונה הגדול

אפשר כמובן להיות יהודים בהרבה מאוד מקומות, לשמור על זהות יהודית חזקה, לקיים אורח חיים יהודי. אפשר, אבל לא קל. מי שמצליח בזה היטב הם היהודים ששומרים על אורח חיים הלכתי מלא – האורתודוכסים. אורח החיים שלהם מותאם לשמירה על זהות גם בסביבה שאינה יהודית, מערבית, מודרנית, חילונית. שאר היהודים – כלומר, רוב גדול של היהודים – אינם מחזיקים בזהות שיש בכוחה להחזיק דור אחר דור בסביבה כזאת. הציונות הייתה ונותרה הבחירה הטובה ביותר ליהודים כאלה: בישראל אפשר לקיים זהות יהודית חזקה, ולהבטיח המשכיות יהודית, גם ללא צורך בשמירת הלכה מוקפדת. אלא שדווקא בישראל יהודים שאינם שומרים הלכה חשים היום פחות בנוח מבעבר. ואת זה לא אני אומר, את זה הם אומרים. יש נתונים שמוכיחים את זה.

בחזרה לדוח: בפולין, לשלושה מכל ארבעה יהודים יש בן או בת זוג שאינם יהודים. בדנמרק ובהונגריה, לקצת יותר מאחד מכל שניים. כמובן, לא אלה המדינות החשובות להמשכיות היהודית בדורנו. העולם היהודי התכווץ לשתי קהילות גדולות – ישראל, וצפון אמריקה (ארה״ב וקנדה). המלחמה באוקראינה חידדה עוד יותר את המציאות הזאת, בדחיפה של שארית היהודים מאוקראינה, רוסיה ולעיתים גם בלארוס, אל המרכזים היהודיים הגדולים (וחלקם גם לאירופה, אולי כמקום של קבע, אולי כתחנה בדרך). כאמור, בישראל המצב הוא של מיעוט קטן של נישואים מעורבים של יהודים ולא יהודים. בארה״ב, ל-45% מהיהודים יש בן/בת זוג שאינם יהודים. זו קהילה שנמצאת בערך באמצע הספקטרום הגלובלי של נישואים מעורבים, וזו קהילה שבשל גודלה כל אחוז בה חשוב יותר מהרבה מאוד אחוזים בהרבה מאוד קהילות אחרות.

מה קובע באיזו קהילה יהיו יותר או פחות נישואים מעורבים? למחברי הדוח יש הסבר, שנחלוק עליו:

"מה שעומד בבסיס מגוון המצבים הזה ביחס לנישואי תערובת הוא ספקטרום של מסורתיות. קהילות יהודיות עם הרמות הנמוכות ביותר של נישואים מעורבים הן אלה עם הרמות הגבוהות ביותר של מסורתיות. המסורתיות היא הגבוהה ביותר בישראל, שבה חלקים גדול מהיהודים מזדהים כדתיים מאוד, סתם דתיים או מסורתיים. אחרי ישראל באות קהילות יהודיות במערב אירופה, כמו גם בקנדה ואוסטרליה. במזרח ובצפון אירופה, הנוכחות של חיים יהודיים מסורתיים היא הנמוכה ביותר".

מה ההסבר? ככל שיהודים יותר מסורתיים כך יש אצלם פחות נישואים מעורבים. נכון? אה… נכון עד גבול מסויים. עד גבול ישראל. מחברי הדוח כורכים את ישראל ואת התפוצות באותה חבילה – יותר מסורת, פחות נישואים מעורבים. זה הסבר נכון לכל קהילה מחוץ לישראל, והסבר לקוי לישראל. מה שבולם נישואים מעורבים בישראל איננו רמת שמירת המסורת אלא המצב הדמוגרפי. ישראל היא מדינה של רוב יהודי מוצק, ולכן רוב בני/בנות הזוג הזמינים הם יהודים, ולכן, באופן כללי, כול היהודים מוצאים בני/בנות זוג יהודים. כמובן, לשומרי המסורת יש מה שאפשר לראות כשכבת הגנה נוספת: אפילו אם יתקלו בבן/בת זוג פוטנציאליים שאינם יהודים, כנראה שלא יבחרו בהם. אבל באופן כללי, מה שמחזיק את הקהילה היהודית בישראל ברמת הקוהרנטיות היהודית שלה אינו שמירת המסורת אלא שמירת המרחב היהודי.

וצריך להתעקש שזה ההסבר הנכון, משום שיש לו השלכות על מדיניות. אם ההסבר של המכון הוא ההסבר הנכון גם לישראל – המסקנה תהיה לשאוף לרמה גבוהה של שמירת מסורת בישראל כדי לשמור על המשכיות יהודית. אם ההסבר של המכון הוא ההסבר הלא נכון לישראל – המסקנה תהיה לשאוף לשיעור גבוה של יהודים שמתגוררים בישראל. לכאורה, אפשר לשאוף לשני הדברים, אבל רק לכאורה. למעשה, לפחות כפי שהדברים נראים כרגע, ישראל מסורתית יותר היא ישראל שיש בה פחות מקום, פחות תחושת נינוחות, ליהודים שאינם שומרי מסורת. כלומר, הרצון לחזק את שמירת המסורת עלול להתנגש ברצון לשמור על כלל היהודים של ישראל. אנחנו רואים את זה כרגע, בתקופת המתח והמחאה. אנחנו רואים את זה במחלוקת שיש בה מקום משמעותי לפערים בין ישראל השמרנית-מסורתית לבין ישראל הליברלית-חילונית.

הדוח של JPR מלמד אותנו דבר פשוט: אם ישראלים ירגישו שאינם יכולים עוד לחיות בישראל, משום שאינה ליברלית מספיק עבורם (ואני לא נכנס לשאלה אם הם צודקים או סתם היסטריים, היא לא חשובה לדיון הזה), ויעברו למדינות אחרות, בעוד דור-שניים-שלושה יש סיכוי משמעותי שצאצאיהם לא יהיו עוד יהודים. וכבר אמרנו, אולי זה לא חשוב. לחלקם זה בטח לא חשוב. אבל למי שזה כן חשוב כדאי לקחת בחשבון שזה מה שיקרה. כלומר, למי שזה כן חשוב כדאי לקחת בחשבון שכאשר גורמים לישראלים להרגיש לא נוח ולעזוב, התוצאה הצפויה היא לא רק של אובדן ישראלים טובים, התוצאה האפשרית, ואולי אפילו צפויה, היא של אובדן יהודים טובים.

בעצם – וזו כמובן מציאות פרדוקסלית – מנקודת מבטו של העם היהודי, אם אין ברירה אלא להתפצל, היה טוב יותר לו כל היהודים הפחות מסורתיים היו נשארים בישראל (כי הזהות היהודית שלהם תלויה הרבה יותר בחיים בישראל), וכל היהודים היותר מסורתיים היו עוזבים את ישראל (כי הם יחזיקו זהות יהודית בצורה יותר טובה גם מחוץ לישראל). רוצים הוכחה? עיינו בדוח החדש. עיינו בו – ואז חישבו מחדש על המחיר שאנחנו משלמים על המתח החברתי בישראל. תשלום שעלול להיות לו מחיר לדורות.

הפופולריים