בג"ץ לבן גביר: אתה מנוע מלתת הנחיות מבצעיות למשטרה בנוגע להפגנות

בג"ץ: בן גביר מנוע מלהורות למשטרה על ההפגנות
קודם לכן ועדת השרים קיבלה את הצעת השר לחייב את המשטרה לתעד כל שימוש במכת"זית • השר לביטחון לאומי תקף: הפיכה לכל דבר
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
מכת"זית תל אביב הפגנה 04.03.23
צילום: צילום: רויטרס

בג"ץ קבע היום (ראשון) כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מנוע מלתת הנחיות מבצעיות למשטרה בנוגע להפגנות, כולל כאלה שנוגעות לדרכי שימוש בכוח, אמצעים לפיזור הפגנות, תנאי עריכת ההפגנות ועוד. בכך בג"ץ אימץ את עמדת היועצת המשפטית לממשלה, שנחשפה בכאן חדשות, לפיה אזכור מדיניות השר בזמן שאירוע מבצעי מתנהל עלול, להתפרש כהנחיה מבצעית =שלשר אסור לעשות, במיוחד כשמדובר במחאות נגד השלטון שהוא חלק ממנו.

השר לביטחון לאומי התייחס להחלטה בהצהרה לתקשורת ואמר כי "השופט עמית ביטל היום את הרשות המבצעת, ההחלטה היא הפיכה לכל דבר. מבחינת השופט עמית וחלק מחבריו, ראש הממשלה ושרי הממשלה הם עציצים. אנחנו נתקן את פקודת המשטרה תיקון נוסף, שבו יהיה ברור שהשר לביטחון לאומי לא רק יתווה מדיניות למשטרה, אלא גם יוודא שהמדיניות שלו מתקיימת בצורה מעשית בשטח".

החלטת בג"ץ מגיעה לאחר שוועדת שרים לחקיקה קיבלה היום את הצעת בן גביר לחייב את המשטרה לתעד כל שימוש במכת"זית. על פי ההצעה, כל שימוש במתכזי"ת לצורך פיזור הפגנות יתועד בוידיאו בצילום חזותי והתיעוד יישמר למשך כשנה. עוד נקבע, כי כל אזרח שיטען לפגיעה ממכת"זית המשטרה יהיה רשאי לפנות למשטרה ולבקש את התיעוד וזה יועבר לו מהמשטרה לפי ההוראות בדבר העברת מידע לגורמי חוץ.


צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

לטענת השר, ההחלטה הועברה חרף התנגדותם של גורמים במשטרה, שהעלו בעיקר התנגדויות טכניות. "אני מעניק למשטרה את הגיבוי המלא לצורך אכיפת החוק ומלחמה באנרכיזם", אמר בן גביר. "ההחלטה הזו תתן למשטרה את האפשרות לשמור על שמה הטוב ולהוכיח כי השתמשה בכלים הללו כנגד מפירי חוק בלבד".

לדברי השופט יצחק עמית, "אין השר רשאי ליתן הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישום מדיניותו, אופן השימוש בכוח באירוע כזה או אחר, דרכי השימוש בכוח, האמצעים לפיזור הפגנות, התנאים הנוגעים לזמן, למקום ולאופן עריכת האירוע וכיו"ב. על מנת למנוע מחלוקות בעתיד, הרי שגם "אזכור" של המדיניות במהלך אירוע מבצעי קונקרטי שעה שזה עודנו מתנהל, עלול להתפרש כהנחיה אופרטיבית. על השר להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, בין במישרין ובין בעקיפין, והדברים נכונים במיוחד לגבי מחאות והפגנות כנגד השלטון".

הפופולריים