תוכנית החקיקה של נתניהו נחשפת: הציטוטים מהישיבה אצל רה"מ

תוכנית החקיקה של נתניהו נחשפת: הציטוטים מהישיבה של רה"מ
נתניהו הודיע כי השלב הראשון שיקודם יהיה צמצום עילת הסבירות והשלב הבא הוועדה לבחירת שופטים - אך לא במתווה של לוין ורוטמן. לדבריו, הוא תכנן לשנות את הוועדה אך "גוטליב שיבשה את התוכניות" - הח"כית הגיבה: "תניח בבקשה שלא כולם מטומטמים"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
נתניהו ולוין
נתניהו ולוין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו חשף בשיחות שניהל בימים האחרונים את התוכנית שלו לגבי המשך חקיקת הרפורמה. כך נחשף היום (ראשון) בחדשות הערב בכאן 11. השלב הראשון שיקודם, לדברי נתניהו, יהיה צמצום עילת הסבירות. השלב הבא יהיה הוועדה לבחירת שופטים, על פי ההצעות של השר דוד אמסלם ומזכיר הממשלה יוסי פוקס.

ראש הממשלה אמר בדיון בלשכתו: "כולם מבינים שהחוק הקודם של הוועדה לבחירת שופטים לא יקודם". בכך התייחס ראש הממשלה להצעה של שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן על הוועדה למינוי שופטים - הצעה שהייתה קרובה מאוד לעבור בשלוש קריאות. 

 

ראש הממשלה אמר גם כי כבר תכנן להודיע על שינוי בוועדה בשבוע שעבר, לאחר בחירת חברי הכנסת קארין אלהרר ויצחק קרויזר, אך "בגלל טלי גוטליב זה התעכב".

גוטליב צייצה בתגובה: "נתניהו. שמעתי שאמרת לשרים שבגללי התעכבה החקיקה ביחס למינוי השופטים. תניח בבקשה שלא כולם מטומטמים. בלשכתך אמרת לי שלא משנה מי ייבחר כי ממילא מייד תשנו את מבנה הוועדה כשניסית לשכנע אותי להצביע לאלהרר. אזכירך שאמרתי לך בנוכחות השרים שאינני מאמינה ואתה לא תיגע במינוי השופטים". מהליכוד נמסר: "אף אחד לא ביקש מטלי גוטליב להצביע בעד אלהרר, כל שהתבקש ממנה הוא לשמור על משמעת קואליציונית ולהסיר את מועמדותה".

צעדי החקיקה שמתכננת הקואליציה – ומה המשמעות שלהם?

הצמצום של עילת הסבירות, שמהווה כאמור את השלב הראשון בתוכנית של נתניהו, נחשב לפני כחצי שנה לאחד המהלכים מעוררי המחלוקת. זו למעשה הפעם הראשונה שסמכות בג"ץ תוגבל בצורה מפורשת בחקיקה. הקואליציה מדברת על ביטול החלק שבו בג"ץ יוכל להתערב תחת עילה זאת בהחלטות של שרים ובמינוים.

הצעד המתוכנן אחריו הוא חוק היועמ"שים - מהלך משמעותי נוסף בתוכנית של שר המשפטים, שלפיו יועצים משפטיים יהיו מינוי אישי-פוליטי, ושחוות הדעת לא תחייב את השרים. המהלך זכה להתנגדות גורפת בקרב גורמי המשפט. לגבי הצעד השלישי – שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בקואליציה מחכים לתוצאות הבחירות בלשכת עורכי הדין. 

בד בבד, שר המשפטים לוין דורש חקיקה מיידית בנושא עילת הסבירות וחוק היועמ"שים, במתכונת שונה מזו שהוצגה בהתחלה. עם זאת, בקואליציה לא מתכננים לקדם השבוע את חוקי הרפורמה בכנסת, זאת למרות דברי נתניהו בישיבת הממשלה. באופוזיציה מאיימים - אם נתניהו יחוקק באופן חד צדדי, יהיו "אירועי גלנט 2".

השתתפו בהכנת הידיעה: תמר אלמוג וסולימאן מסוודה

הפופולריים