חשיפה: החל שיתוף הפעולה הישראלי-סעודי

חשיפה: החל שיתוף הפעולה הישראלי-סעודי
בימים האחרונים התקיימו מפגשים בדרגי עבודה בין ישראל לסעודיה שתוכנם נאסר בפרסום. יורש העצר הסעודי אמר אתמול: "בכל יום מתקרבים לנורמליזציה עם ישראל"
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
נתניהו ובן סלמאן
צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

חשיפת כאן חדשות: כחלק מהמגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שמתווכים על ידי ארצות הברית - התקיימו בימים האחרונים מפגשים בדרגי עבודה בין ישראל לסעודיה, כך נחשף היום (חמישי) בחדשות הערב בכאן 11. תוכן הפגישות שנערכו נאסר בפרסום.  

ההצעה האמריקנית לסעודים נוגעת בהעשרת האורניום וכוללת מעין ביטוח מפני העשרה לרמה של נשק גרעיני. בנוסף, ההצעה הנבחנת כוללת גם מתקן העשרה שיהיה על אדמת סעודיהאך יופעל בידי אמריקנים או תושבי מדינה אחרת. אחת ההצעות כוללות שליטה מרחוק במתקן ובנוסף, התחייבות כי חיילים אמריקנים יגנו על המתקן למניעת השתלטות עליו. ההצעה אמורה להרגיע את מי שחושש שהסעודים יעשו במתקן מה שעולה על רוחם. עם זאת, חלק מהמתנגדים אומרים כי "אין 100% ביטחון וזה לא ימנע מירוץ חימוש איזורי".

הערב פורסם ב"בלומברג" כי הממשל האמריקני שוקל לייסד הסכמי הגנה פורמליים עם סעודיה וישראל, כחלק מתוכנית בה שניים ממבעלי הברית הקרובים ביותר לארה"ב במזרח התיכון - יכירו רשמית זה בזה. ממשל ביידן מאמין שאחת הדרכים להשיג נורמליזציה ישראלית-סעודית היא להציע שני הסכמי הביטחון מקיפים.

אתמול התראיין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לערוץ פוקס ואמר כי סעודיה לא השעתה את הסכם הנורמליזציה עם ישראל והוסיף: "השיחות טובות, כל יום יותר קרובים. זו פעם ראשונה שזה רציני. נראה איך זה הולך". לדבריו, "הממשל האמריקני הציג בפנינו הצעה לכינון יחסים עם ישראל. ממשל ביידן יכול לתרום להסכם החשוב ביותר מאז המלחמה הקרה".

למרות הההצהרות של בן סלמאן, גורם במשפחת המלוכה הסעודית אמר בשיחה עם כאן חדשות כי יהיה קשה מאוד לסעודיה לנרמל את היחסים עם ישראל מבלי שישראל תיתן משהו לפלסטינים. הוא הוסיף כי "אין היגיון בכך שסעודיה תסכים לנורמליזציה וישראל לא תעשה ויתורים ותשב רגל על רגל". הגורם הסביר כי סעודיה מצטיירת כיום כמנהיגת העולם הערבי והאסלאמי וכי ההליכה להסכם כזה, גם אם יש בו רצון מצד סעודיה, היא לא דבר של מה בכך. 

הפופולריים