סקר חדש של חברת הספורט-טק 365scores חושף כי אחד לחמישה אוהדי כדורגל בישראל ביזבז בעונה האחרונה יותר מ-6,000 שקלים על האהדה לקבוצה שלו. כל זה קורה כשברקע אוהדי אלופת המדינה מכבי חיפה מתלוננים על עליית מחירים וגם על המחיר של החולצה החדשה וגם תקופה ארוכה בה יש ביקורת חריפה על מחירים מופקעים במזנונות אצטדיוני הכדורגל.
בתחילת השנה החלה מחאה של אוהדי כמה מקבוצות הכדורגל על עליית מחירי המנויים, בשבוע שעבר אוהדי מכבי חיפה יצאו בקמפיין שלטים אלקטרוניים בעיר חיפה ובשלטים נכתב במחאה: "עליית מחירים פראית, שלילת מנויים, יענקל'ה, חיפה זה לא נוקיה". בתחילת החודש האחרון הפועל תל אביב בכדורגל הודיעה גם היא על עלייה קלה במחירי המנויים.
כמו כן, בשנים האחרונות אוהדי הקבוצות מלינים בין היתר על מחירי המזנונים המופקעים. הטענה המוכרת ביותר היא שהקהל של הכדורגל הוא קהל שבוי שכלוא באצטדיון במשך כשלוש שעות, במהלך אותן השעות, אוהדים נוהרים אל המזנונות ומשלמים מחירים של בין 10-15 שקל על כוס משקה קל שנמזג מבקבוק של 1.5 ליטר, שניתן לרכישה בכל סופר בכחצי מחיר. ונקניקייה שמחירה נע בין 15-25 שקלים או חטיף במחיר דומה כמו פופקורן או גרעינים.
40% מאמינים כי אהדה לקבוצת הכדורגל מהווה חלק משמעותי מההוצאות הכלכליות
חברת הספורט-טק ערכה סקר מיוחד בקרב כ-7,000 אוהדי ספורט ישראלים. במסגרת הסקר נבדקו בין היתר, הרגלי הצריכה של האוהד הישראלי וההוצאות הכלכליות שלו בשנה האחרונה, הסקר פורסם לראשונה ב"גלובס". מן הסקר עולה כי 18% מהאוהדים הוציאו בשנה החולפת מעל 6,000 שקלים על פעילויות ומוצרים הקשורים לענף ולקבוצות. 18% הוציאו 4,000 שקלים, 27% הוציאו בין 2,000-4,000 שקלים, והיתר, 37%, הוציאו עד 2,000 שקלים.
על השאלה עד כמה הוצאות האהדה לקבוצתך מהוות חלק משמעותי מהוצאותיך הכלליות השיבו 40% במידה רבה, 32% במידה בינונית ו-28% במידה מועטה. הסקר בדק גם תפיסות ועמדות בנושאים נוספים: כ-30% מהאוהדים חושבים שהוזלת מחירי המנויים והכרטיסים הבודדים חשוב הרבה יותר ממחירי המזנונים באצטדיונים, אך יחד עם זאת לפחות 31% חושבים שזו ההוצאה הגדולה ביותר לאוהדי ספורט.
עידן לוצקי, מנהל שיווק מוצר ב-365scores מסר כי ״בשנים האחרונות אנחנו רואים תהליך שעובר אוהד הספורט הישראלי מבחינת החיבור לקבוצתו. בניית המתקנים החדשים, או שיפוץ הישנים, משכה יותר אוהדים למגרשים, וככל שהאוהד מגיע ליותר משחקים של קבוצתו, הוא הופך להיות יותר מושקע רגשית ומשם המעבר ללהיות יותר מושקע כלכלית הוא מאוד מהיר. כולם רוצים לקחת חלק בחגיגה ולהיות חלק ממשהו גדול, גם הקבוצות זיהו את הרצון הזה (באיחור מהעולם) ואת פוטנציאל הרווח הגלום בו, שיכול להוביל לשדרוג מקצועי של הקבוצה או צמצום הפסדים, ושיפרו את מערכי המרצ'נדייז ומבחר המוצרים שהם מציעים לאוהדים".
לדבריו של לוצקי, "אוהד ממוצע יגיע למשחק של קבוצתו עם חולצה או צעיף, אבל ההוצאה הכלכלית לא תסתכם שם. אם אלה קבוצות חברים, בדרך כלל, הם יתכננו חוויה שלמה שתיסוב סביב האירוע ותכלול בדרך כלל ארוחה לפני או אחרי המשחק, או אפילו רק נקניקיה ושתייה במזנון אם אלה אב ובן. גם את הדברים האלה צריך לקחת בחשבון כשמסתכלים על חישוב ההוצאות הכלכליות של האוהד״.