שעת נעילה | איך מעלים טנק צנטוריון ישן לרמת הגולן?

איך מעלים צנטוריון ישן לרמת הגולן?
אל"מ במילואים נח פארן, מי שהיה מפקד גדוד טנקי צנטוריון וייעץ בהפקת הסדרה, משתף סודות מהצריח
מחבר מערכת כאן מחבר מערכת כאן
Getting your Trinity Audio player ready...
מאחורי הקלעים - שעת נעילה
צילום: נח פארן

ההפקה מאחורי "שעת נעילה" שמה לה למטרה להיות כמה שיותר נאמנה ואותנטית לימי הקרבות של מלחמת יום כיפורים: מסט הצילומים, תלבושות ועד לכדי השמשה של ציוד וכלי מלחמה ישנים, כמו טנק הצנטוריון הוותיק, ששימש את חיל השריון בשנות השבעים ובין היתר גם בקרבות בחזית הצפונית של המלחמה.

אז איך משמישים מעלים טנק צנטוריון ישן לרמת הגולן? אל"מ במילואים נח פארן, מי שהיה מפקד גדוד טנקי צנטוריון וייעץ בהפקת הסדרה, מספר:

"השוטים (השם של הצנטוריון בעגה הצה"לית) יצאו מהמערך לפני 30 שנה, רובם הלכו להתכה, אבל אני ידעתי מהשירות שלי ומהמילואים איפה יש בכל זאת מספר טנקים.

הם נמצאים בכל מיני בסיסי צה"ל, בעיקר ברמת הגולן, וכדי לאתר אותם נעזרנו בסא"ל במיל' מיכאל מס, אוצר מוזיאון יד לשריון, שיודע איפה יש כל טנק בישראל ומה מצבו הטכני.

ככה נסענו במשך חודשיים, כל כמה ימים. ביחד איתרנו את השוטים האלה ומיפינו מה מהם שאפשר להכשיר אותם. בשיתוף של צה"ל ומש"א (מרכז שיקום הטנקים של ישראל) עשינו סיורים מקדימים – נסענו לרמת הגולן ובדקנו טנק-טנק.

טנק שעומד 30 שנה סגור - לנסות להניע אותו ולבדוק זה החלק הקל, להיכנס לטנק זה הקושי, לוקח 3 עד 4 שעות כדי לפתוח אותו.

ההעברה של הטנקים לרמת הגולן הייתה מורכבת - כל הצוות נסע על משאיות ורכבים, ואנחנו, האנשים שהפעילו את הכלים, היינו צריכים לעשות מעברים מטורפים.

התחברנו לחברת הובלה שמובילה גם עבור צה"ל את הטנקים. כך העמסנו, נסענו ופרקנו, לא תמיד קרוב ללוקיישן עצמו".

*כל הצילומים באדיבות נח פארן.

לסיפורים נוספים מאחורי הקלעים >>

לפרקים מלאים, הצצות ותכנים נוספים, היכנסו לאתר הרשמי של שעת נעילה >>

הפופולריים