"בוקר טוב, תרשום בבקשה: 8 מכשיריי טייפ סלילים עומדים, עובדים ללא תקלות''.
זה אחד הדברים הראשונים שאמר המעצב האמנותי ניר אלבה לאוהד אוסטרו, מעצב סט בצוות ההפקה, כשנכנס לעבודה על "שעת נעילה".
מדוע? מכיוון שזה היה אחד מהאביזרים היותר קשים להשגה במהלך צילומי הסדרה (קצת פחות מטנק, אבל עדיין).
בארץ ישנם מספר מכשירי טייפ סלילים בודדים מאותו סגנון. לא כולם עובדים, ולעיתים מחירם כאביזר אספנות - מאוד גבוה. את הטייפים חיפשו במשך זמן רב ולאחר שאלה הושגו, הם נשמרו ונעטפו כאילו הם יהלום יקר, והובלו צפונה לצורך אתר הצילומים בתל סאקי בזהירות מירבית.
אוסטרו מרחיב: "לקח לנו חודשים למצוא ולהשיג עשרה טייפים עובדים, ממש רכשנו את הטייפים האלה מאספנים, אנשים פרטיים שאוספים אביזרים היסטוריים ועזרו לנו להקים את הסט היפה הזה".
סט הצילומים של חדר האזנה היה אחד החשובים בסדרה, וגם אחד המאתגרים כיוון שהוא בנוי בצורת צוללת. היה צריך לחבר את החלל לחשמל, לצבוע, להרכיב דלתות, לייצר שולחנות שיולחמו למסגרות, להתקין תאורה ולהניח עליהם ציוד כבד - הכל במטרה לייצר לצלם והבמאי את הנוחות לעבודה בזמן הצילום.
ניר אלבה מספר כי אביזר מעניין נוסף בסט הצילומים של חדר ההאזנה הוא הטלפרינטר - מכשיר ששימש למשלוח מסרים טקסטואליים ממקום אחד למשנהו באמצעות קו תקשורת שהיה מקודד.
מכיוון שלא משתמשים כבר במכשיר הזה, קשה מאוד להשיגו, ולמעשה בארץ יש אחד בלבד כמוהו – והוא נמצא במוזיאון. מה עושים? מעצבים ומייצרים מכשיר דמוי טלפרינטר עובד עם נייר רציף (חורים בצדדים) – ממש מאפס.
אנקדוטה מעניינת – באחד מימי הצילום הטלפרינטר החליט לא לעבוד. טכנאי לא היה בנמצא, ולמזלם, עם הרבה אנרגיות טובות ומלא תושייה ורגישות, הצוות הצליח לתקן והצילומים יצאו לדרך עם הסצנה הראשונה במוצב החרמון.
*הצילומים באדיבות ניר אלבה ואוהד אוסטרו.
לסיפורים נוספים מאחורי הקלעים >>
לפרקים מלאים, הצצות ותכנים נוספים, היכנסו לאתר הרשמי של שעת נעילה >>