הרבה אתגרים עמדו בפני הפקת שעת נעילה כשהחלה העבודה על דרמת המלחמה השאפתנית: לא רק בשחזור ימי הקרבות הראשונים של מלחמת יום כיפורים, אלא בשחזור התקופה של אוקטובר, 1973. מפריטי לבוש, רהיטים וחפצים ועד לפרטים הקטנטנים אך מדויקים שהחזירו את הצופים היישר לשנות השבעים.
לרגל פרק 4, אספנו עבורכם כמה סודות וסיפורים מאחורי הקלעים של אתרי הצילום בהם צולמו הפרקים הראשונים של שעת נעילה.
מאורת הרווקים של מני
בטרם נבחרה ועוצבה הדירה, היה צריך לפענח את דמותו של מני בן-דרור, סגנון החיים שלו והנרטיב שלו: עיתונאי, סופר, גרוש כבן חמישים פלוס ילד שלא התגורר עמו מרבית הזמן. שוחר שלום שאוהב את החיים, די מבולגן, מלומד, מתגורר ביפו.
צילום: ניר אלבה
הדירה שנבחרה היא דירה עם מעטפת מרשימה של חלונות עץ גדולים ורצפה מצויירת. כדי לצלם בה פונו 95% מתכולת הדירה והוכנסו אליה שידות ספרים, מיטה, אביזרי טקסטיל ואביזרים נוספים שמתאימים לשנות השבעים - ספרים, מגזינים, כתבי עת, פטיפון, טלפון של פעם ועוד.
צילום: ניר אלבה
דרך צלחה דפנה
זוכרים את הסצנה שבה דפנה המתינה לטרמפ בתחנה של אגד עד שפגשה את מני ואת מלאכי, בדרך חזרה לגזרה הבוערת?
את התחנה בנו במחלקת העיצוב האומנותי על פי רפרנסים שהוצאו מסרטים שקיימים בארכיון רשות השידור.
משמאל: צילום של תחנת אגד משנות ה-70 (באדיבות ארכיון רשות השידור). מימין: התחנה שהוקמה במיוחד לצורך צילומי הסצנה עם ג'וי ריגר.
בעדינות עם הקלאץ' מלאכי
לפניכם הפלימות' ואליאנט הנוצצת של מני בן דרור. רכב שנבחר מתוך מקבץ של ארבע מכוניות שהיו על הפרק: פיז'ו 404 בצבע בורדו, פורד קורטינה בצבע אדום, פורד קורטינה נוספת בצבע כחול, והפלימות' ואליאנט שכאמור נבחרה (להיקרע על ידי מלאכי).
צילום: ורד אדיר.
למה בחרו לבסוף בפלימות'? גם בגלל שבאותן שנים המכוניות האמריקאיות שלטו בשוק המקומי הקטן, וגם בגלל שהייתה תחושה שזו המכונית שמתאימה לטיפוס שהוא מני בן דרור.
לצורך איתור הרכב נעזרו בהפקה באלי ציון, שעובד כבר יותר מ-40 שנה בתפקיד "אחראי רכב מצטלם" בהפקות של סרטי קולנוע, והוא זה שליקט מהאספנים את הרכבים הפוטנציאלים עד שנבחרה הפלימות'. העבודה על איפיון הרכב נעשתה בצמוד לבמאי ומחלקת העיצוב.
צילום: ורד אדיר.
צבעים תקינים
כך נראית "פלטת הצבעים" של הסדרה, שנועדה להגדיר קו מנחה ומחבר בין המחלקות האומנותיות השונות וליצור ויזואליה אחידה.
בחירת הקונספט נעשתה בדיאלוג של ניר אלבה המעצב האמנותי, עם הבמאי ירון זילברמן והצלם עמית יסעור. הקונספט הנבחר היה מונו כרומטי עם נגיעות צבע בהתאם לתקופה בה מתרחשים האירועים.
צילום: אוהד אוסטרו
בין חמ"ל נפח לכלא ענבים
ולסיום, הנה אנקדוטה מעניינת במיוחד לצופי כאן 11 המושבעים: שעת נעילה צולמה בין השאר באתר בו צולמה שב"ס – סדרת הסאטירה שלנו על כלא ענבים.
מדובר במצודת טיגארט נטושה בנס ציונה, אשר שימשה בעבר כמטה למשטרה הבריטית ובתור בסיס צבאי. תחילה צולמה שם שב"ס: כשאנשי ההפקה הגיעו, השטח היה מלא בעשבייה וצוות הארט, בנוסף לעיסוקיו האחרים, החל במלאכת ניכוש. לאחר מכן הגיעו לצלם שם את שעת נעילה, והשטח עוצב מחדש לטובת צרכי הסדרה– מכלול עם שבעה סטים שונים בהם חמ"ל נפח, אוהל פצועים ורחבת מפקדה של נפח, מעברים של מסדרונות בסצנת המעצר של מלאכי ועוד.
צילום: כאן
צילום: אוהד אוסטרו.
איך מביאים טנק לצילומי סדרה? צפו בפרק השני של "האמת מאחורי שעת נעילה" >>