ההרוגים בשיטפון בנחל צפית
צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שנתיים וחצי אחרי אסון נחל צפית: המשפט נפתח. הורים: "מערכת המשפט מזלזלת בנו"

אימה של אילן בר שלום שנספתה: "גרירת הרגליים רוצחת את הנשמה שלי" • באסון השיטפון נהרגו תשע נערות ונער ממכינת בני ציון • שני מנהלי המכינה מואשמים בעשרה סעיפים של המתה בקלות הדעת
אסף פוזיילוב
23 בנובמבר 2020
10:15
עודכן ב 14:39

שנתיים וחצי אחרי אסון נחל צפית שבו נהרגו בשיטפון תשע נערות ונער ממכינת בני ציון, נפתח היום (שני) שלב ההוכחות בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד שני מנהלי המכינה, יובל כהאן ואביב ברדיצ'ייב, מואשמים בעשר עבירות של המתה בקלות הדעת.

האזינו לריאיון המלא עם אימה של אילן בר שלום

ההורים השכולים הגיעו לדיון. איציק אור, אביה של אלה אמר כי "אנחנו כאן במקום הילדים שלנו שיושבים שנה ושבעה חודשים תחת מצבות. נגיע לכל הדיונים, הם יצטרכו לסבול את הנוכחות שלנו. זה אסון לאומי - שהצדק יצא לאור ושעם ישראל יראה אותו".

יהב כהן שניצל מהישטפון סיפר בעדותו: "אני זוכר שלפני שהגענו היה מאוד גשום. עברנו בכביש והייתה הצפה כשהתקרבנו לאזור בו טיילנו. הגענו למקום הלינה לחניון עין תמר. לקראת הלילה אספו כמה חבר'ה ושיתפו בגלל שיש חשש לשיטפונות בנחל צאלים. אני זוכר שאביב היה שם. הוא שיתף שבגלל שיש חשש לשיטפון בנחל צאלים רוצים להחליף מסלול. מה שאני זוכר מהתוכן שם שנחל צפית הכי קרוב וזה מסלול קצר ומעגלי. למחרת היה יום די נעים. יצאנו מנחל תמר לנחל צפית.

"כשהתחלנו את המסלול התחיל גשם שהתחזק מטפטוף לגשם ממש. התוואי התחיל להיות מחליק ממש והצטמצם. אתה נכנס לתוך נחל ושתי קירות הולכים לסגור עליך וזה נהיה גבוה וצר. אי אפשר לעבור כקבוצה. בהתחלה עוברים שלישיות וזוגות ואז בודדים. מקבוצה גדולה קבוצה שהולכת בתור במרחקים צמודים ואחרי כמה דקות מגיעים למכשול משמעותי. סוג של קיר יתדות במקום. מאוד גבוה ומשמעותי. בגלל המשקל ושהיה רטוב אנשים פחדו להחליק".

כהן הוסיף: "פתאום שמעתי רעש של פיצוץ מאוד חזק והאדמה התחילה לרעוד. הגשם הפך לגשם, זלעפות. שמעתי צעקות מבולבלות. רצנו לעלות למעלה. אני ועוד אחד רצנו אחורה, התנקזנו חמישה אנשים והתחלנו לטפס. היו שני בנים שטיפסו, והגענו למדרגה בנחל. הייתה עוד מישהו שפשוט קפאה על הסלע ולא הצליחה לזוז. הגענו למקום בטוח והמים מתחילים לטפס. מטפסים יותר גבוה ומתקשרים לכוחות הביטחון ומדווחים על האירוע. אנחנו נשארים כמה שעות וחילצו אותנו. רק אחרי כמה שעות הבנו את גודל האירוע והאסון".

שופט המחוזי בבאר שבע קבע את הדיונים לפעם בשבוע. שני הנאשמים קיבלו אזהרות משלל גורמים מקצועיים אולם בחרו להוציא טיול לדרום בזמן שיטפונות. כהאן אף כינה את החשש של מדריכה במכינה שאביה סגן מפקד יחידת חילוץ - "תבוסתנות", ואמר – "מקסימום יראו שיטפון". ברדיצ'ייב בחר לשנות את המסלול מנחל צאלים לצפית, על אף שאיש מהמכינה לא ביקר בו ולא הכיר את המסלול.

"זכותי להיכנס לדיון ולשמוע מי הרג את הילדה שלי ואיך"

רותם בר שלום, אמה של אילן, אמרה היום כי "כבר יותר משנתיים וחצי אחרי האירוע. הפושעים ניסו לדחות את הדברים וגם מערכת המשפט לא ממהרת. עכשיו בחסות הקורונה מנסים למנוע מאיתנו להיכנס לדיונים".

בר שלום הוסיפה בריאיון לקרן נויבך בכאן רשת ב כי "מערכת המשפט מזלזלת בנו. גרירת הרגליים רוצחת את הנשמה שלי - הזכויות הבסיסיות שלי הם להיכנס לדיון ולשמוע מי הרג את הילדה שלי ואיך".