אחרי הפגישה עם השר אלי כהן: הופסקה עבודתה של שרת החוץ של לוב - והיא הועברה לחקירה

עקב הפגישה עם השר כהן: הופסקה עבודת שרת החוץ הלובית
משרד החוץ הלובי: הפגישה הייתה מקרית ולא מתוכננת • מנגנון ביטחון הפנים במדינה אסר עליה לעזוב את לוב לפני שתתייצב לחקירה, אך ישנו דיווח שעזבה לטורקיה • טרם הפסקת עבודתה התקיימו הפגנות ברחבי המדינה נגד פגישת השניים
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
שרת החוץ של לוב, שר החוץ אלי כהן
צילום: באדיבות משרד החוץ

אחרי הפגישה עם שר החוץ אלי כהן: ראש הממשלה הלובי הפסיק היום (שני) את עבודתה של שרת החוץ של לוב, נג'לאא' אלמנקוש, והיא הועברה לחקירה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הלובית הרשמית שר הצעירים החליף אותה. מנגנון ביטחון הפנים של לוב אסר על אלמנקוש לעזוב את המדינה עד שתתייצב לחקירה. טרם החלטת ראש ממשלת לוב התקיימו במדינה הפגנות נגד הפגישה בין השניים.

כלי תקשורת בלוב מדווחים שמטוסה של שרת החוץ של לוב, נג'לאא אלמנקוש, נחת באיסטנבול. מקור ביטחון לובי ציין שהשרה עזבה את שדה התעופה מעיתיקה הבינלאומי של לוב בחצות בכיוון טורקיה. מנגנון ביטחון הפנים בלוב אמר שהיא לא עברה דרך האולם הרגיל או המיוחד או הנשיאותי בשדה התעופה.

משרד החוץ של לוב הבהיר כי המפגש בין השניים היה מקרי, לא רשמי ולא תוכנן מראש, במהלך פגישה עם שר החוץ האיטלקי. לפי ההודעה, לא התקיימו שום שיחות, הסכמים או התייעצויות בין השניים. בהודעה גם נאמר כי השרה התנגדה לקיום פגישה כלשהי עם נציג "מהישות הציונית" ודבקה בעמדתה בהתאם לעמדת ממשלת לוב. משרד החוץ הלובי הכחיש את ניסיון התקשורת בישראל ובעולם לתת לתקרית אופי של מפגש והבהיר כי הוא מתנגד נחרצות לנורמליזציה עם ישראל וכי עמדתו איתנו ביחס לסוגיה הפלסטינית.

אתמול פורסם כי השר אלי כהן נפגש בשבוע שעבר באיטליה עם שרת החוץ של לוב. זו הייתה פגישה ראשונה אי פעם בין שרי החוץ של שתי המדינות, ונטען כי מטרתה הייתה לבחון אפשרויות לשיתופי פעולה וקשר בין המדינות ושימור מורשת יהדות לוב, וכי מדובר ביוזמה ישראלית ליצור קשר עם לוב.

בחודשים האחרונים ניסתה ישראל לשכנע את לוב להצטרף לפורום הנגב - הפורום שמאגד את שרי החוץ של ישראל, ארה"ב, מרוקו, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין. הסוגייה עלתה גם במהלך השיחות בחודשים האחרונים בין גורמים ישראלים לגורמים לובים, וגם במהלך הפגישה ביו שרת החוץ הלובית לשר החוץ אלי כהן לפני כמה ימים.

פורום הנגב צפוי להתכנס במרוקו בעוד כמה שבועות - אחרי שהוא נדחה מספר פעמים בשנה האחרונה. בתוך כך, סוכנות הידיעות AP דיווחה כי הממשל האמריקני העלה עוד בינואר את ההצעה בפני הלובים לקיים נורמליזיציה עם ישראל. ע"פ סוכנות AP, סוגיית האפשרות לנורמליזציה בין ישראל ללוב נידונה לראשונה בפגישה בין ראש הממשלה הלובי וראש ה-CIA ויליאם ברנס, בעת ביקורו בבירת לוב בינואר.

לדברי גורמים, ברנס הציע שממשלתו של א-דבייבה, תצטרף לארבע המדינות הערביות שנורמלו את היחסים עם ישראל במסגרת הסכם אברהם בתיווך ארה"ב בשנת 2020. ראש ממשלת לוב נתן אישור ראשוני, אבל הוא היה מודאג מתגובת הציבור.

הפופולריים