הסכסוך בנגורנו-קרבאך: יותר מ-88 אלף פליטים ברחו לארמניה

הסכסוך בנגורנו-קרבאך: יותר מ-88 אלף פליטים ברחו לארמניה
הממשלה הארמנית מעריכה כי כל 120 אלף אזרחיה המתגוררים בחבל צפויים לעזוב בעקבות הכיבוש האזרי • נשיא אזרבייג'ן הכריז על תוכנית "השיבה הגדולה", במסגרתה יחזרו האזרים לאדמות החבל
author author KAN11.Web.Components.TextItem.AuthorItemModel
פליטים נמלטים מנגורנו קרבאך, אתמול
צילום: רויטרס

הפליטים מנגורנו-קרבאך ממשיכים להימלט בהמוניהם גם הבוקר (שישי) מחבל המריבה לכיוון ארמניה. גורמי ממשל בארמניה מעריכים כי מספר האנשים שחצו את הגבול עד כה הגיע לכ-88,780, וכי בעתיד הקרוב יש צפי כי כל 120 אלף אזרחיה המתגוררים בחבל יעזבו את בעקבות העימות והכיבוש של אזרבייג'ן.

אזרבייג'ן הודיעה מוקדם יותר היום כי באזורים שנכבשו מהכוחות הבדלנים הארמנים, נמצאו שרידים של לפחות כ-508 גופות בכמה קברים המוניים. האזרים מעריכים כי מדובר באזרחים אזרים שנהרגו או הוצאו להורג על ידי הבדלנים במשך שנות העימות. משרד החוץ האזרי קרא אתמול לאזרחים הארמנים שלא לעזוב את החבל, והציע להם להפוך להיות חלק ממדינת אזרבייג'ן.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב הצהיר היום כי ארצו מתכוונת ליישב את נגורנו-קרבאך באזרחיה שגורשו מהחבל במהלך השליטה הארמנית בו. אלייב הכריז על יישום תוכנית "השיבה הגדולה" וקבע שמדובר ביעד מספר 1 של אזרבייג'ן כעת: "מי שנפגע מהתוקפנות הארמנית חיכה 30 שנה על מנת לחזור לאדמותיו".

בין אזרבייג'ן לארמניה השכנות לא מתקיימים יחסים דיפלומטיים וישנה איבה גדולה, על רקע ההיסטוריה המדממת בנגורנו-קרבאך - מעשי טבח המוניים ופשעי מלחמה שביצעה כל אחת מהן כלפי אזרחי השנייה. נשיא אזרבייג'ן, אילהאם אלייב, הבטיח בתום פגישה עם נשיא טורקיה ארדואן כי מדינתו תגן על הארמנים שיבחרו להשאר בחבל הארץ שבו קיימת נוכחות ארמנית בת אלפי שנים.

הכרעה בסכסוך רב השנים בקווקז | האזינו להסכת של "עוד יום"

בארמניה טוענים כי כל תושבי החבל, 120 אלף איש מספרם, יותירו מאחור את חייהם ויעברו לחיות בארמניה, זאת מחשש שהכוחות האזרים יבצעו בהם טיהור אתני. נשיא ארמניה, ניקול פשניאן שסופג ביקורת קשה מבית לאחר שלא עמד לצידם של הארמנים בקרבאך בסבב הלחימה האחרון, נפגש אתמול עם השליחה האמריקנית המיוחדת לאזור וטען – מבלי להציג ראיות - כי כבר כעת מתבצע בקרבאך טיהור אתני.

בשבוע שעבר פתחה אזרבייג'ן במתקפה על נגורנו-קרבאך שהובילה לכניעה מהירה, תוך פחות מיממה, של הכוחות הארמנים הבדלניים שהניחו את נשקם בתום כשלושה עשורים של אחיזה איתנה בחבל הארץ. ההתפתחויות האחרונות נחשבות היסטוריות בכל הקשור לאזור הקווקז שאחרי נפילת ברית המועצות. אם לא יקרה משהו יוצא דופן, בעתיד הקרוב תבוא אל קיצה התיישבות ארמנית בת אלפי שנים בנגורנו-קרבאך, אך ייתכן כי סיומו של הסכסוך במובלעת יביא ליציבות אזורית אחרי שנים רבות של מתיחות.כל דלק, אולם הנסיבות לכך טרם התבררו.

הפופולריים