כאן רשת ב

עם מחזה חדש בקאמרי: רוני ברודצקי סוללת את הדרך לנשים בתיאטרון

עם מחזה חדש: רוני ברודצקי סוללת את הדרך לנשים בתיאטרון
רגע לפני עליית המחזה "מי בעד" אותו כתבה עם דויד בילנקה ואף ביימה, רוני ברודצקי סיפרה בריאיון בתוכנית "תרבותניקים" על כתיבת מחזה קומי בזמן מלחמה ועל המהפכה השקטה של הנשים בתיאטרון: "השינוי עצום, אבל יש עוד מה להתקדם" • האזינו לריאיון
מחבר אלון פרוכטר מחבר אלון פרוכטר
Getting your Trinity Audio player ready...
רוני ברודצקי
רוני ברודצקי צילום: שמחה ברבירו, התיאטרון הקאמרי

מחר יעלה בתיאטרון הקאמרי של תל אביב "מי בעד", מחזה חדש שכתבו דויד בילנקה ורוני ברודצקי שגם ביימה אותו. במחזה משתתפים נדב אסולין, אביגיל הררי, יואב לוי, כינרת לימוני, מיכה סלקטר, ליר עיסא, ליעם פינטו וגם ענת וקסמן שחוזרת אל הקאמרי לראשונה מאז 2018.

"'מי בעד' זו קומדיה שמבוססת על סרט ספרדי קצר שעשו לו עיבוד בארגנטינה, שעוסק בוועד בית שמתכנס כדי לדון בשיפוץ המקלט", סיפרה אמש (רביעי) ברודצקי בריאיון בתוכנית "תרבותניקים" בכאן רשת ב. "על הדרך הם מתבשרים כי לבניין עומד להיכנס דייר חדש - מתמודד נפש. האירוע הזה הופך את הישיבה לסוערת ופרועה - עד להגעתו של אותו דייר פוטנציאלי".

האזינו לריאיון המלא עם רוני ברודצקי בכאן רשת ב

"למען האמת, כתבנו את המחזה מחדש כדי שהוא יהיה לגמרי ישראלי", שיתפה ברודצקי. "הדמויות שלנו הן לא פוליטיקלי-קורקט, הן אומרות את כל הפחדים הכי חשוכים שלהן אבל יש להן הזדמנות להשתנות בתוך המחזה, לשנות את עמדתן לגבי מתמודדי נפש. המחזה מעלה את הפחדים הכי טבעיים שיש לאנשים ובפועל זה מאוד מאוד מצחיק".

בילנקה וברודצקי כתבו את המחזה בעיצומה של המלחמה. זאת הסיבה שבין היתר בחרו לכתוב שישיבת ועד הבית תעסוק בשיפוץ מקלט ולא בשיפוץ מעלית, כמו ביצירה המקורית. "גם הסיום המפתיע של המחזה נוגע מאוד באירועי השעה", אמרה ברודצקי. "אני כל הזמן מתעסקת במה בכלל המטרה שלנו כאמנים בתקופה הזאת. בטח במקום קומי, יש לי את החשש הטבעי שקומדיה, בזמן שאני רוצה שהדעת תינתן על עוולות המלחמה".

מתוך החזרות למחזה "מי בעד" (צילום: שמחה ברבירו, התיאטרון הקאמרי)

"אבל אני גם חושבת על הקהל הישראלי שזקוק למשהו שהוא מצד אחד אינטליגנטי ועמוק ונוגע בדברים חשובים, אבל הוא קודם כל קומי והם יכולים שנייה לקבל רגע של הפוגה ומנוחה מתוך החדשות הנוראיות", היא הוסיפה. "אז אני מקווה שאני צודקת, שאולי זה גם חלק מהתפקידים שלנו".

ברודצקי, כלת פרס רוזנבלום לאמנית מבטיחה לשנת 2020, היא אחת הבימאיות והמחזאיות הפורות בתיאטרון הישראלי. לאורך השנה האחרונה עלו המחזות "טרטיף" מאת מולייר ו"חובזה" על פי אתגר קרת שביימה בקאמרי, כמו גם "סטמפניו" מאת עדנה מזי"א אותו ביימה בתיאטרון בית ליסין.

כרזת המחזה "מי בעד" (צילום: אוהד רומנו, עיצוב: שיין הורוביץ)

"לפני עשר שנים הייתי פותחת עלון של תיאטרון ולא רואה נשים - לא כבימאיות, לא כמחזאיות, בקושי מעצבות תפאורה או כוריאוגרפיות", היא נזכרה. "הייתי יכולה לראות הפקות שלמות שכל הקרדיט של היוצרים הוא אך ורק של גברים. עכשיו יש שינוי עצום במובן הזה, יש הרבה יותר נשים שנכנסו לתפקידי מפתח. אבל יש עוד מה להתקדם בזה, בטח בתיאטראות שמחוץ לתל אביב והתיאטראות המסחריים. זה עדיין לא מובן מאליו".

אז על מה עוד עובדת ברודצקי בימים אלה? "כרגע אני ממש עובדת על מי בעד ורוצה להוציא את ההצגה הזאת בצורה הכי טובה שאפשר", שיתפה. "בהמשך אני עתידה לביים את 'אמדיאוס' בבית ליסין, אבל יש לזה עוד זמן. ומקווה לסיים את הספר שאני כותבת".

הפופולריים